27-11-2016
Vincent Verschueren wint Rally van Kortrijk - Compleet verslag van de wedstrijd
Na de openingsproef in Moeskroen was het Didier Duquesne die op zondagmorgen als leider aan de tweede wedstrijddag begon. De thuisrijder en ex-winnaar leek met zijn Ford Fiesta WRC ook best gewapend, maar na de eerste ronde op zondag stond niet meer Duquesne maar PIeter Tsjoen aan de leiding, gevolgd door de immer snelle Lancer van Andy Lefevere. Verschueren volgde als derde, Duquesne 'maar' als vierde op reeds bijna een halve minuut van de leider. Onderweg waren we reeds de Lancer van Van den Heuvel en de Fiesta van Vanneste (sortie) verloren.
De tweede ronde bracht heel wat verschuivingen in het klassement. Andy Lefevere vertrok niet meer uit de service zone en Tsjoen ging op Aalbeke van de baan... Vincent Verschueren bleef foutloos en kreeg zo plotseling de leiding in handen.
In de laatste ronde kwam Didier Duquesne echter nog heel sterk opzetten, de Aalbekenaar klokte 4 scratches op rij en kwam tot op 2 seconden van Verschueren die zo voor de tweede maal kon winnen in Kortrijk. Claudie Tanghe, winnaar van vorig jaar, moest vrede nemen met een derde plaats. De drukker uit Komen kon zich nooit mengen in de strijd voor de zege en volgde op net geen minuut van Verschueren, met in zijn kielzog de respectievelijk Melissa Debackere, VAS en RC1 kampioen Steve Becaert en de DS3 WRC van Yves Bruneel.
De Brit Ellis reed opnieuw een heel sterke wedstrijd en was de snelste in het FIRC gedeelte. Tussen de moderne wagens door werd Paul Lietaer achtste en hij werd met een riante voorsprong ook de snelste historic. Binnen de top 10 zagen we verder nog de Fiesta R5 van Vander Schelden en de Lancer EVO X R4 van Bert Coene. Deze laatste kon in de allerlaatste proef nog voorbij de andere Lancer van Philip Barbier die zo net buiten de top 10 viel.
Bij de voortrekkers maakte kersvers R2 kampioen Steven Dolfen er een one-man-show van. De beenhouwer had maar één doel voor ogen, de snelste voortrekker zijn en liefst ook met op iedere proef de scratch... Dolfen won overtuigden klasse 3F en werd bovendien nog 13de algemeen en daarmee hield de R2 kampioen een pak krachtiger wagens achter zich...
Na de autoritaire Paul Lietaer werd Robin Maes tweede historic met een ruime voorsprong op de Kadett van Tom Tytgat. Ondanks pech in de laatste ronde kon Bram Fonteyene de finish bereiken en werd hij VAS Historic kampioen na deze laatste wedstrijd.
De gele prodrive M3 van Robin Maes werd ook eerste achtertrekker, hij hiled nipt de BMW 130 van Hans Weijs Jr achter zich. Voor Weijs zat er zeker meer in want de Nederlander mispakte zich op zaterdagavond en reed een ronde teveel op de show proef van Moeskroen.
Kortrijk was ook de laatste wedstrijd van de Ford Pinto Cup. Jeroen van Wanseele was de snelste Pinto in Kortrijk en is dankzij deze zege voor het tweede opeenvolgende jaar kampioen.
In divisie 1-2 kon Frederic Berville, na een wat mindere eerste ronde, met zijn Renault Clio winnen voor de Saxo's van Vandeputte en Minne.
Autostal Groeninghe spreekt nu al van een uitermate succesvolle editie, geholpen door het droge weer met zelfs flink wat zon op het einde. Op zaterdag stonden er ruim 2.000 fans het spektakel te volgen op KP Moeskroen. 2EMPRESS zorgde voor een nokvolle tent op zaterdagavond. Op zondag kwamen opnieuw duizenden toeschouwers afgezakt naar Kortrijk, met ongeveer 1.500 fans opnieuw op Moeskroen waar ze werden opgewarmd door het Falken Driftteam. Ook zondagavond zat de tent opnieuw vol voor de eindceremonie.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rally van Kortrijk , Jeroen Van Wanseele , Frederic Berville , Steven Dolfen , Paul Lietaer , Vincent Verschueren