22-02-2018
Spa Rally - Verschueren lijsttrekker van vijfsterrenveld!
Hoewel de inschrijvingen pas eind deze maand zullen worden afgesloten (met zelfs de mogelijkheid tot een late ‘opvisbeurt’ voor de treuzelaars) ziet het startveld voor de Herock Spa Rally 2018 er nu al heel mooi uit. Dat staat op 9 en 10 maart meteen garant voor mooi spektakel op de wegen rond Spa, zowel bij de tenoren van het JobFixers BRC, de HBRC en de VHRS.
Het is regerend Belgisch rallykampioen Vincent Verschueren die de lijst aanvoert. Hij was met zijn Skoda Fabia R5 die hij deelt met Véronique Hostens ook één van de eersten om zijn aanwezigheid te officialiseren. De drager van het nummer… 46 (als eerbetoon aan zijn idool Valentino Rossi) zal evenwel op zijn best moeten zijn om de maat te nemen van een hele rist tegenstanders in de R5-categorie. De pechvogels van de Herock Spa Rally 2017, Cédric Cherain en Kris Princen, beschikken ook over een Skoda Fabia R5, net zoals Adrian Fernémont, Ghislain de Mévius en Mélissa Debackere. De kleuren van Peugeot worden verdedigd door Guillaume de Mévius (met de 208 T16 van het RACB National Team) en de kerel die het hem in 2017 heel lastig maakte om de RC4-titel te veroveren, Sébastien Bédoret (die zijn debuut maakt met de 208 van Pevatec). Tenslotte is er nog de streekrijder Mickaël Albert, die wordt verwacht met een Ford Fiesta R5, ook de bolide van Philipp Cracco. Deze lijst is uiteraard niet compleet, en een aantal toppers zullen zich er zeker nog bijvoegen.
We onthullen u geen groot geheim door te stellen dat het parcours dat organisator DG Sport heeft samengesteld over heel wat sectoren beschikt waar de rijders van de krachtige GT-bolides hun ‘paarden’ voluit kunnen benutten. Opletten dus voor de Porsches 997, waarvan er drie nu al op de startlijst van de Herock Spa Rally 2018 staan. Aan het stuur Frédéric Bouvy, Patrick Snijers en Olivier Cartelle en zij zouden nog wel eens het gezelschap kunnen krijgen van een ‘manusje-van-alles’, een rijder die zowel op de rallywegen als op circuit heel goed voor de dag komt… De wagens uit Stuttgart zijn niet de enige blikvangers in de categorie: de wedstrijd in en rond Spa is immers ook de Belgische première van de Fiat 124 Abarth – minder krachtig dan de Porsche, maar lichter en heel wendbaar – van een hypergemotiveerde Cédric De Cecco!
Ook een ander bij ons onuitgegeven model zal de aandacht krijgen: Florian Jupsin komt aan de start met een heel bijzondere Renault Clio, een uit Spanje afkomstige bolide die zonder twijfel een publiekslieveling wordt. Wordt vervolgd, zoals dat heet…
Naast de Zwitserse Belg Jean-Philippe Radoux (Mitsubishi Evo9), krijgt de editie 2018 ook heel wat regio- en ASAF-rijders over de vloer, die deze nationale afspraak onder geen beding willen missen. Dan denken we onder andere aan Raphaël Beaufort (Renault Clio), Aurélie Dehaye (VW Golf kitcar), Patrick Bourgeois (Citroën DS3 R3), Antoine Luxen (Peugeot 205), Laurent Mottet (Peugeot 306) en consoorten.
In het Historic Belgian Rally Championship (HBRC) lijkt zich een strijd af te tekenen tussen de Fords Escort, BMW’s M3 en Porsches 911. De Blue Oval kan onder andere rekenen op Raphaël De Borman, Thierry de Latre du Bosqueau en Patrick Deblauwe, het Beierse merk op Tom Van Rompuy en Jean-Louis De Roeck, terwijl de belangen van het merk uit Stuttgart worden verdedigd door André Lausberg en Rudy Buyse. Opletten evenwel voor de andere merken – Duitse én Japanse – die zich zeker in het debat zullen willen mengen.
Tenslotte zijn er nog de talrijke tenoren van de regularity die het tijdens de vijftien RT’s die op het menu staan tegen elkaar zullen opnemen. Gaëtan Schoonbrodt-François Gehlen, Etienne Baugnée-Benoît Rémion, Alexandre Delhez-Eric Chapa (Ford Escort RS), Daniel Reuter-Christian Bernard (Porsche 914/6), Jacques Fievez-André Lys (Audi 80 GLS), Patrice Simon-Dominique Dufrasne (Porsche 924S) en andere Jean-Noël Van Houdenhove-Baptiste Gengoux (Opel Manta GSi) worden voorin verwacht in een categorie die zoals steeds plaats biedt aan een hele waaier aan verschillende modellen, van de Audi Quattro over de Simca 1000 tot de Lancia Delta Integrale.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Spa Rally