24-02-2016
Komend weekend ook de Gitter Regularity op parcours van Haspengouw Rally
Op zaterdag 27 februari gaat het Belgische rallyseizoen van start met de Rally van de Haspengouw. Tevens zien we een leuk extraatje met de terugkeer van de Gitter Regularity. Een woordje uitleg!
Het is een autosporttak apart: de Regularity. De deelnemers moeten een traject (de zogenaamde RT) volgen aan een vooraf bepaalde snelheid. Dat traject is wel een afgesloten parcours en in de overgrote meerderheid van de gevallen vormt de Regularity een nevenwedstrijd bij een rally
De 18 ingeschreven teams krijgen een uitzonderlijke kans tijdens de Gitter Regularity. In de rand van de komende Haspengouw rally zien we de wedergeboorte van de Gitter Regularity wedstrijd. De “3e Gitter Regularity”, tellende voor het regionale (VAS) kampioenschap wordt verreden over ongeveer 208 kilometer en volgt het parcours van de rally zelf, dat voor 99 % over verharde wegen gaat. De kans dus om eens te proeven van een parcours van een nationale rally. De deelnemers aan de Gitter Regularity zullen vertrekken na de rallywagens. Nadat de laatste Criterium-rallywagen is gepasseerd worden de eerste Gitter Regularity teams over het parcours gestuurd en de proeven van de Rally van de Haspengouw zullen dienst doen als RT.
Op de RT’s krijgen de deelnemers een gemiddelde snelheid opgelegd die over het traject dient te worden aangehouden, of een ideale rijtijd voor dat traject. Zaak is dus van deze opgegeven gemiddelde snelheden aan te houden tijdens het opgelegde parkoers, of anders strafpunten te incasseren. De gemiddelde maximumsnelheid tijdens een RT is nooit hoger dan 49,99 km/u, maar er zijn natuurlijk talloze methodes om ervoor te zorgen dat het aanhouden van bepaalde gemiddeldes lastig wordt: haakse bochten, modderige wegen, geheime controles…!
Voor de fans langs de baan zullen dan weer de deelnemende wagens het geheel leuk maken. Die moeten immers minstens 25 jaar oud zijn. Diverse klassiekers als Opel Manta, Opel Ascona, Ford Escort (ook de MkI), Opel Kadett, Ford Sierra, Porsche 911 of zelfs een Triumph TR7 kunnen de revue passeren.
De teams kunnen kennis maken met authentieke rallyproeven, de Regularity deelnemers staan in hetzelfde servicepark en gaan over het rallypodium! Een klassement wordt opgesteld op basis van het minste aantal strafpunten. Tussenstanden en prijsuitreiking is voorzien op het rallypodium in Domein ’t Park te Landen.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Haspengouw Rally