11-10-2015
Bert Coene wint Hemicuda Rally - Compleet verslag van de wedstrijd
Vooral voorspelden we reeds een strijd tussen de Lancers en de BWM's in de Hemicuda, door het droge weer waren beide wagentypes nog meer aan elkaar gewaagd... Op de openingsproef werd dit onderstreept door een zelfde tijd voor de Lancer EVO X R4 van Bert Coene en de BMW 130i van Andy Lefevere.
Na de eerste ronde was het echter meervoudig winnaar Andy Lefevere die de leiding nam. Maar de autohandelaar uit Ieper kon niet lang genieten van deze positie... Op de openingsproef van de eerste ronde maakte Lefevere een foutje en moest opgeven... Bert Coene kwam aan de leiding, maar was nog niet verlost van de BMW's uit de stal van Charly Schmid. Tobi Vandenberghe volgde immers op een kleine 20 seconden. En meteen ging Vandenberghe ook in de aanval...
En die aanval loonde, want vanaf de 8ste proef waren alle scratches voor... Vandenberghe. Het verschil bleef echter steeds beperkt tot maximum 4 seconden per proef.
Bert Coene behield aan de finish nog 7 seconden voorsprong en kon eindelijk terug de champagne ontkurken. Het podium werd volledig gemaakt door de Lancer van Steve Becaert. De transporteur uit Poperinge sukkelde de ganse dag met turbodrukproblemen, maar kon in de laatste proef nog voorbij Jimmy Taveirne die door mechanische problemen een heel slechte laatste proef afwerkte en ook nog Philip Barbier (EVO X) moest voorlaten.
De rest van de top 10 was voor achterwiel aangedreven wagens met eerst de M3's van Christophe Merlevede (6de) en Thierry Cokelaere (7de), gevolgd door de Kadett City van historic winnaar Robin Maes. De top 10 werd afgesloten door Wim De Reu (M3) en Erwin Degeyter (Ford Escort).
In de historic klasse was Robin Maes meteen de snelste,hij domineerde de wedstrijd van start tot finish. De strijd voor de tweede plaats was tussen de Porsche van Mylleville en de Escorts van Calcoen en Degeyter. Mylleville moest halverwege de koers echter opgeven met een defecte versnellingsbak en toen Tom Calcoen 1 minuut straftijd kreeg was de tweede plaats voor een Degeyter, Calcoen werd nog uiteindelijk nog derde historic.
In div 1-2 leek Nico Denys de uitgesproken favoriet, na 3 proeven had de Clio 2 minuten voorsprong op de concurrentie. Maar toen Denys moest opgeven werd het plots spannend tussen Diet, Gaethofs en Van Oplynes. Uiteindelijk leek Van Oplynes (Peugeot 106) te winnen voor Gaethofs en Nauwelaerts. Maar de uitslag is later nog gewijzigd door de sportcommisarissen waardoor Gaethofs de overwinning pakt voor Van opleyn en Diet.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Hemicuda Rally , Bert Coene