14-03-2017
Wedstrijdverslag - Rally van Hannuit - Kurt Braeckevelt
Na een lange drukke winterperiode was het eindelijk zover : een rally kiezen om met onze nieuw gebouwde wagen naar buiten te komen. We kozen voor de Rally de Hannut. Die keuze had verschillende redenen. Eerst en vooral de mogelijkheid om veel kilometers te rijden en ook de kans om op een parcours met diverse soorten proeven te rijden, heel snelle stukken maar ook heel wat technische situaties.
De wagen was pas klaar om te rijden de dag voor de rally, het gekende fenomeen als je zelf een wagen opbouwt. Dus zijn we op vrijdagavond zonder enig test en afstelwerk vertrokken richting Hannut.
Onze afspraak was : heel voorzichtig van start gaan zonder enig risico en niet naar de tijden van andere teams kijken. Onze hoofddoelen waren de wagen afstellen en proberen aan te voelen hoe de wagen zich gedraagt. Op kp1 werd al vlug duidelijk dat de ophanging veel te zacht stond. Wel waren we onder de indruk van de tractie van de 1M. Het verschil met de M3 E36 is echt enorm. Na kp 1 hebben we de Intrax ophanging iets harder gezet vooraan wat al een grote stap vooruit was op het bultige parcours. Op kp2 hadden we direct een beter gevoel in de snellere stukken en in de remzones. Terug in de servicezone na kp2 hebben we de rebound en de high-speed verstelling van de ophanging vooraan en achteraan nog iets aangepast. De kp’s 3 en 4 waren een plezier om te rijden, de wagen begon zich heel stabiel te gedragen zowel in de snelle stukken als op het meer technische parcours.
Het gevoel begon heel goed te worden en vol moed trokken we naar kp 5. Maar plots aan de start van kp5 begon te motor te sputteren. Na een reset leek het probleem opgelost en konden we van start gaan. Na enkele honderden meters sputterde de motor terug. Nochtans waren alle afgelezen waarden in orde: benzinedruk, oliedruk, olietemperatuur, watertemperatuur,.. We hebben nog kp 6 afgewerkt maar het sputteren werd erger en erger. Na een telefoontje met onze service mensen hebben we beslist om de volgende service de bobijnen en bougies te vervangen. Bij aankomst lag alles al klaar mede door het team van Patrick Diels die ons alles heeft toegereikt, waarvoor nogmaals dank!
Na vervanging van alle 6 de bobijnen en bougies was het probleem nog steeds niet opgelost. We besloten om toch naar kp 7 te rijden omdat we ons super amuseerden en graag nog wat testkilometers hadden gereden.
Op de verbinding viel er bijna niet meer te rijden met de wagen dus hebben we rechtsomkeer gemaakt terug naar het servicecentrum in Hannut.
Dus de rally was iets vroeger afgelopen dan voorzien maar we keerden met een supergoed gevoel terug richting Oostrozebeke. Het bleek een geslaagde test voor de wagen en doet ons beseffen dat we op de goede weg zijn met de nieuwe wagen. Vol vertrouwen kijken we uit naar de Tac Rally in Tielt wat onze eerste rally voor het M-cup kampioenschap gaat worden voor dit jaar. We hopen de wagen nog te laten evolueren voor en tijdens de TAC Rally.
Tot slot wil ik hierbij het team en onze trouwe sponsors nogmaals bedanken voor de trouwe steun.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : ASAF , Kurt Braeckevelt