02-09-2017
Vincent Verschueren wint Omloop van Vlaanderen en neemt belangrijke punten voor kampioenschap
Gisteren begon de ConXion Omloop van Vlaanderen met een korte openingsdag van 4 proeven. Kris Princen ging als leider de nacht in, maar heel lang kon de Limburger vandaag niet genieten van de leidersplaats. Al bij de eerste proef in Passendale ging de Skoda Fabia R5 van Princen van de baan en werd het team tot een opgave gedwongen... Net zoals vorig jaar keert Princen dus met lege handen terug naar huis, en dit in een cruciale fase in de titelstrijd...
Na de opgave van Princen kwam Vincent Verschueren aan de leiding. Toen het begon te regenen ging Vincent even in de fout, hij ging rond en liet de motor afslaan. Lefevere profiteerde van deze fout en nam de leiding over. Lefevere bleef vol in ce aanval gaan en zette een kanontijd neer op Passendale, helaas ging het fout in de volgende proeg en de Skoda Fabia WRC verdween uit de wedstrijd. "Ik had vooraan regenbanden gelegd, maar achteraan stond ik nog op banden voor droog weer. Bij het remmen voor een chicane, blokkeerden de wielen achteraan door watergladheid. Ik heb nog aan de handrem getrokken en we zijn zijdelings op de chicane geknald. Helaas was de ophanging stuk en kon ik niet verder. Heel jammer, want ik had de overwinning voor het grijpen," aldus Lefevere.
Na de sortie van Lefevere werd kp Houthulst geannuleerd, want de weersomstandigheden waren zo slecht dat het niet meer verantwoord was om de deelnemers met slicks de proef te laten rijden.
Vincent Verschueren kon zo na de TAC zijn tweede overwinning van dit seizoen noteren. De Godrive Skoda Fabia R5 neemt ook opnieuw de leiding in het kampioenschap. Kevin Abbring noteerde op het einde van de wedstrijd nog enkele beste tijden en kon na de opgave van Lefevere de tweede plaats nemen en blijft zo ook nog in de running voor de titel. Op het eindpodium liet Pieter Tsjoen weten dat ze graag aan de start zouden komen van de East Belgian, Peugeot neemt hierover deze week een beslissing...
Na de eerste wedstrijddag was er een groep achtervolgers die aan elkaar gewaagd waren. Polle Geusens nam op zaterdagmorgen meteen de leiding van deze groep en leek wat afstand te nemen, maar in de regen ging de Renties Fiesta van de baan en ook hij moest opgeven. Eerder was PJ Maeyaert ook al even in het veld geweest en kreeg Didier Duquesne de derde plaats in handen. Al had de Konvert piloot wel het geluk aan zijn zijde, op vrijdagavond ging hij aan hoge snelheid in de mais en op zaterdag kon hij maar nipt op de baan blijven na een sortie op de Zoning.
Achiel Boxoen reed een eerder onopvallende wedstrijd, maar de poulain van Loix bleef in de vaak heel moeilijke omstandigheden foutloos en kon hierdoor een knappe vierde plaats behalen. Pieter-Jan Maeyaert liet vrijdagavond tijd liggen door twee kleine foutjes, waarna hij in de regen nog eens van de baan ging en de motor even weigerde te starten voor de Zoning. Maeyaert werd nog vijfde.
Net zoals vorig jaar werd Paul Lietaer zesde en won hij heel overtuigend de historic klasse. Al was voor Lietaer na de opgave van Stefaan Stouf geen concurrentie mee bij de historicsr. Bert Coene en Philip Barbier werden dan de nieuwe speelkameraden van Lietaer, maar de Lancers moesten de duimen leggen voor de oude Legacy. Bert Coene werd nog 7de en won in zijn groep N Lancer de strijd tegen merkgenoot Barbier in een groep A Lancer.
Lange tijd was Fredericq Delplace de snelste achtertrekker, maar na een sortie op de kletsnatte proef van Houthulst moest hij Franky Boulat voorlaten. "De kp van Houthulst was echt niet te doen, het was niet verantwoord om ons daar te laten rijden... Na ons werd de proef ook geannuleerd." aldus Delplace.
Met die negende plaats won Franky Boulat ook de M Cup en is meteen ook zeker van een nieuwe titel in de M Cup. Voor Boulat is dit de derde titel op rij, zijn concurrenten Muilwijk en Braeckevelt kenden de nodige problemen. Wim Muilwijk (benzinepomp) moest opgeven, Kurt Braeckevelt werd na problemen met het gaspedaal nog derde net na de Danneels BMW 1 van Cris Algoedt.
Fredericq Delplace werd uiteindelijk nog 10de algemeen, winnaar in de GT klasse en ook de enige GT aan de finish van deze zware wedstrijd.
Bij de juniors was er niemand opgewassen tegen de Peugeot 208 R2 van Sebastien Bedorett, tevens winnaar van de Junior BRC Award, goed voor een gratis deelname aan de East Belgian Rally.
Romain Delhez moest halverwege de koers opgeven met problemen aan de versnellingsbak. Kersvers papa Jelle Vermeire werd in zijn Fiesta R2T tweede junior voor de 208 R2 van Pierre Vauterin.
Bij de historics was er na Lietaer nog de belangrijke strijd voor het kampioenschap. Robin Maes vertrok als leider in het kampioenschap, maar de BMW kende al op vrijdag problemen met de versnellingsbak en moest op zaterdagmorgen dan ook aan de kant ten gevolge van deze problemen.
Gunther Monnens, die ook nog in de running is voor de titel, leek op weg naar de tweede plaats. Maar toen begaf de aandrijving van de Trans Europe en ging Stefaan Prinzie lopen met de uiterst belangrijke punten van de tweede plaats...
In de Criterium wedstrijd moest Lommers al in de openingsfase opgeven, Wim De Reu nam meteen de leiding en gaf deze niet meer uit handen. Voor de tweede plaats ging het tussen de BMW's van Wouter Lievens en Jelle Segers. Lievens stond tweede toen ook hij moest opgeven met een afgebroken cardan. De tweede plaats ging zo naar Jelle Segers voor Stefaan Tjoens die met deze derde plaats zich de nieuwe Criterium kampioen mag noemen.
Tobi Vandenberghe werd de eerste laureaat van de E-Rally, een regelmatigheidswedstrijd voor elektrische en hybride wagens.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Tobi Vandenberghe , Omloop van Vlaanderen , Wim De Reu , Stefaan T’joens , Paul Lietaer , Vincent Verschueren