08-06-2016
Woodstoxx - Motul Rally van Wervik - Complete voorbeschouwing
De Rally van Wervik is qua locatie en qua timing de ideale voorbereiding op de Kenotek Ypres Rally. De editie 2016 is met 8 R5's een mini-Ypres-rally, aangevuld met de vaste waarden uit het VAS kampioenschap, de vele buitenlanders van het FIRC kampioenschap en de Escort Pinto Cup is Wervik meer dan ooit de belangrijkste afspraak op de provinciale kalender...
Deelnemers
De favorieten voor de eindzege moeten we uiteraard gaan zoeken in de R5-categorie. Voor de eindzege lijkt het vooral te gaan tussen de thuisrijders Davy Vanneste (Fiesta R5) en Melissa Debackere (Skoda Fabia R5), de snelle Nederlander Hermen Kobus (Skoda Fabia R5) en de Fiesta R5 EVO's van Pieter Tsjoen en Bernd Casier. Fredericq Delplace (Skoda Fabia R5), John Indri (Fiesta R5) en Jourdan Serderidis (DS3 R5) maken de lijst van R5's compleet. Voor de strijd binnen de top 10 is het ook uitkijken naar de Porsche van Claerhout en de EVO's van Vincent Vermeeren (EVO 9), Taveirne (EVO 9 R4), Clements (EVO 9) of Denis Degroote (EVO6).
Maar ook de strijd bij de voortrekkers zal boeiend worden met de Clio R3's van thuisrijders Steven Dolfen en Bjorn Renier, de 208 R2 van Victorien Heuninck, de Fiesta Eco Boost van Jamie Brown, de C2 R2 Max van Patrick Milleville of de snelle ASAF piloot Laurent Cravillon in een Clio.
In divisie 1-2 mogen we ook weer een strijd verwachten tussen de BMW van Brecht Hoorne en de Renault Megane van Stefaan T'joens.
Ook in de historic klasse is het deelnemersveld bijzonder kwalitatief met publiekslieveling Paul Lietaer (Escort of Lagacy), de M3's van Didier Vanwijnsberghe, Christophe Merlevede, Wim Soenens en voor het eerst ook Alain Vermeulen. Daarnaast zijn er nog de Escort van PJ Maeyaert, de Porsche van Patrick Mylleville, de nieuwe MIES Legacy van Dirk Vermerisch, de originele Mitsubishi Galant van Pat Anderson en de bloedmooie Sierra van Andrew Thomson.
Binnen de historics zijn er natuurlijk ook de 8 deelnemers van de Ford Pinto Cup, die onderling strijden voor de zege.
In totaal mocht de organisatie 156 (!) inschrijvingen ontvangen, waaronder een record aantal buitenlanders in het FIRC kampioenschap.
Parcours / Timing
Er werd opnieuw grondig gesleuteld aan het parcours rond Wervik, al blijft het grotendeels gelijk. Kruiseke gaat opnieuw naar de versie 2014, dus goed voor meer dan 9km. Op Geluwe is er een kleine wijziging, de start komt te liggen waar de finish enkele jaren geleden was. De grootste wijziging is de ronde-koers op kp Wervik. De kp wordt gereden in omgekeerde richting t.o.v. 2015 en er werd een extra stuk aan de ronde toegevoegd.
De rally blijft trouw aan het de 4 ronden van telkens deze 3 proeven. De eerste wagen start om 8u41 op kp Kruiseke.
# timing
De grootste nieuwigheid is echter dat de service-zone na vele jaren opnieuw naar het centrum van Wervik zal verhuizen. De sfeerloze industriezone maakt plaats voor het gezellige centrum van de tabakstad.
Er zullen 4 zones worden aangemaakt:
Zone 1 voor het stadhuis die plaats zal bieden aan een groot team
Zone 2 word het Steenakker
Zone 3 aan het Station
Zone 4 de Emiel Hellyncklaan die het verlengde is van de Stationsstraat.
De tankzone voor de speciale brandstof is bij de brandweer kazerne.
Website - Rallyradio
Meer info - www.scuderiavervica.be.
Tijdens de wedstrijd kan alles gevolgd worden via RPR Rallyradio op 89 FM, maar uiteraard is de facebook pagina van Rallylovers ook een goede bron van informatie voor wie onderweg is.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rally van Wervik