16-03-2015
Crisis in het BRC ? Of een storm in een glas Spa ?
Afgelopen weekend kwamen er heel wat reacties gekomen van piloten op de gebeurtenissen van afgelopen weekend in Spa...
Alles begon toen de wedstrijdleiding verschillende deelnemers (Chris Van Woensel, David Bonjean, Patrick Snijers, Jochen Claerhout en Fred Bovy) een straftijd toekende voor illegaal verkennen. Er kwam meteen reactie van onder andere Patrick Snijers "Dat is de grootste zever die ik al gehoord heb", reageerde Snijers op de site sport.be. "Ik ben tot deze middag thuis geweest. Ik heb, net zoals de andere rijders, protest aangetekend. Dan moeten ze iedereen uit koers zetten."
Copiloot Robin Buysmans reageerde op facebook als volgt: "Hypocrisie! Ik ben er zeker van dat 80% van de deelnemers vandaag nog een rondje is gaan rijden. En die andere 20% vonden het waarschijnlijk niet meer nodig omdat ze de voorbije weken al genoeg verkend hadden! Ik ben er ook tegen! Twee passages, zoals in het WK, en deftige controles! Maar in België doet iedereen het, dus moet je het zelf ook doen. Straf dus aub niet deze 5 jongens, het houdt gene steek!"
Heel wat andere piloten en copiloten volgden deze stelling, het lijkt ons duidelijk dat verkennen nog steeds een typisch Belgisch probleem blijft. Wie in Frankrijk betrapt is op illegaal verkennen verliest zijn/haar licentie voor 2 jaar...
Later gooiden David Bonjean (Subaru Impreza WRC) en Chris Van Woensel (Mitsubishi Lancer WRC) ook de handdoek. Beide piloten treden dit jaar aan met een WRC en zijn niet te spreken over de behandeling die ze krijgen in het BRC. Van Woensel ontkent niet dat hij op het parcours was, maar daar had hij een reden voor: "De finishlijn van die proef lag op een bruggetje. We hadden gepland om redelijk snel de finish te nemen, waarbij we met een wiel over de greppel zouden vliegen. Maar, toen we naar Spa reden, zagen we op die plaats een grote strobaal staan. Dat veranderde de situatie en daarom gingen we even kijken hoe de situatie gewijzigd was. We reden heel rustig het laatste stukje van de proef af, waar we werden gestopt door de politie die ons paspoort vroeg. Puur op basis van de feiten is er geen verhaal mogelijk, want op dat moment mocht er niet verkend worden, maar iedereen weet dat er in de dagen en weken door anderen veel meer en op snelheid verkend werd. Ik ben zelf absoluut tegen overdreven en illegaal verkennen, maar dat was hier zeker niet de bedoeling."
Later kreeg Chris Van Woensel ook nog enkele normtijden die voor hem de druppel waren die de emmer Spa deden overlopen. "Na de sortie van Tsjoen kregen we een normtijd die 37" trager was dan de snelste tijd, terwijl we op die proef eerder de tweede tijd algemeen draaiden. En op de Clémentine was het weer prijs. Lejeune ging van de baan, wij konden niet rijden en we kregen een normtijd die maar liefst 1'04" trager was dan die van Loix. Op twee proeven verloren we 1'41", louter door de willekeur van de wedstrijdleider die blijkbaar liever had dat we met onze WRC naar huis gingen! En, het was nog niet gedaan. Zaterdagochtend, na de sortie van Stijn Pacolet, kregen we nog eens een normtijd die een minuut trager was dan de chrono van Loix."
Het is duidelijk dat de motivatie van Chris om verder te doen in het Belgisch kampioenschap momenteel op een laag pitje staat... (volledig verslag).
Een zelfde verhaal lezen we op de site van autonews, David Bonjean vindt dat men vooral de WRC piloten zocht: "La direction de course m’a appris avant le départ que j’écopais d’une pénalité de 3 minutes pour reconnaissance illicite dans la Clémentine (partie asphalte). De la même manière que tous les autre pilotes, nous avons reconnu à partir du départ réel de la spéciale, pour constater déjà la modification du tracé (le premier kilomètre). Alors que nous suivions de jeunes pilotes bien connus, soutenus par la société organisatrice du Spa Rally, seuls Van Woensel, Snijers, Bouvy et moi-même avons été sanctionnés. Deux WRC, comme par hasard..."
Bonjean gaat nog een stap verder en heeft ernstige twijfels of hij ooit nog aan de start zal komen van een Belgische rally... "e n’ai aucune envie de mettre un masque pour aller danser au bal des hypocrites. Mon programme va s’adapter, c’est sûr. Je ne serai pas au TAC Rally. Après, on verra. La belle Subaru va rouler beaucoup moins que prévu."
Door de koersdirectie werden ook Tim Van Parijs en Vincent Verschueren uit de wedstrijd genomen. Beide piloten hebben een TK (tijdscontrole) gemist, maar de bewuste tijdscontrole stond volgens Verschueren heel vreemd opgesteld en had meer weg van een bolletje-pijl rit dan een rallywedstrijd. "Die TK had geen enkele zin en stond heel verdekt opgesteld op een pleintje, bij een winkeltje waar andere auto's geparkeerd stonden. Dit was een valstrik uit een bolleke-pijl rondrit, want in de moderne rally's is het ongezien en zelfs ongepast dat er een TK wordt geplaatst tussen de finish van een proef en de TK bij de start van de volgende proef. Wie daar verantwoordelijk voor was, kan beter historische rondritten organiseren dan een moderne rally, want dit had sportief geen enkele toegevoegde waarde, maar het verknalt wel ons mooi resultaat.
Over de andere fouten in hun roadbook wil ik nog zwijgen.Trouwens, ik was niet de enige die de TK niet opmerkte, want Bernd Casier reed verkeerd, Freddy Loix gaf toe dat hij de TK enkel zag staan omdat de 0-wagen er stond, Tim Van Parijs miste eveneens de TK en daarna werden de andere deelnemers door toeschouwers in de juiste richting gewezen. Freddy Loix heeft het zelfs voor ons opgenomen en de wedstrijdleider gecontacteerd om te zeggen dat de TK zinloos was, maar tevergeefs. Ik ben hier ziek van, want dit heeft serieuze gevolgen voor onze titelkansen..." (wedstrijdverslag Vincent Verschueren).
Ook Stephan Hermann was niet te spreken over de organisatie. Hij gooide ook vrijwillig de handdoek nadat hij door een reeks normtijden 30 seconden per proef verloor. Dit heeft Stephan gepost op facebook: "Ik denk dat ik hier spreek in naam van veel deelnemers, vooral deze die hetzelfde hebben meegemaakt in de Spa Rally. Voor ons wat het er over! We zijn naar hier gekomen om voor iedere seconde te strijden op de weg en niet in de rekenkamer! We verloren gisteren 30 seconden per proef, zonder ook maar 1 meter te rijden... Maraite Achim en ikzelf vragen af waar het respect en de relatie deelnemers op dat moment waren... Hopelijk begrijpen jullie nu beter waarom we na 8 proeven en 4 normtijden hebben opgegeven."
Het is duidelijk dat het laatste woord over de Spa Rally nog niet geschreven is. Zoals steeds heeft een verhaal 2 kanten, hopelijk is het niet meer dan een storm in een glas Spa... Op onze facebook pagina je steeds reageren op dit artikel...
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Spa Rally