01-05-2016
Rallye de Wallonie - Freddy Loix wint voor de 4de keer dit jaar - Compleet verslag van de wedstrijd
De Rallye de Wallonie is met zijn 3 dagen de langste, maar ook één van de zwaarste wedstrijden van het BRC. De eerste dag beperkt zicht tot 2 doortochten over de mooie Citadelle van Namen, en het was François Duval die zich liet opmerken.
Helaas konden we op zaterdag niet lang genieten van de strijd tussen de 208 van Princen, de DS3 van Duval en de Skoda van Loix. Princen ging op de tweede proef in de fout en verdween met een koprol uit koers. Jammer want het publiek keek uit naar de evolutie op de 208 en in de strijd voor het kampioenschap verliest Princen nu reeds zijn joker…
Duval kon zijn voorsprong verder uitbouwen, maar in de vooravond kwam Loix opnieuw wat dichter. Mogelijks was dit een slimme tactische zet van Loix, want Dudu ging iets later in de fout… Zo zag Loix zijn concurrenten één voor één uit de koers verdwijnen en kon hij ‘rustig’ controleren en gaan voor de vierde overwinning op rij…
Door het uitvallen van Princen en later Duval konden Xavier Bouche en Vincent Verschueren Skoda een volledig groen getint podium schenken. Toen het zondagmiddag begon op te drogen ging Verschueren vol in de aanval, maar de tweede plaats bleef in handen van Bouche met minder dan 2 seconden voorsprong op de Godrive Skoda van Verschueren.
Guillaume Dilley bleef aardig in de buurt van de Skoda’s van Verschueren en Bouche, maar de piloot van het Citroën Belux Junior Team moest echter opgeven met koppelingsproblemen bij het ingaan van de laatste ronde. Kevin Demaerschalk, de andere Junior van Citroën verdween zaterdag al vroeg uit de wedstrijd met een defecte benzinepomp.
Benoit Allart werd, ook met een Skoda, vierde en was ook de enige WRC aan de finish. Chris Van Woensel was met zijn Lancer WRC derde tot hij moest opgeven met een gebroken transmissie. Ook de C4 van Bonjean en Serderidis haalden het einde van de wedstrijd niet.
Zondag werd het nog heel spannend voor de 5de positie. Zondagmorgen had Xavier Brugnet nog 15 seconden achterstand op Adrian Fernémont, maar de meer ervaren Baugnet ging in de aanval en ging op 2 proeven voor het einde voor bij Fernémont die toch knap 6de werd bij zijn R5 debuut. Ollivier Collard was meer dan overtuigend de snelste Lancer piloot op een 7de plaats algemeen. Andere Lancers vonden we verderop terug met Barbier als 13de, Collignon 18de en Vanden Abeele als 20ste. Al zat er voor deze laatste zeker meer in, want een bandenwissel heeft hem een pak tijd gekost, ook Steve Becaert (27ste) kon wel dichter gezeten hebben want ook hij verloor een pak tijd door een lekke band.
Na de R5 en WRC wagens was er in de top 10 ook nog plaats voor de Fiat Punto van Stephan Hermann (8ste) en de Porsche van Fred Bouvy (9de) en Tom Van Rompuy die door de vele opgaves ook nog de top 10 haalde.
Polle Geussens maakte een geslaagde come-back. De junior bleef op non-actief sinds zijn sortie in de East Belgian 2015, maar won nu de R2 klasse (RC4) en werd bovendien 11de algemeen. Guillaume De Ridder verloor tijd met een probleem aan de stuurinrichting en werd tweede, Steven Dolfen sloot een leerrijke wedstrijd af als derde RC4 en doet ook een goede zaak in het kampioenschap.
Bij de historics stond geen maat op de BMW M3 van Manu Bouts die de wedstrijd won, na een mindere start werd het een mooie strijd met de M3 van Didier Vanwijnsberghe. In de laatste proeven moest Vanwijnsberghe echter nog opgeven en ging de tweede plaats naar Dirk Deveuw voor Patrick Mylleville. In het kampioenschap doet Dirk Deveux opnieuw een heel goede zaak.
In de historic wedstrijd zagen we ook de opgaves van Robin Maes, PJ Maeyaert, Stefaan Prinzie en Jens Maes...
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rallye de Wallonie , Freddy Loix