27-09-2015
East Belgian Rally - Hermen Kobus wint secondenstrijd - Compleet verslag van de wedstrijd
De East Belgian Rally kende een onwaarschijnlijk spannend verloop, met een finale waar men niet voor seconden maar voor tienden van een seconde moest vechten…
Chris Van Woensel nam een heel goede start, maar moest de Lancer WRC al snel aan de kant zetten met mechanische problemen. Freddy Loix, Kris Princen, Vicent Verschueren en Hermen Kobus losten elkaar aan een recordtempo af aan de leiding van de wedstrijd. Voor Loix was het feest snel afgelopen, de anders zo betrouwbare Skoda kreeg mechanische problemen en verdween uit koers. ’s Avonds kon toch nog een feestje gebouwd worden bij Skoda, een rekensommetje leerde dat Loix genoeg punten had om voor de derde opeenvolgende keer kampioen te worden… In een persbericht liet Skoda reeds weten dat ze in 2016 opnieuw met Freddy een gooi willen doen naar de titel en een zege in Ieper.
Terug naar de wedstrijd zelf. De Franse R5’s van Kris Princen (Peugeot 208) en Vincent Verschueren (DS3) waren plots een voorbeeld van betrouwbaarheid en vochten samen met Hermen Kobus (Skoda) om iedere seconde. Vincent Verschueren begon als leider aan de laatste ronde, maar moest in het donker al na 1 proef de leiding laten aan Kris Princen. In de 2 laatste proeven pakte de Nederlander de scratch, en Hermen Kobus noteerde zo zijn allereerste grote zege.
De tweede plaats, op 2,2 seconden van Kobus, ging naar Kris Princen met de officiële Peugeot 208 T16, die zich helemaal niet ontgoocheld toonde: "Dit was een fantastische wedstrijd. Vanaf de eerste tot de laatste proef reden we allemaal voluit en de verschillen bleven klein. Ik heb in het donker het maximum gegeven. Het was een paar keer op het nippertje, maar dat zal bij Hermen ook wel geweest zijn. We verliezen de wedstrijd op de 10de proef, waar onze bandenkeuze niet ideaal was. De kleine schuiver daar kost ons uiteindelijk de zege.”
De Godrive piloot sloot zijn schitterende wedstrijd af als derde op 5 seconden. "Ik wist dat het moeilijk zou worden in het donker. Ik heb het geprobeerd, maar Hermen en Kris waren sneller. Ik kon mijn tijden van overdag evenaren, maar zij waren in het donker zelfs sneller. Er is ongelofelijk hard gereden. We waren er dicht bij…"
Na 8 wedstrijden kregen we eindelijk de strijd die we reeds het ganse seizoen hadden moeten hebben... De Peugeot van Princen kende geen problemen, Verschueren toonde nogmaals zijn progressie ten op zichte van de eerste seizoenshelft, Kobus bevestigde de snelheid die we reeds zagen in het BRC 2014.
Cédric Cherain knalde na de finish van de eerste proef op de DS 3 R5 van Verschueren en kreeg hiervoor een een minuut straftijd. Hierdoor was de Luikenaar snel kansloos. Maar ook zonder die straftijd ging het niet veel beter geweest zijn voor Cherain, hij eindigde vijfde op meer dan 2 minuten van Kobus en net achter de C4 WRC van Bertrand Grooten. Zowel Cherain en Grooten profiteerden nog van de opgave van Benoît Allart die de stuurinrichting brak bij een stuurfoutje in het donker en moest opgeven toen hij vierde lag.
Timothy Van Parijs stuurde zijn Porsche naar een knappe 6de plaats, voor de Mitsubishi van Anthony Martin en de DS 3 R3T van Guillaume Dilley, die tweede blijft in het Belgisch kampioenschap.
De top 10 werd afgesloten door de Lancer van Michael Albert en snelste R2, de Fiesta EcoBoost van Adrian Fernemont.
Tobi Vandenberghe won de M-Cup maar viel net buiten de top 10. Voor Vandenberghe was dit voldoende voor de kampioenen titel in de klasse M, Franky Boulat had met zijn derde plaats in de M Cup voldoende punten om zich kampioen tot kampioen te kronen in deze nieuwe Cup.
Andy Lefevere was de eerste leider in de M-Cup, maar na een snelheidsovertreding op verbinding moest de autohandelaar zijn rijbewijs indienden en noodgedwongen opgeven.
Bij de Juniors gaven Polle Geusens (sortie), Guillaume De Ridder (sortie) en Joachim Wagemans (wiel afgebroken) achtereenvolgens op, waardoor de zege naar Gert-Jan Kobus, de 21-jarige broer van Hermen, ging.
In Historic was de zege voor Rainer Hermann, die kon profiteren van de opgaves van Stefaan Stouf (sortie), Stefaan Prinzie (mechanisch) en Jens Maes (aandrijfas). Pieter-Jan Maeyaert eindigde op de tweede plaats.
Het Criterium was in St Vith an zijn laatste wedstrijd. Een heel sterke groep lokale piloten domineerde de wedstrijd. Gunther Lenges (Clio R3) won de wedstrijd met net geen 15 seconden voorsprong op Jonathan Georges (Clio) en Dany Born (Clio). Bij de kampioenschaprijders was Bjorn Renier (Clio R3) als zesde de snelste, maar dit was niet voldoende voor de titel die uiteindelijk naar Stefaan Tjoens (Renault Megane) ging.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Hermen Kobus , East Belgian Rally