28-06-2016
Wedstrijdverslag - GEKO Classics Ypres Historic Rally - Kurt Olivier
Vorig weekend ging de Ypres Historic Rally - één van onze belangrijkste afspraken van het seizoen - door. Voor Kurt Olivier was dit meteen ook de 20ste keer (!!!!) dat hij als deelnemer ( piloot of co-piloot ) aan de start kwam van deze rally. Traditioneel werd de rally op gang getrokken in Boezinge met de shakedown voor de Historics op woensdagavond. De herstellingswerken die gebeurden na de Rally van Wervik werden daar getest en goedgekeurd. Dit – in combinatie met een vlekkeloze verkenning zorgde terug voor een gezonde dosis ambitie om te proberen een rol van betekenis te spelen in de derde manche van de Ford Pinto Cup. Ook was het uitkijken waar we algemeen zouden terecht komen want de hoop was er toch wel om ons beste resultaat ooit in Ieper (10de plaats) te verbeteren.
Op vrijdag stonden de proeven van Mesen en Boezinge op het programma. Vorig jaar probeerden we daar een kloof te slaan om deze op zaterdag te verdedigen. Dit jaar was het de bedoeling om op zaterdag een aanval te plaatsen maar omdat er terug vanaf de eerste meters hard gereden werd moesten ook wij direct aan de bak. Na deze twee proeven mocht de winnaar van Wervik ( Rik Vannieuwenhuyse ) met een minieme voorsprong van 0.3 seconden op Kurt Olivier gaan rusten.
Na een stuurfout was het grootste slachtoffer het team Vanwanseele dat toen als iets meer dan 30 seconden moest goed maken. Ook de andere teams strijdend in de Pinto Cup waren nog mee in de running. Tijdens het service op vrijdagavond monteerde Andes Motorsport een nieuwe ophanging op de Escort samen met nieuwe banden om op zaterdag direct te kunnen aanvallen.
We kregen toen eerst Kurt zijn favoriete proef ( Kemmelberg ) voorgeschoteld maar op de proef was de weg versperd doordat een andere deelnemer van de baan was gegaan en kwamen we met een 10-tal wagens vast te staan. Zonder te weten welke (norm)tijd we kregen moesten we de weg vervolgen wat eigenlijk voor de rest van de dag zorgde voor vertekende resultaten op internet. Op KP Hollebeke klokte Kurt iets meer dan 3 seconden sneller af dan Rik en kon zo als leider bij de Pinto’s terug naar het service in Boezinge waar Andes Motorsport er in slaagde nog wat kleine haperingen uit de Escort te halen. Toen kwam voor ons de belangrijkste lus van de wedstrijd aan. Op KP Reninge was het Rik die de leiding bij de Pinto’s terug over nam van Kurt maar met twee toptijden op KP Watou en Westouter sloeg Kurt een ( zo blaak later ) beslissende kloof van 38 seconden en kwam ook de top 10 binnen! Ook Jeroen bleef verder tijden draaien in de buurt van de 2 kemphanen maar het tijdverlies op vrijdag sloeg hem ( te ) vroeg uit de strijd voor de dichtste ereplaatsen.
De laatste 2 proeven werden zonder grote risico’s te nemen afgewerkt maar we bleven strak rijden om concentratieverlies te vermijden. Zo haalden we op Hollebeke ook nog de Powerstage binnen bij de Pinto’s en sloten finaal af als leider bij de Pinto Cup en dit op een 6de plaats algemeen, ons beste resultaat ooit!!!
Deze overwinning was nooit mogelijk dankzij de steun van onze sponsors maar graag hadden we deze overwinning opgedragen aan “De Peters” die al 25 jaar lang Kurt bijstaan : BEDANKT!
Verder uiteraard een welgemeende merci voor het team van de Ford Pinto Cup, Andes Motorsport en de mensen van de Ypres ( Historic ) Rally!
Volgende afspraak is de TBR Rallysprint die verreden zal worden mijn thuishaven Oekene. Bedoeling is daar om wat het publiek te trakteren met wat spektakel en snelheid.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium , Kurt Olivier