06-04-2016
Preview - TAC - ERT - Wouter Muylle met vernieuwde EVO VI
De Rallysprint van Moorslede was een geslaagde editie voor Wouter Muylle. Enerzijds beleefde hij veel plezier in de EVO IX R4 van Jimmy Taveirne. Anderzijds werd de rallysprint gewonnen door de familie Van Hoof die aan de start verscheen op uitnodiging van Wouter’s bedrijf Carrosserie Muylle. Volgende rally op het programma van Wouter Muylle is de TAC Rally in Tielt. En deze zal vast en zeker niet onopgemerkt voorbij gaan dankzij de nieuwe livery van zijn EVO VI.
Normaal zou Wouter Muylle ook de TAC Rally rijden met de EVO IX R4 van Jimmy Taveirne. Aange-zien zijn EVO sneller klaar is dan gepland, zal hij starten met zijn vernieuwde EVO VI. De inspiratie voor de nieuwe livery haalde Wouter Muylle bij Tommi Mäkinen.
“De Mitsubishi EVO VI, met aan het stuur Tommi Mäkinen en Freddy Loix, is de meest gekende EVO uit de geschiedenis van het WK. Ik vind het nog altijd een van de mooiste rallywagens die er gemaakt zijn. Een ander argument om voor deze lay-out te kiezen is de kleur van de wagen. Deze past perfect bij de veiligheidsfunctie als 0-wagen. De rode kleur zorgt ervoor dat ik opval als ik passeer langs de proeven.” aldus Wouter Muylle.
2016 is reeds het 9de jaar waarin Wouter Muylle met een veiligheidswagen rijdt. Hij heeft dus best wat ervaring in deze functie. Er werd helemaal onderaan de trap begonnen als 000-wagen om uitein-delijk met de 0-wagen te rijden.
“We hebben eerst 000 gereden en zo opgeschoven naar 00 en 0. Bij 000 en 00 moet je kijken naar het publiek. Je moet je afvragen of ze goed staan. Verder is het belangrijk dat alles perfect marcheert aan de tijdscontroles, dat alles correct ingevuld wordt op de controlekaarten. Na een paar jaren deze functie te hebben uitgevoerd, had ik nood aan iets meer. En zo kon ik met de 0-wagen starten op be-paalde VAS proeven. Al snel volgde enkele wedstrijden van het BRC. Het enigste mentale dat er moei-lijk aan was in het begin, is dat Loix achter je start. En zie dat hij mij inhaalt... Maar die vrees moeten we niet meer hebben. Je moet ook rekenen dat we met een marge van 80% rijden. Je mag dus zeker niet van de weg gaan als 0-wagen, maar we hebben in principe tijd genoeg over. Voor mij is rijden met de 0-wagen de ideale functie. Ik kan de rally beleven van op de eerste rij, zonder de nodige druk en ik ben erg nuttig voor de organisatie. Het tofste is ook dat ik appreciatie krijg van de organisaties . Ze vragen mij of ik wil komen rijden als 0-wagen. En dat doe ik dan met veel plezier.” PERSBERICHT 05/04/2016
Pagina | 2
Wouter Muylle weet ook nog te vertellen dat er wel degelijk een verschil is tussen zijn vorige rally, een VAS rallysprint, en zijn volgende rally, een BRC wedstrijd.
“Zeer zeker, op een wedstrijd van het BRC staat veel meer volk, moet je ook met veel meer zaken re-kening houden. Je staat ook continu in verbinding met het veiligheidscentrum van de rally zodat men weet hoe de toestand is langs de proeven. Wij zijn de ogen van de organisatie. Dus als we zaken zien die totaal niet door de beugel kunnen, moeten wij jammer genoeg de wedstrijd stilleggen. Maar hier in West-Vlaanderen valt alles erg goed mee, de grote problemen doen zich meestal voor in Wallonië.”
Wegens tijdsgebrek doet Wouter Muylle geen voorbereidingswerk voor de rally. Hij kan hiervoor steeds rekenen op zijn co-piloten die het nodige doen. Zo ook voor de TAC Rally in Tielt.
“Ik weet dat vorig jaar KP Schuiverskapelle mij het beste lag. Dit omdat het een snel parkoers is met erg gladde stukken. Hopelijk verloopt alles vlot in Tielt zodat het een vlekkeloze en veilige rally wordt en dat het plezier bovenaan mag staan. Bij deze wil ik ook de TAC organisatie bedanken voor het vertrouwen dat ze stellen in mij.” besluit Wouter Muylle.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : TAC Rally , Jimmy Taveirne