27-03-2017
RACB jaagt op dikke historic motoren en de sancties zijn zwaar...
Sinds begin dit jaar zijn de historic piloten gewaarschuwd voor extra controles door de RACB op de cilinderinhoud van hun motoren. In de Haspengouw en de Spa Rally werden de wagens van de winnaars gecontroleerd en conform bevonden door de RACB. Piloten die betrapt worden op een grotere motor riskeren hun nationale vergunning voor een jaar te verliezen.
Enkele deelnemers van de Ford Pinto Cup werden in aanloop van de TAC Rally gewaarschuwd voor mogelijke controles. "Ik heb echter het gevoel dat men bij de RACB met 2 maten en 2 gewichten werkt." aldus Christof Anckaert een van de bezielers van de populaire Ford Pinto Cup. "Na de bandenkwestie in de Omloop van vorig jaar is er geen enkele controle geweest en nu willen ze ons als amateurs gaan controleren... 90% van alle teams in België heeft alleen als doel plezier maken en zich te kunnen uitleven op een afgesloten parcours...."
De deelnemers van de Pinto Cup kunnen in de TAC rally ook inschrijven in groep M, wat er in Ieper zal gebeuren is nog niet duidelijk.
Christof Anckaert is het helemaal niet eens met de aangekondigde controles en steekt de inhoud van zijn motor niet onder stoelen of banken... "Ik durf hier gerust openlijk zeggen dat ik met een 2300cc motor aan de start kom. Wie mijn rijstijl kent weet maar al te goed dat dit niet gaat met een 2000cc motor. Maar ik weet 1 ding zeker, enkel de preparateur van mijn motor sleutelt aan mijn krachtbron en niemand anders! Moeten we bij een controle de culasse verwijderen, dan weiger ik dit onmiddellijk en zet ik mijn wagen op de aanhangwagen...
Waar is de tijd dat ik overwoog een dogbox aan te kopen die verboden zou worden, ik zit nog te wachten. Ik heb er geen enkel probleem mee in een andere klasse te rijden, maar dat ze dan duidelijkheid scheppen en ons zeggen welke. Klasse M? Ok, geen probleem, maar wat in Ieper? Zullen we met onze Escortjes welkom zijn op de chique Grote Markt van Ieper? Eerlijk, de dag dat we niet meer gewenst zijn met onze 2300cc op de rallywegen dan hou ik het voor bekeken, dan kunnen we misschien aansluiten bij het clubje van Chris Van Woensel..."
Ook andere piloten die liever anoniem blijven reageren op de aangekondigde controles. "Er zijn wagens die reeds 40 jaar of meer rondrijden in een bepaalde configuratie en nu moet plots alles veranderen. Waarom? Hadden ze niet beter ingegrepen 40 jaar geleden? Dan was er nu geen ambras. De Opels van Goudeseune en Lareppe en Colsoul, geen enkele was een 2-liter... Ze moeten ook niet proberen heiliger zijn dan de paus, in welke klasse is alles conform? Als ik nu hoor dat de vergunning kan ingetrokken worden, op wat slaat dit nu?."
Het is duidelijk dat deze kwestie leeft onder de historic piloten.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Christof Anckaert , Ford Pinto Cup