09-04-2016
Loix, Loix en opnieuw Loix - 3 op 3 na winst in TAC - Compleet verslag van de wedstrijd
De TAC Rally was zowat een herhaling van de Haspengouw en de Spa Rally. Een uiterst spannende wedstrijd tussen Freddy Loix en Kris Princen en een slechts bijrol voor de andere piloten. Kris Princen was de eerste leider, maar vanaf de tweede ronde was Loix echt wakker en stond er geen maat op Fast Freddy... Loix won uiteindelijk met iets meer dan 6 seconden voorsprong op de Peugeot van Princen. "Tweede worden na Freddy en z'n Skoda is geen schande denk ik," vertelde Princen meteen na de finish.
De eerste twee plaatsen waren opnieuw voor Loix en Princen, net zoals in de Haspengouw en Spa. De derde plaats was een grotere verrassing... Er werd veel verwacht van Verschueren in de Skoda Fabia R5, maar 'Skurrie' leek te sukkelen met een verkeerde afstelling van de Skoda en moest de derde plaats laten aan... Kevin Demaerschalk. De junior piloot van het Citroën Belux team spoelde zijn vroege opgave in Spa door met een schitterende derde plaats.
Ongetwijfeld had ook Claudie Tanghe zich kunnen mengen in de strijd voor de laagste podium trede, maar na 5 proeven was het afgelopen voor de piloot van de Renties Ford Fiesta R5. "Ik stond wellicht iets "warmer" dan de banden. In een van de eerste bochten op Schuiferskapelle verloor ik de controle over de achtertrein van de Ford. We schoven van de baan en helaas zijn de grachten in Tielt heel diep," vertelde Claudie Tanghe gelaten.
Hans Weijs kwam op uitnodiging van Schmid Racing rijden met de BMW 130i en na wedstrijd vol indrukwekkende doortochten sloot hij af als vijfde. Die plaats leek lange tijd te gaan naar de VW Polo van Bert Cornelis. De garagehouder uit Handzame leek met zijn genereuze rijstijl een mooi resultaat te kunnen neerzetten, maar helaas verdween de Polo uit de tabellen op kp 12.
Steve Becaert kon in de korte slotronde nog voorbij Bert Coene gaan en won het duel der transporteurs met iets meer dan 17 seconden voorsprong op de CAPS Lancer van groep N winnaar Coene. Beide Lancers klopten de Fiesta R5 van Bruno Parmentier die nog 8ste eindigde. Kurt Braeckevelt kon in de allerlaatste proef nog voorbij Franky Boulat en neemt zo belangrijke punten in de M Cup, beide piloten sluiten ook de top 10 af.
Bij de historics was het eerder een afval race. Na de eerste ronde stond Paul Lietaer aan de leiding met zijn Ford Escort MKII, de snor was zelfs achtste algemeen. Maar in de tweede ronde verdween de Escort uit de wedstrijd met schakelproblemen. De zege leek dan naar Dirk Vermeirsch te gaan, hij was met zijn wondermooie Sierra Cosworth na 2 ronden opgeklommen naar de zesde plaats algemeen. "En we rijden nog met de bride van 34 mm, dus er is nog meer mogelijk... De motor heeft binnenkort een revisie nodig, we moeten nu reeds na iedere proef olie bij kappen, maar ik maak me geen zorgen." vertelde Vermeirsch na de tweede ronde. Een proef later moest Vermerisch de Sierra aan de kant zetten, de koppaking had het toch begeven.
Zo kwam Oostkantonner Rainer Hermann met de Ascona 400 aan de leiding. Maar toen kwam Stefaan Stouf reeds opzetten, en één proef later nam de visboer de leiding over van Hermann. Stouf won uiteindelijk voor Hermann en Janssens. PJ Maeyaert sukkelde lange tijd met een haperende motor en verdween na een sortie uit koers.
In de Ford Pinto Cup werd de wedstrijd ook pas beslist op de laatste proef toen thuisrijder Jeroen Van Wanseele nog voorbij Kurt Olivier ging.
Steven Dolfen won de strijd in RC4 voor Jelle Vermeire die wel de snelste junior was en ook de Junior Award mee naar huis nam.
Het Criterium verloor na één proef reeds favoriet Wim Lootens die met mechanische problemen moest opgeven. De zege ging daar naar de BMW van Philip Lommers voor de Clio R3 van Bjorn Renier en de BMW van Cris Algoedt. Renier wordt dankzij deze tweede plaats de nieuwe leider in de tussenstand van het RACB Criterium.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Stefaan Stouf , Freddy Loix , TAC Rally