22-08-2016
Wedstrijdverslag - Rally van Staden - Brecht Lievens
Hier zijn we er terug mee met ons wedstrijdverslag van de rally van Staden. Hier startte Brecht Lievens en Bram Carrette met de Opel Manta B.
Co Piloot Bram Carrette: "Na de verkenning hadden we gemende gevoelens. Enerzijds waren het 3 zeer toffe en uitdagende KP’s maar anderzijds wisten we niet wat we ervan konden verwachten. Veel snelle stukken met uitkomst op blinde haakse bochten , een ding was zeker dat de nota’s belangrijk waren in deze rally. Zelfs na de technische keuring toen Brecht, ik en het service team elkaar een goede avond wensten om naar huis te gaan hadden we nog steeds een dubbelzijdig gevoel over de KP’s.
Wat ons nog meer bezig hield was het feit dat we achteraan starten en dus de kans bestond dat de KP’s er volledig anders zouden bij liggen.
Voor de start was er nog kort tijd voor service en werd er nog vlug gekeken naar de kabel van de koppeling en werd de slag ervan bijgesteld. We hadden er zin, eindelijk was het zover. Eens aangekomen aan KP Staden deed mederallypiloot Dries Tulpin en copiloot Vanstechelman Steven die voor ons starten het teken dat KP Staden stillag. Vermeulen had een ongeluk gehad en het parcour was verspert. Even later werd er dan ook een alternatief voorgesteld.
Na de eerste boucle hadden we nog steeds dat rare gevoel over de KP’s . De bochten waren moeilijk in te schatten en meestal konden we niet zien hoe de weg erbij lag. In vele haakse bochten waren we dikwijls verrast door de plotse laag stof en stenen die voor ons lag. Het was zoeken naar de optimale lijn om te rijden maar te zien aan de bandensporen die overal op de weg verspreid waren was dit niet enkel voor ons het geval. Maar Brecht zijn stuurmanskunst hield ons op de weg. Eens aangekomen in het service park hoorden we dat we de 11de tijd gereden hadden in onze klasse. Iets dat we niet verwacht hadden, dus de goesting om nog sneller te gaan steeg.
Op naar ronde 2. Nu konden we Staden wel rijden. Maar onderweg naar KP Staden was door een elektrisch probleem : de toerenteller, temperatuurmeter en benzineniveaumeter waren uitgevallen. De motor draaide goed en voor de rest werkte alles goed, OK het zou wat moeilijker zijn zonder toerenteller maar we lieten de moed niet zakken. Eens vertrokken kwamen we in de eerste scherpe bocht en ik hoor Brecht zeggen ‘’de servo is weg, ik heb geen servo meer’’. Iets dat de situatie voor Brecht er niet gemakkelijker op maakte, geen toerenteller en geen servo in de scherpe bochten waar dit natuurlijk het meest nodig was. Op de verbindingssrit naar KP Westrozebeke heb ontdekte ik dat een zekering van 25 Ampere was doorgebrand. Gelukkig had rallyteam Tulpin – Vansteckelman reserve zekeringen mee en mochten we een gebruiken. Weliswaar een zekering van 15 Ampere maar we zouden het proberen en we zagen wel of die het hield of niet. Wonderbaarlijk hield de zekering het en was de wagen weer in top vorm. Alle meters terug in orde, de servo werkte terug dus tijd om eventuele verloren tijd goed te maken. En dat deden we dan ook. Op KP Westrozebke reden we 11 sec sneller dan de eerste passage, zo reden we op KP Oostnieuwkerke nog eens 10 sec sneller dan de eerst passage. Na boucle 2 stonden we op de 9 de plaats. Het vertrouwen en ritme was terug.
We waren nu volledig klaar om boucle 3 met volle moed en zonder problemen te beginnen. De Manta was er klaar voor en wij zagen het volledig zitten. Kp 7 Staden reden we nog eens 10 sec sneller, KP8 Westrozebeke reden we dan terug iets tragen met 2 sec verlies. KP 9 Oostnieuwkerke reden we dan weer 4 sec sneller. Op het Einde van de derde boucle stonden we 10de plaats algemeen in de historics klasse. 1 plaats onder Declerck en 2 plaatsen onder Tulpin. We waren super gelukkig.
De vierde en laatste boucle was er een op zekerheid, geen onnodige risico’s beginnen nemen. En de rally op hetzelfde tempo uitrijden. Wat ons dan ook gelukt is. Na nog wat soms sterke stuurmanskunsten van Brecht reden we op KP staden 1 sec trager, op KP Westrozebeke 1 sec trager en op Oostnieuwkerke nog eens 1 sec sneller.
Op het einde van de wedstrijd stonden we 10 plaats algemeen in onze klasse. Na een dag vol spanning en het zien dat vele teams uitgevallen waren, was de opluchting dan ook enorm dat we het gehaald hadden .
De microbe is terug te pakken en de goesting voor de volgende rally zit al klaar. Onze volgende rally samen is de Hemicuda rally te Koekelare.
Onze volgende afspraak is de Omloop van Vlaanderen 2-3 september waar Het hele team aan de start staat. Patrick Lievens en Patricia Hennebert met hun Porsche 911 Martini als dubbel nul, Wouter Lievens en Nico Hoflack met de Porsche 911RS bij de historic en Brecht Lievens en Benny Vanhaelewyn met de Opel Manta B zij starten in het criterium. Tot dan!"
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rally van Staden , Brecht Lievens