29-04-2018
Rallye de Wallonie - Verschueren leider na dag 2
Na het aperitief op vrijdagavond met Adrian Fernémont als winnaar, was vandaag Vincent Verschueren duidelijk de beste. De regerende kampioen van België verschalkte deze morgen immers al zijn tegenstrevers op de proef van Nettinne-Mohiville, de scherprechter van deze 35ste editie van de Rally van Wallonië. Op die lange kp (23 km) was zijn Skoda Fabia R5 ook tijdens de tweede passage duidelijk de beste en in totaal leverde die inspanningen hem ruim 12 seconden bonus op t.o.v. zijn naaste rivaal, Cédric Cherain : "Ik wistdat dat de plaats was om het verschil te maken. In tegenstelling totmijn concurrenten, beschik ik niet over de nieuwe motorevolutie van de Fabia. Dat blijkt duidelijk op de meer technische proeven zoalsMalonne en Bois-de-Villers. Nettinne-Mohiville daarentegen is erg snel en met weinig hernemingen en daar voel ik me als een vis in het water.”
Hoewel hij tijdens de eerste ronde nog op zoek was naarvertrouwen ten gevolge van zijn twee missers bij het begin van hetseizoen, groeide Cédric Cherain (eveneens Skoda Fabia R5) stelselmatig naar zijn beste niveau. Maar net toen hij tot op 7.5" van de leider naderde, verloor hij tijdens de tweede ronde een vijftalseconden omdat zijn motor bij de start in Bois-de-Villers afsloeg."Ikheb mijn laatste woord nog niet gezegd, want volgens mij begint de rally pas morgen omwille van de aangekondigde regen. Dat zint me wel want ik herinner me nog goed dat ik in dergelijkeomstandigheden in de laatste ronde de editie van 2015 won.” Hetscenario van Adrian Fernémont was vergelijkbaar, aangezien hij in de beginfase door een schuiver zelfs 10 seconden verspeelde. Stelselmatig verloor de piloot van de Skoda Fabia R5 in de kleurenvan San Mazuin echter ook het contact met het kopduo. "Tenzij de regen de kaarten nog kan herschudden op zondag, zie ik niet in hoeik de kloof met Vincent en Cedric anders nog kan overbruggen. Zezijn immers erg snel. "
Xavier Bouche (Skoda Fabia R5) was vierde, tot hij met een lekkeband in Malonne tijd verloor en even later nog dieper wegzakteomdat hij van de sportcommissarissen een tijdstraf van 3 minutenkreeg wegens gevaarlijk rijgedrag op de verbinding. Daardoor zal de kampioen van België (2015) morgen wellicht niet meer startenwaardoor die andere piloot uit Marche, Olivier Collard die verrassend sterk presteerde tijdens zijn R5-debuut, dus de vierdepositie erft. De officiële Skoda Fabia R5 van Sébastien Bedoret sluitmomenteel de top-5 af. Daarmee maakt hij zijn ambities waar, aangezien hij stelselmatig opschoof richting kopgroep, al zal hij ookmorgen nog hevig moeten strijden om die positie te behouden t.o.v. ondermeer de Skoda Fabia WRC van Canal Manu Robles. Die volgtimmers op slechts twee seconden van zijn jonge merkgenoot. Ondanks een foutje in de slotproef sluit Edwin Schilt (Fabia R5) de tweede dag af als zevende. Hij zal morgen evenwel moetenuitkijken om o.a. Achiel Boxoen (Ford Fiesta R5) en Patrick Snijers(Porsche 997 GT3) die heerst bij de GT’s, achter zich te houden. Ondermeer door een probleem met de koppeling verloor Snijers in de slotfase namelijk enkele posities. Daardoor staat ook Pieter-Jan Michiel Cracco (Ford Fiesta R5 – tiende) slechts 2” achter de Porsche van de eerste laureaat van deze rally.
Bij de voortrekkers was er de hevige strijd tussen de mooie Fiat Punto S1600 van Stephan Hermann en Opel Astra "M2000" van Christophe Verstaen. Twee piloten die bovendien in staat zijn om hun wagen binnen de top 15 te parkeren. Timo Van Der Marel ismet een Opel Adam momenteel leider van de categorie R2 en hijstaat bovendien ook mooi 18de in het algemeen klassement. Kortom de indrukwekkende Nederlander toonde aan dat zijnsnelheid na 7 maanden inactiviteit niet aangetast is. Hij gaat ookmerkgenoot Grégoire Munster, de leider bij de Juniors vooraf. Munster Junior erfde die positie toen Romain Delhez dezenamiddag in Natoye van de baan ging. Tweede bij de BRC-juniors isTobias Brüls (Peugeot 208 R2) maar Jean Dilley (Ford Fiesta R2T), die tijd verloor met een lekke band en hoopt op regen, plant morgennog een slotoffensief.
Bij de historics tot slot noteren we vooral veel opgaves. Het eersteslachtoffer was leider Guino Kenis (motor - BMW M3). Later volgdeTom Van Rompuy (transmissie - Opel Ascona 400) en StefaanPrinzie (koppeling - Opel Ascona 400). Daardoor is Paul Lietaer nu de autoritaire leider. Zijn Opel Manta 400 heeft namelijk een ruimevoorsprong op Patrick Deblauwe (Ford Escort MK2) en Patrick Mylleville (Porsche 911) en ruikt dus de zege al. Maar zeker in de rallysport weet je maar nooit, want morgen staan er op de slotdagnog acht kp’s op het programma. Bovendien is er storm en zwareregenval op komst !
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rallye de Wallonie