19-06-2018
Wedstrijdverslag - Rallye Haute Senne - Stefan Van Craenenbroeck
Stefan Van Craenenbroeck – Han De Bock – Mitsubishi Lancer Evo VII - "Het venijn zit hem in de staart..."
Afgelopen weekend ging het SRP-Racingteam voor de eerste maal van start met de recent aangekochte Mitsubishi Lancer Evo VII, tijdens de Rallye Haute Senne verreden in de streek rond Braîne-le-Comte. Hoewel Stefan Van Craenenbroeck slechts op een goede 20 km hiervandaan woont, stond hij hier toch nooit eerder aan de start. Ook voor co Han De Bock was het de eerste ervaring met deze rally. Beiden waren na de verkenningen op zaterdag meteen onder de indruk van het parcours. Stefan: "Het is zeker niet de gemakkelijkste rally om een wagen onder de knie te krijgen. Het parcours is snel maar technisch en telt vele blinde toppen en waaiers. De wegen zijn vaak in slechte toestand en hobbelig. Ik denk dat je hier al meermaals moet gereden hebben om vooraan mee te kunnen."
Op zondagmorgen gingen Stefan en Han dan ook behouden van start tijdens de eerste klassementsproef. Het was immers meer dan 10 jaar geleden dat Stefan nog een 4x4-bolide over de rallypaden stuurde. Het gevoel in de wagen zat echter meteen goed. De tijd die geklokt werd was meteen behoorlijk ook al omdat beide heren wisten dat er nog heel wat marge was. De Evo verteerde de vele putten en bulten zonder veel tegenzin en hield goed koers. De wagen beschikte duidelijk over een correcte basisafstelling die werd gemaakt door Mitsubishi-specialist Piet Van Hoof. Het vertrouwen was er, de nota's waren goed dus vanaf de tweede proef werd het tempo verhoogd en werden tijden geklokt die al iets dichter in de buurt lagen van de meer ervaren piloten op dit terrein. Na de kennismaking met de vier proeven op snelheid, werd tijdens de servicebeurt een eerste balans opgemaakt. Alles naar wens. Dus: Go for it! Voor de tweede ronde werd het gaspedaal wat dieper ingedrukt, de nota's sneller gelezen en de bochten volgden elkaar in sneltempo op. De rempunten dienden nog een beetje te worden bijgeschaafd wat al proefondervindelijk gebeurde. Enkele warme momentjes gekend maar dat hoort er bij natuurlijk. Han licht toe: "Het gaat eigenlijk heel goed. De wagen voelt goed aan en je voelt meteen dat Stefan de wagen goed in de hand heeft. Dat schept direct vertrouwen. De nota's zijn zeker ok. Op een enkele uitzondering na hebben we nog niets moeten aanpassen. We moeten enkel het brandstofverbruik in de gaten houden. Het is de eerste keer met deze wagen en dan is het altijd een beetje inschatten wat de wagen gaat verbruiken in wedstrijdomstandigheden. Hier hebben we ons toch een beetje op miskeken en zo kwamen we op de vierde proef bijna zonder brandstof te zitten. We zijn hier dan ook bewust van het gas afgegaan zodat we zeker de service nog konden bereiken. Hier hebben we wel redelijk wat tijd laten liggen maar daarvoor waren we ook niet naar hier gekomen."
Het verdere verloop van de wedstrijd verliep al even voorspoedig. Het tempo lag hoog maar zonder risico's te nemen. So far so good, tot... op 3/4de van de laatste proef. Tijdens het laatste rondje van de showproef besloot de versnellingsbak er zonder enige verwittiging de brui aan te geven. De bak blokkeerde meteen zodat de Evo op het parcours tot stilstand kwam. Gelukkig waren er enkele toeschouwers die de wagen mee aan de kant hielpen duwen. Game over! Zwaar ontgoocheld konden Stefan en Han niet anders dan met het zicht op de eindmeet de handdoek in de ring te gooien. Een mooie zesde plaats in de eindrangschikking ging hiermee verloren. Het team zal in de komende dagen de versnellingsbak demonteren om de schade op te meten. Gevreesd wordt dat de schade dermate hoog zal zijn dat vervanging van de bak onvermijdelijk blijkt wat meteen het verdere seizoensverloop hypothekeert. Hopelijk komt het team snel met goed nieuws!
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : ASAF , Stefan Van Craenenbroeck