23-05-2016
Wedstrijdverslag - Sezoensrally / WRC Portugal - J Motorsport
Een teleurstellend weekend voor J-Motorsport
Wanneer de "mechaniek" niet mee wil
J-Motorsport heeft al betere weekends beleefd dan dit weekend. Zowel Jourdan Serderidis in de Sezoensrally als de Zweed Emil Bergkvist in de Rally van Portugal werden het slachtoffer van het gebrek aan betrouwbaarheid van bepaalde onderdelen van hun wagen.
Het optreden van Jourdan Serderidis in Limburg was van heel korte duur. Op de tweede proef werd hij gestopt door een kapotte sensor die de ventilator van zijn DS 3 R5 aanstuurt.
"Wat kan je zeggen na zoveel pech?," reageert Jourdan ontgoocheld. "Het is aan Citroën Racing om de oorzaak van het probleem op te sporen. Het is jammer, want ik kreeg niet de kans om me te amuseren op een tof parcours. Ik onthoud toch een positief punt: de nieuwe samenwerking met Geoffrey Brion is goed begonnen. Het klikte meteen uitstekend. We zullen samen rijden in Ieper."
Honderden kilometers van Bocholt kon de jonge Zweed Emil Bergkvist meer ervaring boeken maar hij moest ook met een gebroken versnellingsbak aan de kant blijven op de laatste verbinding van de erg beproefende Rally van Portugal. Daarvoor moest hij ook via de herkansing, "Rally2", passeren om de laatste etappe te kunnen betwisten. Zaterdagochtend werd hij tijdelijk uitgeschakeld door een panne van de alternator.
Even voordien stond hij op de vijfde plaats in WRC2, terwijl het nochtans slecht begonnen was, want hij verloor een dertigtal seconden op de openingsproef omdat hij gehinderd werd door het stof van een voorligger. Bergkvist bleef rustig en reed vervolgens een verstandige wedstrijd. Bij zijn tweede WRC-rally kon hij de tijden van de besten niet evenaren, maar hij ontweek de valstrikken en rukte op in het klassement door te profiteren van de problemen en de fouten van de anderen. Helaas bleek de Rally van Portugal weer uitermate selectief. Op de 12de proef werd de piloot van de DS 3 R5 geprepareerd door J-Motorsport het slachtoffer van een lekke band, waardoor hij van de baan ging.
"Het kostte ons iets meer dan 3 minuten, maar we laten ons niet stoppen door een lekke band," verklaarde de Zweedse belofte. Helaas besliste de alternator er anders over. Zondag, na een herstart in Rally2, maakte Emil er een erezaak van om 3 keer op 4 proeven de snelste tijd te rijden van de piloten met een DS 3 R5. "Het is natuurlijk teleurstellend wanneer je weet op welke plaats in WRC2 ik stond voor mijn problemen," vertelt Bergkvist. "Maar, ik denk dat ik veelbelovende tijden heb gereden."
Emil was in elk geval regelmatig sneller dan Yoann Bonato, de eerste van de DS 3 R5 piloten in de eindstand. Jourdan Serderidis trekt zijn conclusies van het weekend: "We moeten samen met Citroën Racing de oorzaak van de verschillende mechanische pannes op de twee wagens analyseren. Dat is de enige manier om resultaten te bereiken die voldoen aan onze verwachtingen. Zeker met het oog op de belangrijke maand juni, met de Rally van Ieper in het ERC voor onder andere Kevin Demaerschalk en mezelf en de Rally van Polen in het WRC voor Emil."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Jourdan Serderidis , Sezoensrally , J-Motorsport