25-06-2017
Kevin Abbring wint de eerste Ypres Rally in het Post Loix tijdperk - Compleet verslag
De 53ste editie van de Ypres Rally was meteen ook de eerste in het Post-Loix tijdperk, maar met de komst van Neuville leek de winnaar snel gevonden. Criticasters twijfelden over de betrouwbaarheid van de Hyundai, maar niemand dacht aan een stuurfout van de WRC vedette... En precies dit laatste gebeurde bij de tweede doortocht in Dikkebus. Na enkele koprollen was het game-over voor Neuville.
Bryan Bouffier was de enige die in de buurt kon blijven van Neuville en was dan ook de terechte nieuwe leider na diens crash. Voor Bouffier moet het heel frustrerend geweest zijn want net zoals vorig jaar ging hij als leider de nacht in en kreeg hij op zaterdag mechanische pech. De versnellingsbak van de BMA Skoda haperde op kp Reninge even en Bouffier stond plots opnieuw tweede na de Nederlander Kevin Abbring. Bouffier bleef aanvallen, maar ook Abbring loste het gas niet meer. De verschillen bleven steed heel klein en na een bloedstollende finale, waar Abbring zijn talent nog maals etaleerde, kwam de Peugeot 208 T16 met 8 seconden voorsprong op de Grote Markt in Ieper aan. Voor Kevin zijn tweede overwinning van het seizoen in het Belgisch kampioenschap, nadat hij de Rally van Wallonië won, en tevens de eerste overwinning van een Nederlander in de Kattenstad. Maar, ook voor navigator Pieter Tsjoen was het een prachtig succes, want na zijn zege in 2001 als piloot met een Toyota Corolla WRC en daarna nog eens in de Cats Rally in 2005, boekte hij als eerste ooit een zege als piloot en copiloot.
"Vrijdagavond verloren we wat tijd omdat we gekozen hadden voor een versnellingsbak met korte verhoudingen, maar zaterdag kon ik maximaal aanvallen, ook al vloog onze achterruit stuk op die fameuze jump. Ik heb Bryan voor de slotronde gezegd dat ik nooit seconden cadeau zou doen," lachte Abbring.
Het team van Hyundai herstelde vrijdagnacht de gehavende i20 R5 en Neuville maakte gebruik van SuperRally. In de namiddag toen Bouffier en Abbring in volle strijd zaten zette Neuville een reeks besttijden op de tabellen...
De derde plaats ging naar Vincent Verschueren, die voor de tweede keer in zijn carrière op het podium stond in Ieper, de thuiswedstrijd van Godrive, het team van Gaby Goudezeune. Voor het Belgisch kampioenschap scoort hij niet de punten van de tweede plaats, want Verschueren gaf vooraf aan dat hij Ieper niet wilde laten meetellen.
"Ik heb nog nooit zo hard gereden als dit weekend met de Skoda. Petje af voor Kevin en Bryan. Er zat voor ons niet meer in. Helemaal in het begin was ik even verrast door de gladheid van de proeven," aldus Verschueren.
Bernd Casier werd vierde, een plaats die hij voor de vijfde keer behaalde in Ieper. Enkel vorig jaar mocht de Ford-rijder op het podium. Maar, Bernd Casier is wel de winnaar van het klassement van de Tour European Rally, voor Giandomenico Basso, 7de met zijn Hyundai i20 R5. Na een moeilijke openingsfase rukte Hermen Kobus met zijn Skoda Fabia op de slotdag nog op naar de vijfde plaats, precies zijn doelstelling voor de start van de wedstrijd. De Nederlander deed ook een goede zaak in de Benelux European Rally Trophy, al ging daarin de zege ook naar Kevin Abbring (elke piloot met een internationale licentie is automatisch ingeschreven).
De eerste Brit, tevens winnaar van de Belgische manche van het Brits rallykampioenschap en van de Toni Pond Trophy, werd Keith Cronin met zijn Ford Fiesta R5. Cronin bleef foutloos, wat niet gezegd kon worden van de twee Skoda-rijders die de leiding in het kampioenschap in handen hadden. Zowel David Bogie als Fredrik Ahlin gingen al erg vroeg in de wedstrijd van de baan, net als Marty McCormack, de piloot die als favoriet werd getipt. Matt Edwards werd tweede bij de Britten, voor Osian Pryce.
Voor het Belgisch kampioenschap beperkte Kris Princen de schade met een 8ste plaats, goed voor de punten van de derde plaats, achter Abbring en Casier. Princen verloor veel tijd door een lekke band. Hij ging in de slotfase nog voorbij Polle Geusens, die een regelmatige wedstrijd in de Renties Ford Fiesta R5 bekroonde met de 9de plaats.
Tim Van Parijs stuurde zijn Porsche 997 GT3 naar een klinkende zege bij de GT's, voor Fredericq Delplace. Chris Debyser, Jochen Claerhout en Chris Van Woensel moesten opgeven.
Bij de jongeren in R2 was er de ganse wedstrijd een schitterende strijd aan de gang tussen de Opel-rijders Chris Ingram, Callum Devine en Timo van der Marel en de Peugeot-rijder van het RACB National Team, Guillaume de Mevius. Ingram ging op Reninge van de baan, Van Der Marel en Devine hadden ondertussen al wat tijd verloren en de Mevius won zo de RC4 klasse met 28 seconden voorsprong op Van Der Marel. De 22 jarige Callum Devine werd derde, zijn Adam R2 volgde reeds op anderhalve minuut. Landgenoten Thomas Vauterin en Joachim Wagemans sloten de top 5 af maar volgen op reeds meer dan 5 minuten van de leider.
Groep N werd gewonnen door Jim Vanden Heuvel met een ruime voorsprong op thuisrijders Filip Pyck en Bert Coene. Pyck kende nochtans een slechte start, want op vrijdag kreeg hij door de organisatie de verkeerde benzine en had hierdoor een pak minder vermogen in de Aldero Lancer.
Matthias Boon reed met een grotere bride in de Subaru, dus niet in groep N, maar zijn 18de plaats net voor Vanden Heuvel is zeker ook een knappe prestatie.
Claudie Tanghe was duidelijk in zijn sas aan het stuur van de BMW Compact. Hij domineerde ook de groep M, maar helaas voor de drukker uit Komen moest hij aan de kant met mechanische problemen. Brecht Hoorne nam de leiding over. Zijn Compact kreeg echter ook af te rekenen met problemen, gelukkig kon hij beroep doen op Pevatec om alles tijdig te herstellen en won hij bij zijn eerste deelname in Ieper de groep M.
Voor de tweede plaats was er na de opgave van Wim Dereu een stevige strijd tussen Tom Ceuppens, Thierry Cokelare en Cris Algoedt. Bij het ingaan van de laatste proef stond Algoedt aan de leiding met 3 seconden voorsprong,ng op Cokelare. Algoedt won ook de wedstrijd, maar Cokelare verloor 1 minuut en werd pas derde na Tom Ceuppens.
RC3 leek geen echt spannende wedstrijd te worden. Toen Steven Dolfen op vrijdag aan de kant moest met remproblemen kwam Bjorn Renier aan de leiding. De trappenmaker had bij het ingaan van de laatste proef een voorsprong van 5 minuten, maar dit leek echter niet voldoende... Om een door ons onbekende reden verloor Renier meer dan 6 minuten op de slotproef en moest hij de zege laten aan de DS3 van Wim Carton.
# foto-reportage zaterdag
# foto-reportage vrijdag
# foto-reportage shakedown
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Kevin Abbring , Ardeca Ypres Rally Belgium