03-05-2015
Rallye de Wallonie - Cedric Cherain klokt als snelste af - Verslag van (tijdens en na) de wedstrijd
De Rallye de Wallonie is met z’n 3 wedstrijddagen een buitenbeentje op de kalender van het BRC. Vrijdagavond ging de wedstrijd van start met 2 ritten op de Citadelle van Namen. Na dit opwarmertje was het aanstomend WRC talent Stéphane Lefebvre die de snelste was, met op korte afstand Freddy Loix en Kris Princen.
Kris Princen nam op zaterdag de leiding over, na de eerste ronde had de Peugeot een kleine voorsprong op Lefebvre. Freddy Loix kreeg het even warm toen hij op volle snelheid van de baan dook op de proef van Vedrin. Loix had echter geluk dat er weinig of geen schade was aan de Skoda en hij amper 45 seconden verloor.
Helaas verloren we even later de DS3 R5 van Lefebvre. Door mechanische problemen moesten Lefebvre en copiloot Tsjoen opgeven. Alhoewel de de WRC’s van Benoit Allart (Skoda Fabia) en Xavier Bouche (Ford Fiesta) sterk kwamen opzetten leek Kris Princen een goede zaak te kunnen doen in het kampioenschap. De piloot ging echter op Wartet in de fout. De 208 T16 gleed op een betonblok en door een breuk aan de stuurinrichting moest Princen de strijd staken. Zo kwam de 10 jaar oude Skoda Fabia WRC van Benoit Allart aan de leiding… Xavier Bouche volgde na de eerste wedstrijddag op iets meer dan een halve minuut. Na de zaterdag stond Loix derde, maar Cherain volgde op minder dan 5 seconden. Vincent Verschueren sloot de zaterdag af op een redelijk anonieme vijfde stek.
Ondertussen was het ook al opgaves gaan regenen. Een van de voornaamste slachtoffers was Patrick Snijers. Hij moest opnieuw de Porsche aan de kant zetten, nu was het een injector die roet in het eten kwam gooien. Maar ook Cunin (mechanisch), Becx (turbo), Grooten (ophanging gebroken) en Steveny waren al uit koers verdwenen.
Op zondag leek de strijd om de derde plaats tussen Loix en Cherain het enige waarvoor nog ging gestreden worden. En inderdaad in de eerste van de twee ronden op zondag was dit binnen de top 5 het enige noemenswaardig…
Echter rond de middag gingen de hemelsluizen open, de laatste ronde werd in de regen verreden. En dit leek in het voordeel van Xavier Bouche. Op Crupet de eerste proef van de laatste ronde nam hij meteen 20 seconden op Allart, maar ook Loix en Cherain kwamen dichter… De plaatsen bleven gelijk, maar de verschillen werden steeds kleiner. Op 2 proeven van het einde had Allart amper 5.8 seconden voor op Bouche, 8.4 op Loix en 9.0 op Cherain… Alles bleef mogelijk want Cedric Cherain kwam na de voorlaatste proef even aan de leiding.
De laatste proef was beslissend, Cherain, Loix, Bouche en Allart maakten nog kans op de overwinning. Freddy Loix was echter de snelste en reed naar het eind-podium als winnaar voor Cherain, Bouche en Allart. Een bijzondere knappe prestatie van de regerende kampioen, die zaterdagnamiddag leek uitgeteld voor het podium…
Bij het binnenrijden van Jambes klokte Freddy Loix echter te laat in. “We volgden het roadbook en zo kwamen we aan een poort die dicht was. Daardoor konden we niet op tijd inklokken…” vertelde Freddy na afloop van de wedstrijd. De zege lijkt zo te gaan naar Cedric Cherain, al lijkt het laatste woord nog niet gesproken over dit feit… Cedric Cherain is van zijn kant ook overtuigd van zijn zege. "We reden achter Loix richting Jambes en zagen dat Loix te laat ging inklokken hij was al laat op de verbinding..." Met een straftijd van 20 seconden zakte Loix weg naar de vierde plaats, Skoda diende echter klacht in, na wat onderhandelingen met de RACB werd de starftijd van Loix gehalveerd en is Cherain de uiteindelijke winnaar voor Loix, Bouche en Alart.
Vooral in de laatste ronde kwamen het talent en het wedstrijdritme van Loix en Cherain bovendrijven. Alart had net zoals Bouche te weinig regenervaring. Opvallend was wel dat de twee WRC piloten op zondag als eerste de baan op mochten. Hiervoor kreeg de organisatie in laatste instantie de goedkeuring van de RACB, en het is duidelijk het publiek kan de dikke WRC's nog steeds smaken...
Vincent Verschueren sloot de top 5 af, maar kon zich op geen enkel moment mengen in de strijd. Op zaterdag stond de DS3 te zacht afgeveerd en op zondag was het kalf al verdronken. Streekrijder Laurent Leonard eindigde met de Subaru S9 WRC als zesde, net voor de snelste GT.
De strijd in de GT klasse was na de opgave van Snijers snel gestreden. “Jammer dat Patrick er zo snel uit was.” vertelde Tim Van Parijs ons na de opgave van Snijers. “Maar mijn missie is geslaagd, ik wou de snelste zijn en dat is gelukt. Al had ik natuurlijk liever wat langer kunnen strijden, ik wens niemand mechanisch problemen toe.” Van Parijs ging zondagvoormiddag nog van de baan en moest de GT zege laten aan Jean-Pierre Vandewauwer. Door zijn herstart nam Snijers nog zijn eerste punten van het seizoen. Na de opgave op zaterdag zullen deze schamele punten zeker deugd doen in het kamp van Snijers.
De resterende 3 plaatsen binnen de top 10 waren voor Fernandes (Peugeot 207 S2000), Martin (Lancer) en Serderidis (DS3 R5). Op zondag maakte Michiel Becx, die was herstart na zijn opgave, ook nog een zware sortie op het natte wegdek van Nannine.
De strijd bij de R2’s is ook altijd leuk om volgen en ook hier enkele verrassingen. Cedric De Cecco leek onklopbaar… Tot de motor van de 208 het begaf. Radoux was na de opgave van De Cecco de nieuwe leider bij de R2’s, de Fiesta ging echter in Arbre van de baan en de zege bij de R2’s was uiteindelijk voor de Opel Adam van Stephan Hermann. De Oostkantonner werd 13de algemeen en moest bij de voortrekkers enkel Diley (11de) en Boesmans (Fiesta R200) voor zich dulden.
Verder is ook de mooie 14de plaats van Tobi Vandenberghe (BMW 130i) het vermelden waard. Bij de historics leek Stefaan Prinzie zaterdagnamiddag op weg naar zijn eerste zege, maar een mechanisch defect deed hem de das om. Uiteindelijk won Demortier met een Ford Escort de zwak bezette historic.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Cedric Cherain , Freddy Loix , Rallye de Wallonie