26-06-2017
Wedstrijdverslag - Ypres Historic Rally - Kurt Vanderspinnen
Met 10 ‘youngtimers’ aangevuld met 2 Lancia Stratos, een Audio Quattro en enkele ‘dikke Porsches’ aan de start van het FIA gedeelte van de Ypres Historic Rally stond het team van Kurt Vanderspinnen (Ford Escort MK 1) voor een moeilijke opdracht. “En toch gaan we de uitdaging met plezier aan”, kondigde navigator Bjorn Vanoverschelde voor de start aan. “De komst van sterke concurrentie en ‘moderne’ historic voertuigen doet het beste van onszelf naar boven komen en oog hebben voor details. We staan te popelen om onze voorbereidingen uit te voeren op de verraderlijke Ieperse proeven!”
Halverwege wedstrijd, op zaterdagmiddag na 7 van de in totaal 13 chronoritten, stond het Historic Rally Promotion team op een uitstekende 7de plaats algemeen en was in een secondenstrijd verwikkeld met de ex-Lietaer Escort van Degeyter. “We zitten perfect op schema en rijden onze wedstrijd zoals we hem vooraf ingedeeld hebben. Op vrijdagavond tijdens de 4 klassementsproeven van de openingsdag hebben we verstandig gereden en enkele koorden bewust vermeden. Tijdens de eerste lus op zaterdag hebben we aanvallend gereden met telkens de beste tijd onder de
Escort-rijders met als resultaat een voorlopige 7de plaats zonder dat er noemenswaardige uitvallers, met uitzondering van Stefaan Stouf (Ford Cosworth 4WD), te bespeuren zijn.”
Tijdens de volgende lus van 3 klassementsproeven stonden twee chronoritten die identiek waren aan 2016 op het menu, maar het waren net die proeven die voor onvrede zorgden in het HRP-kamp. Op de proef van Reninge en Westouter-Boeschèpe verloor het team tijd ten opzichte van de naaste belagers. “De proeven waren een herhaling van vorig jaar maar wij moeten het hebben van gewijzigde en nieuwe klassementsproeven. Het is net door onze deelnames in Frankrijk dat we de ervaring hebben om goede nota’s te maken en er meteen snel op te gaan. Kijk naar de tijd op de klassementsproef van Watou, een sterk gewijzigde proef binnen dezelfde lus van de klassementsproeven van Reninge en Westouter-Boeschèpe. Dezelfde banden, dezelfde afstelling, dezelfde concurrentie maar wel een zesde tijd algemeen in het zog van de BMW M3-rijders. Voor ons mogen ze elk jaar alle proeven wijzigen”, grijnsde Kurt voor aanvang van de laatste chronoritten.
Met het tijdsverlies in het achterhoofd ging de HRP-Escort op pad voor de laatste 3 chronoritten. Met onder andere een 5de en 6de chrono rukten ze nog een plaats op in het eindklassement en legden ze beslag op een zesde eindplaats. “Een resultaat waar we uiterst tevreden mee zijn. We reden een quasi perfecte wedstrijd en Blix Motorsport zorgde voor een Ford Escort die als een Zwitsers uurwerk draaide. Voor dit resultaat hadden we vooraf willen tekenen…”
Voor het vervolg van het seizoen staan nog twee manches van het Frans kampioenschap op de agenda: Rallye Mont Blanc en Rallye du Var!
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium , Kurt Vanderspinnen , Historic Rally Promotions