11-06-2016
Pieter Tsjoen wint Woodstoxx Motul Rally van Wervik - Compleet verslag van de wedstrijd
Met 8 R5 wagens aan de start was de de Woodstoxx Motul Rally van Wervik meer dan ooit een mini-Ieper. Helaas hadden we na enkele kilometers al een R5 minder, de Skoda Fabia R5 van Fredericq Delplace en Wouter Polfliet ging midden de eerste proef al zwaar van de baan… Ongetwijfeld zal dit een serieuze hap uit het budget zijn, maar ook een deuk in het vertrouwen…
De andere R5’s gingen vanaf de allereerste meter bijzonder hard, het was de winnaar van vorig jaar Davy Vanneste die meteen de leiding nam. Al had Davy wel het voordeel van de R5+ configuratie van zijn Fiesta. De thuisrijder leek 11 proeven lang op weg naar een tweede opeenvolgende zege, in de allerlaatste proef ging de oranje Fiesta nog van de baan en Vanneste moest opgeven...
Pieter Tsjoen (Fiesta R5 EVO) en Melissa Debackere (Fabia R5) streden zowat de ganse wedstrijd voor de derde plaats. De verschillen bleven klein, maar toen het in de laatste ronde begon te regenen kon Pieter afstand nemen van Melissa, en mede dankzij de opgave van Vanneste kon hij de wedstrijd winnen.
Hermen Kobus reed in Wervik de eerste meters met de heropgebouwde Fabia en kon na een aftastende start nog enkele bestrijden noteren. De Nederlander kon in extremis zelfs nog voorbij Melissa Debackere en werd zo mooi tweede.
Na Debackere (Fabia R5) en Bernd Casier (Fiesta R5 EVO) was het al tijd voor de eerste historic… Er stond geen maat op Paul Lietaer die met ruime voorsprong de historic won en 5de algemeen werd. Na de opgaves van Didier Vanwijnsberghe en PJ Maeyaert met beide mechanische problemen ging de strijd voor de tweede plaats tussen de M3’s van Christophe Merlevede en Alain Vermeulen. Voor Didier Vanwijnsberghe hangt de deelname in Ieper ook aan een zijden draadje...
In de laatste ronde moest Christophe Merlevede echter de strijd staken met hevig olieverlies. Alain Vermeulen werd zo bij zijn debuut in de M3 knap tweede. Dirk Van Romuy werd uiteindelijk derde historic, voor de Volvo van Bram Fonteyne en de winnaar van de Ford Escort Pinto Cup Rik Vannieuwenhuyse.
In de top 10 zagen we na Lietaer Vermeulen (Historic BMW M3), Serderidis (DS 3R5), Perrard (Lancer EVO), Taveirne (Lancer EVO 9 R4) en Clements (Lancer EVO). Maar ook hier was de regen in de laatste ronde doorslaggevend. Ellis stond zevende en Heuninck was net de top 10 binnengedoken toen ze op amper 50 meter van elkaar de gracht in doken. Vincent Vermeeren wou op zijn beurt geen risico nemen en gaf vrijwillig op toen het weer omsloeg... Perrard, Taveirne en Clements werden op deze manier beloond met een top 10 plaats.
In de strijd tussen de voortrekkers was Victorien Heuninck duidelijk de snelste, na zijn opgave en een eerdere sortie van Steven Dolfen werd Stefaan Tsjoens de snelste F2 en won hij ook divisie 1-2. Brecht Hoorne had eerder de strijd moeten staken in divisie 1-2 toen de gaskabel van zijn BMW brak.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Paul Lietaer , Rally van Wervik , Pieter Tsjoen