07-04-2018
Kris Princen wint overtuigend de TAC Rally - Compleet verslag van de wedstrijd
Vincent Verschueren vertrok in Tielt als favoriet, de TAC is een beetje een thuiswedstrijd voor Verschueren die ook de afgelopen 2 edities won. Maar het was Kris Princen die meteen de leiding nam, en hoe... De Limburger noteerde 4 keer de beste tijd en had na 4 proeven een voorsprong van bijna een halve minuut... "Kris rijdt hier voor de eerste keer met een nieuwe evolutiemotor en die is blijkbaar erg sterk. Men had ons verteld dat die motor slechts een paar pk's meer zou hebben, maar het verschil is enorm. We verliezen 25" op vier proeven. Ik heb misschien wel een vijftal seconden laten liggen, mede door een kapotte stabilisator, maar geen 25 tellen!" aldus de Belgisch Kampioen na de eerste proeven.
Van de eerste ronde onthouden we vooral de zware sortie van Patrick Snijers. Aan de finish van kp Ondank werd een coupure te diep genomen en de Porsche ging zwaar van de baan. Eerder had Snijers reeds problemen met... zijn co-piloot die wagenziek werd.
Kris Princen bleef aanvallen en zette in de tweede ronde opnieuw alle scratches op zijn naam. Verschueren zag zijn achterstand op Princen stelselmatig aandikken en bij het ingaan van de laatste boucles was dit reeds opgelopen tot iets meer dan 40 seconden. De Limburger controleerde de wedstrijd, liet de laatste 2 scratches voor Verschueren en won voor de derde keer in zijn loopbaan de TAC Rally van Tielt. Alhoewel Princen maar een beperkt programma heeft is hij met zijn zege in de Haspengouw en de tweede plaats in Spa momenteel ruim leider in het kampioenschap.
Zoals verwacht was het moeilijk in te schatten wie na het duo Princen en Verschueren zou volgen. In de eerste twee proeven verbaasden de GT3's, maar na de eerste boucle schoof Melissa Debackere door naar de derde plaats met in haar kielzog de jonge Sebastien Bédoret. Het werd een mooie strijd tussen de amazone uit Wervik en de nieuwe poulain van Freddy Loix. Het was ook Bédoret die aan het langste zeil trok, in de laatste 2 proeven nam hij de derde plaats over van Debackere en staat zo op het podium in zijn eerste wedstrijd met de Skoda. Debackere volgde als vierde op anderhalve seconde van Bédoret.
De GT's mochten dan verder strijden voor de vijfde plaats, bij de tweede doortocht op Schuiferskapelle reed Van Parijs lek en kwam de leiding in handen van Gunther Monnens. Kevin Abbring bleef lange tijd aandringen, maar moest opgeven met mechanische problemen. Van Chris Van Woensel was ondertussen ook geen spoor meer, ook hij moest de Porsche met mechanische problemen aan de kant zetten. Monnens sloot uiteindelijk de top 5 af en zal zo waarschijnlijk ook de nieuwe leider worden in het GT kampioenschap.
Didier Duquesne werd na een inhaalrace nog zesde, de zuivelhandelaar uit Aalbele had vooraf gehoopt op een top 5 maar na een foutje in de openingsronde was dit niet meer haalbaar. Achiel Boxoen voelde zich snel thuis in de Fiesta R5 en was de beste JobFIXer, hij eindigde als zesde voor de Skoda's van Robin Maes en David Bonjean. Tim Van Parijs, tweede GT maakte de top 10 compleet. Pieterjan Michiel Cracco verloor in de eerste ronde een pak tijd na een kleine sortie. Cracco Junior stond helemaal achter het klassement, maar met het oog op de toekomst werd de wedstrijd verder gezet.
In de M Cup heeft Franky Boulat zijn parcourskennis benut om snel afstand te nemen van Mats Van den Brand en Kurt Braeckevelt. Maar Van den Brand ging stevig in de aanval, halverwege koers nam hij het commando over en noteerde zijn tweede overwinning op rij in M Cup. Al bleven de verschillen wel bijzonder klein, Franky Boulat eindigde op amper 8.9 seconden van de Nederlander. Kurt Braeckevelt werd derde voor Cris Algoedt en Tom Ceuppens. Dit was bijna ook de top 5 in groep M, met het enige verschil dat Peter Lemahieu in de modified Escort daar net iets sneller was dan Ceuppens.
Paul Lietaer debuteerde in Tielt met zijn Opel Manta 400, de snor bestuurde de Manta net zoals vroeger. Met zijn uiterst spectaculaire rijstijl won hij overtuigend de historic klasse, al had Lietaer in het begin wel weerwerk van Stefaan Stouf die echter na 6 proeven uit koers verdween. Dirk Vermeirsch werd uiteindelijk tweede met de Sierra Cosworth en Bert Cornelis derde in de Opel Monza.
Niels Reynvoet leek goed op weg om te winnen in RC4 en bij de Juniors, maar op de voorlaatste proef ging het goed mis voor Reynvoet. De Fiesta R2T verdween met een koprol uit de koers en de zege was zo voor aanstomend talent Gilles Pyck uit Poperinge. Eerder was ook reeds Grégoire Munster na een sortie uit koers verdwenen, Munster was toen derde junior na Reynvoet en Pyck. Thibault Mazuin klom zo op naar de tweede plaats en Jelle Vermeire werd derde in RC4. Voor thuisrijder Vermeire zat er meer in maar met een te korte verhouding in de Adam R2 en na een lekke band was de derde stek het hoogst haalbare.
We noteren ook nog de 14de plaats en eerste EVO voor Steve Bécaert hij won van Bert Coene (16de algemeen) 18de.die evenwel in groep N reed en daar de klasse won. Ook een knap resultaat voor Andy Heyrinck in de Subaru Impreza hij werd 18de.
Tijdens deze TAC Rally brachten we voor het eerst op de website alle nieuwsberichten. Je kan alles wat we tijdens de wedstrijd hebben gepost hier nalezen.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Gilles Pyck , Paul Lietaer , TAC Rally , Kris Princen