10-09-2017
Abbring schenkt Tsjoen thuiszege in Aarova Rallysprint - Compleet verslag van de wedstrijd
Zoals verwacht werd er in de Aarova Rallysprint een mini-BK gereden met een duel tussen de twee resterende kandidaten voor de Belgische titel. Enerzijds dus de winnaar van vorig jaar Vincent Verschueren en aan de andere kant het duo Kevin Abbring en Pieter Tsjoen. Deze laatste hadden voorzien om het stuur van de Fiesta R5+ te delen.
Kevin Abbring reed de eerste twee ronden en had halverwege de koers reeds 4 seconden voor op Vincent Verschueren. "Pieter wil blijkbaar zijn thuiswedstrijd winnen... als copiloot. Ik hoop dat hij zelf het stuur in handen neemt in de volgende passage. Kevin was 4"2 sneller. Die tijd heb ik nergens laten liggen," vertelde Verschueren na die twee proeven.
Tsjoen-Abbring kregen in de derde ronde vleugels en klokten nogmaals de snelste tijd en konden hun voorsprong verdubbelen... "Nee, ik heb de laatste passages het stuur niet genomen. Als je de ganse dag nog niet gereden hebt, dan kan je onmogelijk meteen in het ritme zitten. Kevin heeft dat goed gedaan. En Vincent Verschueren zal hierdoor geprikkeld zijn om in de East Belgian Rally revanche te nemen. We gaan daar het duel aan in de titelstrijd," lachte Pieter Tsjoen, die eindelijk die zege voor eigen publiek vast heeft.
"Ik heb me geweldig geamuseerd," vierde Kevin Abbring zijn overwinning. "Deze Fiesta R5+ heeft erg veel tractie en hij heeft veel punch dankzij de R5+ configuratie. We hebben tijdens de service de wagen telkens een beetje verbeterd."
Niemand van de andere piloten was in staat het tempo van dit leidersduo te volgen. Frederic Miclotte en Jourdan Serderidis deelden de Skoda Fabia R5 waarmee Achiel Boxoen het BK afwerkt en waren "the best of the rest". Voor Miclotte is Oudenaarde een thuiswedstrijd, maar zijn prestatie was ronduit sterk te noemen. De Skoda uit eigen huis eindigde dan ook heel knap op de laatste podiumtrede. Net voor Geoffrey Vanderscherlden die ook al een knappe wedstrijd reed met de Fiesta R5 van Hans Weijs.
Naarmate de wedstrijd vorderde kwamen de Porsches ook sterker opzetten. Het was Claudie Tanghe die de GT klasse domineerde en als vijfde algemeen mocht afsluiten. Jochen Claerhout werd zevende en tweede Porsche op bijna een halve minuut Tanghe. Na een lekke band in de eerste proef, koos Tim Van Parijs in de tweede lus voor het spektakel, maar in de derde ronde reed hij strak en zuiver wat een derde tijd algemeen opleverde: "Die andere Porsche-rijders begonnen wat met ons te lachen. Daarom heb ik me eens goed recht gezet voor deze passage!"
De DS3 R5 van Steve Bécaert nestelde zich tussen de Porsches van Tanghe en Claerhout op een zesde plaats. "Er zat misschien wel iets meer in.” verklaarde Bécaert na afloop. "Dit was tevens onze laatste wedstrijd met de DS3, op naar wat anders."
Zoals verwacht konden de snelste historics zich ook in de top 10 nestelen. De Ford Sierra Cosworth 4x4 van Dirk Vermeirsch won de historic wedstrijd voor Paul Lietaer, die net zoals vorig jaar tweede werd. Vermerisch en Lietaer werden respectievelijk 8ste en 9de algemeen. Thomas Vauterin (BMW M3) kon zich de eerste 2 proeven ook mengen in de strijd, maar verloor in de derde rit een pak tijd. In de historic klasse deed Bram Fonteyne het ook bijzonder goed met een derde plaats voor Danny Kerckhof en Tom Tytgat. Fonteyne doet hiermee een goede zaak voor het VAS kampioenschap.
Chris Debyser sloot in zijn Porsche GT 3 de top 10 af.
Matthias Viane had ook lange tijd zicht op een plaats binnen de top 10, hij liet zich echter verassen en schoof op de derde proef in de gracht en bleef daar ruim 2 minuten steken… Maar met een vierde tijde in de laatste ronde bewees Viaene dat hij nog steeds snel is. Renzo Herpoel parkeerde de Fiesta R5 net buiten de top 10, de Skoda van Vergalle en de DS3 van Van Eecke eindigden respectievelijk op 14de en de 19de plaats.
Bij de voortrekkers was Steven Dolfen favoriet, maar de Clio R3 schoof in de eerste ronde in de gracht en hij verloor 6 minuten. Pierre Vauterin (13de) domineerde zo de F2 klasse en was ook sneller dan de div 1-2 winnaar Stefaan Tsjoens.
In die divisie 1-2 was niemand opgewassen tegen de Renault Megane van Stefaan Tjoens, al bleef Peter Vanderhauwaert wel heel dicht in de buurt, tot hij met de Subaru Impreza in de gracht schoof. Jeoffrey Decock werd in de bescheiden Honda Civic zo nog knap tweede voor de Opel Astra van Ludovic Vitse.
De Aarova Rallysprint van Oudenaarde kreeg op sociale media voor de start heel wat kritiek op het parkeerverbod rond het parcours. Deze beslissing werd niet door de organisatie genomen, maar door de politiediensten en het stadsbestuur van Oudenaarde. Ook de weerman was in aanloop van de sprint niet zo positief...
Uiteindelijk kon de organisatie in samenspraak met het stadsbestuur het parkeerverbod nog aanpassen en het weer viel uiteindelijk ook goed mee... De afwezigen hadden dus (opnieuw) ongelijk...
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Aarova Rally , Stefaan T’joens , Dirk Vermeirsch , Pieter Tsjoen