27-02-2017
Wedstrijdverslag - Haspengouw Rally - Robin Maes
Aan de vooravond van de Rally van Haspengouw was het zeer moeilijk te voorspellen. Hoe we onze kansen moesten inschatten. Het parcours lag er na de verkenningen op zijn minst gezegd heel slecht bij. Niet echt de beste omstandigheden voor onze Kameel, die efficiënter is als het droog is. Met Gunther Monnens en ChrisXion hielden we zéker rekening, snelle piloot en de Escort is (volgens Vicky's ervaring met PJ Maeyaert) toch handelbaarder dan de M3 op een vettig parcours. Met de Stesha-familie hielden we ook rekening, een nieuwe motor, Stefaans vele ervaring,...
Bandenkeuze zou dus beslissend zijn zaterdagmorgen. En dit kostte ons uiteindelijk misschien wel de overwinning. Wij en enkele andere BHRC teams vertrokken voor de eerste boucle op opgesneden slicks.
En nu willen we vele vragen beantwoorden op de vraag: slicks??? In Historic is het namelijk zo dat je slechts over twee type banden mag beschikken, slick of full wet. Iedereen is het ermee eens dat er zaterdagmorgen, veiligheidshalve, geen slick kon gemonteerd worden. Full wet was ook niet de beste optie, het regende niet... Vorig jaar mocht er gecut worden, en konden we min of meer een intermediair maken van een slick. Dit jaar was er onder alle BHRC teams twijfel, het reglement was onduidelijk. Bepaalde teams spraken vrijdagavond (?) rechtstreeks de RACB aan en kregen uiteindelijk een antwoord om "misschien best NIET te cutten". Een wel heel onduidelijke wijziging tov van vorig jaar, en natuurlijk stonden wij en andere teams (niet op de hoogte van deze communicatie) aan de start van de eerste KP op... opgesneden slicks. Op de eerste regroup werd iedereen gecontroleerd, en die op opgesneden slicks stonden, werden uiteindelijk bestraft met 1 min straftijd.
We willen zéker geen steen smijten naar de technische controleurs, zij doen hun job, maar kunnen we dit bandenprobleem niet oplossen? Iedereen wil toch safe rijden, we rijden uiteindelijk wel in de TOP 10 algemeen met "onze straatbanden" en onze wagens kosten ook een bomvol geld. Zonder deze minuut straftijd eindigen we 2de na Monnens op amper 3sec, maar welverdiende winnaar hoor, groot respect. Evenals Prinzie, chapeau, rap gereden!! En we sluiten positief af: het mooiste aan de Historic is dat iedereen collegiaal is, 90% wou zelfs een petitie tekenen en naar de sportcommissie gaan ivm de bandenkwestie.
Dank in eerste instantie aan alle organisatoren, commissarissen, wij hadden koud in jullie plaats, de toeschouwers, fotografen én last but not least ons dream-équipe M Race Tech!! See you all in Spa!
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Haspengouw Rally , Robin Maes