17-03-2015
Wedstrijdverslag - Spa Rally - DG Sport
Het team van DG Sport Compétition sloeg hard in de Spa Rally!
Drie Peugeots 208 – één T16 R5 en twee R2 – aan de start, drie bij de eerste zes aan de finish, met als bonus een stevige leiderspositie in het BK Rally, een dubbel in de RC4-klasse en zowel bij de Juniors als in de openingsmanche van de Peugeot 208 Rally Trophy de overwinning: de balans die DG Sport Compétition na de Spa Rally mocht opstellen lag helemaal in de lijn van het ontzettend sterk seizoensbegin.
Princen-Kaspers: “Hoed af voor de mecaniciens!”
En toch zijn het niet de rijders die de eerste lofbetuigingen krijgen, maar wel de mecaniciens. Die wisten op zaterdagochtend, bij de start van de tweede wedstrijddag, voor een ware stunt te zorgen. Alles was daags voordien begonnen, toen Kris Princen op 4 km. van het eind van de tweede doortocht op de Clémentine een bizarre reactie van de transmissie op zijn Peugeot 208T16R5 voelde: “Het differentieel vooraan was stuk”, stelde Alain Georges, technisch directeur van DG Sport Compétition. “Gelukkig slaagde Kris er nog in om in het park te geraken… maar we moesten wel voor een oplossing zorgen. Dat type versnellingsbak bestaat echter nog niet in voldoende exemplaren opdat we over een reserve-exemplaar konden beschikken. We hadden een normale versnellingsbak in Velizy kunnen halen, maar ik contacteerde de fabrikant van de versnellingsbak rechtstreeks. Die wa s net in Le Touquet, voor een manche van het Frans kampioenschap. Hij wist ons uit de nood te helpen. Na het onderdeel te hebben opgehaald kwam ik rond vijf uur ’s ochtends in Spa. We misten nog wat andere stukken, maar dankzij de sportiviteit van J-Motorsport – mensen die ik van harte wil bedanken – konden we over het juiste gereedschap beschikken. De mecaniciens konden aan de montage van de nieuwe transmissie beginnen. Die moest echter nog in de 208 worden gemonteerd, een ingreep die normaliter een half uur duurt, maar die nu tijdens de toegestane servicetijd van… 15 minuten moest worden uitgevoerd. De jongens zetten een ware krachttoer neer, want ze zijn er in geslaagd om Kris en Peter na 25 minuten te laten vertrekken, waardoor ze slechts 1’40” straftijd opliepen! Een echt exploot, want de stress van de wedstrijd zorgde uiteraard voor extra druk. Hoed af, echt waar!”
Kris Princen en Peter Kaspers vertrokken zaterdagochtend met het mes tussen de tanden, en wisten zich al snel naar de derde plaats op te werken. Terwijl ze hun tegenstanders onder druk hielden, stelden ze tevens de bronzen medaille veilig, goed voor belangrijke punten in het kampioenschap. “We behouden de leidersplaats in het kampioenschap, met een interessante voorsprong die ons toelaat vol vertrouwen naar de volgende wedstrijd, de TAC Rally begin april, te trekken.”
Bux-Borguet: “Een ideale voorbereiding”
Het team van DG Sport Compétition startte met twee Peugeots 208 R2 in de explosieve RC4-klasse. Gino Bux-Eric Borguet en Cédric De Cecco-Jérôme Humblet deden de dingen niet half, zorgden voor de dubbel en pakten tegelijk de vijfde en zesde plaats in de algemene uitslag.
Voor de rijders van het RACB National Team paste zijn deelname aan de Spa Rally in het kader van zijn voorbereiding voor het Circuit of Ireland, tweede manche van hun Europese campagne. “Door hier op asfalt te rijden wou ik opnieuw de juiste feeling krijgen voor die ondergrond, zeker in de remzones”, stelde Gino, ook winnaar bij de Juniors. Zijn 208 R2 beschikte ook over een transmissie met korte verhoudingen, die verplicht is in het Europese kampioenschap. “Ik heb ook een paar verschillende ophangingsafstellingen uitgeprobeerd. Deze test op ware grootte wierp zijn vruchten af en ik ben uiteraard heel trots op die vijfde plaats algemeen, na een wedstrijd zonder het minste probleem. Het is een mooie manier om de eerste verjaardag van de samenwerking met Eric te vieren.”
De Cecco-Humblet: “Moeilijk om beter te doen!”
De Spa Rally betekende ook de start van de Peugeot 208 Rally Trophy, een competitie waarvan Cédric De Cecco en Jérôme Humblet dit seizoen hun hoofddoel hebben gemaakt. De speerpunten van DG Sport Compétition in deze promocup hebben hun start in ieder geval niet gemist: “Ik zie inderdaad niet in hoe we beter hadden kunnen doen”, stelde Cédric met een brede glimlach.
Het was al van de Rally van Luxemburg in juli vorig jaar geleden dat hij nog eens een wedstrijd met het leeuwtje had afgewerkt en Cédric koos dan ook voor het gestaag opdrijven van het ritme. “Tijdens de shakedown heb ik me beperkt tot een paar passages, want ik was tevreden over de set-up van mijn bolide. Vrijdag legde ik me vooral toe op het vinden van mijn referentiepunten en een goed gevoel achter het stuur te krijgen. De tweede dag beloofde heel lang te zijn en ik wist dat er heel wat verrassingen uit de bus konden komen…”
De rijder van de 208 #36 hield woord en trok zijn zevenmijlslaarzen aan. “Ja, ik heb wat doorgeduwd! En zonder te pochen: ik ben best trots op de tijden die ik wist neer te zetten. Het parcours bleek heel selectief. Om met een R2, zelfs al is het een krachtige bolide als onze Peugeot 208, in de top-10 algemeen te geraken, moet je het vuur uit de stenen rijden en zo heb ik de rally ook aangepakt. Deze etappe liet me ook toe een leuk duel met Gino Bux verder te zetten, hoewel onze strijd een beetje op afstand werd uitgevochten, want hij startte ver achter mij. Daardoor was ik niet altijd op de hoogte van zijn tijden. Het toekennen van normtijden maakte het extra moeilijk om de wedstrijd te volgen. Zijn korte versnellingen – de configuratie voor het Europees kampioenschap – waren allicht beter aan de omstandigheden aangepast dan mijn medium verhoudingen die in de Trophy worden gebruikt. Maar ik heb me geamuseerd en wist tot h et eind de druk hoog te houden. Ik wil Gino trouwens feliciteren met zijn prestatie, want hij ging echt heel snel en nooit in de fout. Ik herhaal het: het is om zo een duels uit te vechten dat ik rally rijd.”
Als eerste leider in de Peugeot 208 Rally Trophy richt Cédric zich al naar de volgende manche: “Ik ben gek op de Rallye de Wallonie, die net als de Spa Rally over een gevarieerd en natuurlijk parcours beschikt, waar het rijtalent het verschil kan maken. Ik geef dus graag rendez-vous met al mijn tegenstanders van de Trophy, in het bijzonder aan Stijn Pacolet, die ik zo snel mogelijk weer in actie wil zien komen.”
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Spa Rally , Gino Bux , Cédric de Cecco , Kris Princen