31-05-2015
Andy Lefevere van start tot finish de snelste in de ORC Rally - Compleet verslag van de wedstrijd
Al vanaf de eerste proef was het duidelijk dat Andy Lefevere naar Oostrozebeke gekomen was met slechts één doel… winnen! De autohandelaar uit Ieper nam 's morgens meteen de leiding van de wedstrijd. Van een strijd tussen de Lancer R4 van Lefevere en de WRC van Lietaer was nooit sprake…
Lefevere bleef de ganse wedstrijd bovenaan de tabellen en won uiteindelijk met 40 seconden voorsprong op Lietaer. Victorien Heuninck bracht de ex-Pyck Lancer EVO 9 aan de start en was the best of the rest, hij volgde echter op bijna 2 minuten van de winnaar.
Tuur Vanden Abeele was in de beginfase ook in de running voor die derde plaats, maar opnieuw sloeg de pechduivel toe en opnieuw moest Tuur opgeven met mechanische problemen…
Bert Coene, die een wat mindere start nam, kon zo opklimmen naar de vierde positie. Steve Becaert bevestigde zijn mooi resultaat van in Bocholt met een knappe top 5 plaats.
Wie ook kanshebber was voor een top 5 positie was historic-winnaar Wim Decock. De bakker uit Waregem domineerde de historic-wedstrijd en zat lange tijd ook in de top 5 algemeen. Een schuiver deed hem echter wat terugzakken in de algemene stand, maar hij leek met ruime voorsprong de historic klasse te gaan winnen en zesde algemeen te worden... Na de wedstrijd kregen o.a. Wim Decock en PJ Maeyaert, respectievelijk eerste en tweede in de stand, een tijdstraf van 5 minuten wegens het te vroeg starten op de laatste proef... Zo won Danny Kerkhof uiteindelijk nog de histoircs voor Kurt Olivier (Escort) en Robin Maes (Opel Kadett City).
Piloten die de straftijd kregen waren niet te spreken over deze sactie, er zou een medewerker hen hebben gevraagd om te starten. "De persoon die ons deed starten is nu niet meer te vinden... Enkel hij kon ons verhaal bevestigen, maar nu is de termijn om klacht in te dienen reeds verstreken..."
Door de penalty van Decock werd Tobi Vandenberghe (6de) eerste achterwiel aangedreven wagen, hij won van Kurt Braeckevelt (7de) en Wim Lootens (9de). Tussen deze BMW's vonden we nog de Lancer van Jimmy Taveirne en het was de winnaar van de FIRC cup, Alex Taylor (Subaru Forrester), die de top 10 afsloot.
Stefaan Tsjoens was de snelste in div 1-2, hij won met ruime voorsprong op Brecht Hoorne (BMW) en de kleine Peugeot 106 van Luc Diet. Een ander opmerkelijk resultaat was dat van Tom Tytgat. Hij was met de historic Opel Cosa de snelste voortrekker.
De wedstrijd werd in de eerste proef opgeschrikt door de zware sortie van FIRC piloot Tony Clements. Door deze sortie was er de ganse dag een probleem met de timing.
Bekijk zeker ook onze foto-reportage.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : ORC , Wim Decock , Andy Lefevere