01-06-2016
Wedstrijdverslag - ORC Rally - Koen Verhaeghe
De 10de ORC – Canalrally is een rally van het type A en wordt verreden over 160,5 kilometer, waarvan 84,1 kilometer klassementsproef (van start tot flying finish) en 76,4 kilometer verbindingstraject. Er worden vier ronden (=boucle) van 3 KP’s verreden: kp Hulste, kp De Ginste en kp Wielsbeke.
Met grote onzekerheid over het wel of niet regenen die dag kwamen we aan de start van deze 10de editie. Onze 1ste podium verschijning was voorzien om 8u15 in de morgen. Co-piloot van dienst was Bjorn Vanoverschelde. We hadden startnummer 217 gekregen.
Rond 8u30 stonden we aan de start van onze 1ste Kp. Alles verliep vlot. Het streefdoel van de dag was nieuwe records vestigen toz van vorige edities. Al jaar en dag probeer ik die 1ste kp van de ORC te finishen beneden de 3m. Maar altijd net niet. Ook deze keer net niet, 3m04. Maar al bij al toch een vlotte start en al direct een 21ste tijd algemeen op 48 historic wagens. De 2de kp verliep even vlot, maar na een kleine jump kreeg ik de wagen niet meer in vitesse. Ik dacht dat het game over was. Maar na een paar keer hard duwen en opnieuw proberen lukte het me toch om terug te schakelen en “full ahaed” reden we verder. We konden de schade uiteindelijk beperken tot een 15tal seconden. Ook tijdens de laatste kp verliep het schakelen nog moeizaam. Op naar ’t het service om de wagen terug op punt te zetten, want ook de startknop had rare streken in. Onder het waakzaam oog van onze service team leader werd de auto gecheckt, maar er kon niet echt iets gevonden worden. Een kleine wijziging aan de afstelling van het koppelingspedaal was voldoende, en wonder bij wonder ook de startknop werkte plotseling weer perfect.
Op naar de 2de ronde. Die verliep vloeiend. Op de 1ste kp net terug niet beneden de 3m. Maar zowel op de 2de als op de 3de kp maakten we winst, 20 sec. Op de regroup wou de startknop terug niet meer meewerken. Ik kreeg de wagen niet aan de praat, ook een paar keer proberen in gang te duwen, maar niets wou nog baten. Er zat niets anders op dan de wagen naar het service te duwen en te hopen dat we nog op tijd gingen binnen zijn. Maar langs de weg kwam Michel ons ter hulp, hij duwde ons vooruit met zijn rallywagen tot we aan een hoge snelheid zaten en liet me dan los, en yes, ik kreeg de wagen terug aan de praat. Merci Michel voor de hulp. Op het service gekomen was de diagnose snel gemaakt, de démareur was defect. Maar gelukkig. Het service team had een reserve bij en die werd dan ook snel in de voorzien service tijd vervangen.
Aan de start van de 3de boucle, op de 1ste kp kregen we te horen dat er een elektriciteitspaal was gesneuveld en dus annulatie van kp Hulste. De 2 andere kp’s van de 3de ronde verliepen terug vlot. Op ’t service begon het te regenen, maar voorlopig nog niet veel. Dus het debat over de bandenkeuze was van doen. Uiteindelijk werd de knoop doorgehakt, geen regenbanden en hopen dat het weer er niet slechter zou op worden. Terug op de 1ste kp van de laatste boucle, full attack zodoende ons record te verbreken. En Yes …. 2m58, ons doel was bereikt. Dit smaakte naar meer, ook op kp de Ginste had ik graag een nieuw record gezet, maar jammer genoeg begon het lichtjes te regenen, niet veel, maar toch net genoeg om te stranden op 2 seconden van het record. Ook op de 3de en laatste kp, niettegenstaande we daar een 13de tijd algemeen neerplaatsen, werd geen record verbroken. Maar gezien de slechtere weersomstandigheden toch nog de beste tijd van de dag neergezet.
Op de 145 ingeschreven wagens haalden we de finish met een 34ste plaats. Op de 48 historic wagens (div.4) haalden we de 16de plaats binnen. Bedankt aan Kristiaan, Chriske, Lieven, Yuri en Tibo, ons service team van vada-racing om alles tot in de details te verzorgen. Ook bedankt aan Bjorn om zijn taak als co-piloot terug perfect uit te voeren en te zorgen voor de nieuwe records.
Op naar de volgende rally. De rally van Wervik, binnen twee weken. Tevens de 2de wedstrijd voor de Ford Pinto Cup.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : ORC , Koen Verhaeghe