30-04-2017
Rallye de Wallonie - Abbring en de Peugeot 208T16 de ganse dag leider ! Vandaag nog 2x4 proeven...
Hoewel Xavier Bouche vrijdagavond als leider de korte openingsavond afsloot, opende Kevin Abbring fors het zaterdaggedeelte. Vanaf de eerste proef trok hij ten aanval en via drie opeenvolgende besttijden nam hij de leiding over. Cédric Cherain reageerde met twee opeenvolgende besttijden, maar verloor dan één minuut na een foutje op Bois de Villers, waar David Bonjean de scratch realiseerde, en verdween even later in het opgavepark. Hoewel ook Guillaume Dilley (1) en Vincent Verschueren zelfs twee toptijden op de tabellen reden, is de Peugeot-piloot tot dusver toch de best-performer van deze rally, Zodoende keerde hij vanavond met 19 seconden voorsprong op de actuele leider in de tussenstand van het BRC terug naar Jambes. Guillaume Dilley, meer en meer tevreden met de afstellingen van zijn Hyundai i20 volgt op dubbel zoveel seconden. Hoewel ze respectievelijk door een elektrisch probleem en een lekke band tijd verloren, streden hij en Ghislain de Mevius trouwens de ganse dag om de derde plaats. Samen met Kevin Demaerschalk die iets verderop volgt, hebben we vooraan dus vijf wagens binnen de minuut. Kortom... morgen kan er nog veel gebeuren.
Idem trouwens in de top-10 want zonder zijn straftijd van deze morgen (30 seconden wegens te laat inklokken) had Xavier Bouche (zesde) zeker kunnen meestrijden voor de podiumplaatsen, terwijl hij nu moet knokken om het oprukkende R5-trio De Cecco-Geusens-Fernemont voor te blijven. Nog erger verging het Benoît Allart, die op het moment toen hij vierde was in Mohiville moest opgeven met een afgebroken wiel.
De WRC’s situeren zich momenteel in de buurt van de tiende plaats, ondermeer het gevolg van de technische problemen waarmee zowel Michaël Albert (Skoda-negende) als David Bonjean (Citroën C4- twaalfde) geconfronteerd werden. De Citroën-piloot reed nadien bovendien ook nog eens lek. In het zog van de laatste R5-wagens strijden de traditionele 4x4 bolides zoals de Mitsubishi’s van Olivier Collard (14de en 1ste A8) en Ludovic Sougnez (17de en 1ste N4) samen met de Porsches 997 van Francis Lejeune (16de en 1ste GT24) en Fred Bouvy (21ste) voor een plaatsje binnen de top-15.
Tussen deze Porsches GT3 vinden we de leiders in de categorie R2 en R3. Guillaume de Mévius die als leider bij de juniors intussen al een ruime voorsprong heeft op Romain Delhez, blijft i.f.v. bijkomende besttijden en extra punten evenwel aanvallen. Idem trouwens voor Bastien Rouard, al heeft die geen rechtstreekse concurrent, maar hij wil graag nog verder oprukken binnen de top-20.
Hoewel hij lang leider was bij de Historics, verdween Robert Droogmans en zijn Opel Manta 400 door een mechanisch probleem in de vooravond in het opgavepark. Haast tegelijk ook het lot van Stefaan Prinzie (cardan) waardoor Robin Maes (BMW M3) nu een uitstekende zaak kan doen i.f.v. het kampioenschap, aangezien hij een ruime voorsprong heeft op de Ford Escort van Kerckhove.
Deze tweede dag werd overschaduwd door het ongeval van Didier Bosseloir deze morgen in Malonne, want daarbij werden twee toeschouwers gewond. Terwijl de tweede passage op die klassementsproef geannuleerd werd, kwam er in de loop van de middag evenwel geruststellend nieuws over de slachtoffers.
Vermelden we tot slot nog de opgave van twee jongeren, want zowel Achiel Boxoen als Grégoire Munster gingen van de baan. Intussen zijn ook ondermeer Manu Bouts, Jourdan Serderidis (mechanisch probleem) en Laurent Leonard van de tabellen verdwenen.
Zondagmorgen krijgen we vanaf 8h00 het vervolg van deze rally, met nog twee ronden van vier klassementsproeven.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rallye de Wallonie , Kevin Abbring