01-10-2017
Princen wint kletsnatte East Belgian Rally - Compleet verslag van de wedstrijd
De East Belgian Rally 2017 zal ongetwijfeld de geschiedenis in gaan als de natste editie ooit. Enkel naar het einde van de wedstrijd stopte het even met regenen. De eindmeet halen in deze extreme omstandigheden was eigenlijk al een overwinning op zich... Het was Kevin Abbring die de beste start nam, maar na 3 proeven nam Princen de leiding over.Vincent Verschueren leek een voorzichtige start te hebben genomen, maar na de eerste ronde was hij reeds opgeklommen tot de derde plaats, na Princen en Abbring.
In de tweede ronde nam Hans Weijs de tweede plaats over van zijn landgenoot Abbring. En nadat de Peugeot even van de baan ging op de volgende proef zagen Abbring en Tsjoen hun titel kansen in rook opgaan (zie foto-album). Net toen Verschueren de tweede plaats overnam van Weijs moest de Ford Fiesta van Weijs aan de kant, nadat hij op verbinding door de Politie werd geflitst. Eerder in de wedstrijd verdwenen Manuel Canal-Robles en Jelle Vermeire om dezelfde reden uit de wedstrijd.
Na de opgave van Weijs kwam Cédric Cherain op de derde plaats, maar met een DS3 R5 was de Luikenaar niet in staat om zich te mengen in de strijd voor de zege. Na de eerste twee ronden van vijf proeven was er nog een laatste ronde van drie nachtproeven… En het bleef nog steeds bijzonder spannend, Princen lag aan de leiding met 30 seconden voorsprong op Verschueren en Cherain nog eens negen seconden verder
Ook in die laatste ronde hield Kris Princen stand en won zo zijn derde wedstrijd van het seizoen. Vincent Verschueren bleef aanvallen in de nachtproeven maar moest vrede nemen met een tweede plaats waarmee hij nog steeds ruim op kop staat in het kampioenschap. De strijd voor de titel zal pas in de Condroz Rally beslist worden. En hoelang zou dit al niet geleden zijn? In de tijdperken Tsjoen en Loix was de titel vaak al binnen tegen Ieper of Roeselare…
Ook verder in de top 5 bleef alles bijna gelijk, Cedric Cherain werd derde voor Ghislan de Mevius en Adrian Fernemont. Deze laatste ging in de laatste rond met een erg spectaculaire rijstijl nog voorbij de Fabia WRC van Michael Albert.
Veder in de top 10 zagen we nog de R5’s van Cédric De Cecco, Achiel Boxoen en Kevin Abbring en ten slotte de Mini RRC van Guino Kenis die de top 10 afsloot.
Kevin Demaerschalk moest opgeven met een elektronische motorstoring, terwijl Guillaume Dilley zelfs forfait moest geven met motorproblemen.
Net buiten de top 10 zagen we heel wat klasse winnaars. Tim Van Parijs werd als 11de algemeen heel overtuigend de GT klasse, met een goede 10 minuten (!) voorsprong op Johan Dekens. Al verloor Dekens wel 7 minuten na een kleine fout.
Als 12de won Sébastien Bedoret (Peugeot 208) de RC4, de junior klasse en hij werd bovendien nog de eerste voortrekker net voor Bastien Rouard die dertiende werd en eerste RC3.
In de BMW M Cup ging de overwinning naar Kurt Braeckevelt voor Tom Ceuppens en Wim Muilwijk, die aan de derde plaats voldoende had voor de titel van vice-kampioen.
In de historic stond er na de opgave van Stefaan Stouf geen maat op Robin Maes, de M3 werd vijftiende algemeen en won de historic. Rainer Hermann werd tweede, Stefaan Prinzie was op weg naar de derde plaats maar in de allerlaatste proef, op 2 kilometer van de finish, begaf de motor van de Stesha Ascona en hij moest opgeven… “Maes is nu wel bijna kampioen, maar we laten ons zeker niet doen. We hebben in de Condroz nog 1 kans.” aldus Prinzie na afloop.
Het Criterium werd overheerst door de Clio’s. Favoriet Bruno Blaise won alle proeven en had aan de eindmeet een riante voorsprong van 2 minuten 45 op de Clio Dany Born en de Escort van Reiner Feltes.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : East Belgian Rally , Robin Maes , Kris Princen