28-06-2015
Kenotek Ypres Rally - de X-de voor LoiX
De 51ste editie van de Kenotek Ypres Rally was een van de meest spannende edities van de afgelopen jaren. Wie had na de eerste wedstrijddag verwacht dat Loix niet in de top 3 ging staan? "Hij komt oud, de R5 is toch dat niet..." de speculaties op de proeven vrijdagavond logen er niet om...
Abbring was de eerste leider, deze reed op een bijzonder agressieve manier naar de leiding van de wedstrijd, maar na 6 proeven verdween Abbring samen met co Pieter Tsjoen in de gracht. Craig Breen kwam aan de leiding tot diens motor brak na een sortie op Hollebeke. Op zaterdagmorgen verloren we ook al Kris Princen uit de wedstrijd. Princen was bezig an een heel knappe wedstrijd maar moest wegens ziekte forfait geven zaterdagmorgen. Vrijdagavond ging de piloot naar spoed en kreeg geen toelating om opnieuw te starten...
Zaterdag middag werd, na de motorproblemen van Breen, Bryan Bouffier de nieuwe leider. Loix bleef Bouffier onder druk zetten en na een lekke band van Bouffier nam de Limburger eindelijk de leiding van de wedstrijd... Een plaats die hij niet meer uit handen gaf, de ontlading aan de finish van de laatste proef was dan ook groot...
Bryan Bouffier werd nog tweede net voor Vincent Verschueren die een heel mooie en verstandige koers afwerkte. "De laatste ronde reden we zonder eerste versnelling, het was dan ook heel spannend of we wel de eindmeet gingen halen, maar ik ben super tevreden!" aldus Vincent na afloop.
Romain Dumas domineerde de strijd bij de Porsches en was op weg naar de vierde plaats algemeen, maar hij moest opgeven aan de voet van de Kemmelberg. Door de opgave van Romain Dumas op de Kemmelberg en de problemen van François Delecour (benzinepomp), ging de overwinning nog onverhoopt naar Patrick Snijers. De Fransman Delecour beperkte de schade in de R-GT Cup door Marc Duez nog in extremis te passeren. Na een magere start op vrijdag maakte Snijers op zaterdag heel wat verloren tijd goed en de producent van 13 eindigde als 13de algemeen.
Josh Moffet ging zwaar van de baan op de slotproef in Hollebeke, net als Diogo Gago. De Portugees had kunnen winnen bij de ERC Juniors, want Marijan Griebel reed lek op de laatste proef. Uiteindelijk ging de zege bij de Juniors nog naar Aleksander Zawada, die tijdens de verkenningen nochtans van de baan ging. Blijkbaar een goede les voor de echte wedstrijd. Het podium bij de Juniors werd trouwens volledig bezet door Opel-piloten, met Griebel en Tannert op de tweede en derde plaats. In RC4 eindigde Victorien Heuninck op de derde plaats met zijn Peugeot 208 R2.
Bruno Magalhaes, die aanvankelijk met moeite tijden in de top 10 kon rijden, eindigde nog op de 4de plaats, voor de uitstekende jongere Stéphane Lefebvre, die door twee lekke banden meer dan drie minuten verloor. Achter Jaroslav Orsak en Jaromir Tarabus (6de en 7de), realiseerde Didier Duquesne een knappe eindsprint, waarbij hij Davy Vanneste verraste. Vanneste werd misleid door de sortie van Josh Moffett op de laatste proef. "Ik zag een groene Fiesta en ik dacht dat het Duquesne was die van de baan was gegaan. Daarom lichtte in het voetje, maar het kostte me nog twee plaatsen," vertelde Davy Vanneste. Zowel Duquesne als McCormack gingen op de slotproef nog voorbij Vanneste, die in het begin van de wedstrijd meer dan twee minuten verloor door een losgekomen turbodarm. Zonder dat voorval zat een top 5 er zeker in, net als voor Bernd Casier, die zaterdagmiddag over de kop ging. Duquesne werd 's nachts nog gediskwalificeerd na een probleem aan TC17...
Freddy Loix heeft zijn tiende zege in Ieper zeker niet gestolen. Integendeel. Hij moest er hard voor knokken en geduld hebben, maar het was wel de allereerste zege van een Skoda Fabia R5 in het Europees kampioenschap.
"Dit is de mooiste overwinning van de 10 zeges die ik hier behaalde," vertelde Loix. "In het begin was onze Fabia R5 niet stabiel in de snelle stroken en ik moest ook rekening houden met de hogere topsnelheid van de R5 in vergelijking met mijn vroegere Fabia S2000. De Fabia R5 gaat 20 km/h harder. Een bocht die ik vroeger aan topsnelheid nam, zonder na te denken, zorgde nu toch een paar keer voor een hachelijk moment, want wanneer je die aan 190 km/h neemt in plaats van aan 170 km/h, dan reageert je wagen toch anders. Uiteindelijk vond ik zaterdagochtend een goede set-up, na het vervangen van de achtertrein. Vanaf dat moment wist ik dat we onze achterstand goed zouden maken. We waren genaderd tot op enkele seconden van Breen en Bouffier toen ze in de problemen kwamen."
# fotoreportage dag 1
# fotoreportage dag 2
# fotoreportage shakedown
# fotoreportage shakedown Historic
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium , Freddy Loix