14-03-2015
Freddy Loix wint de eerste editie van de (bewogen) Spa Rally - Compleet verslag van de wedstrijd
Dat de Spa Rally een bewogen wedstrijd was is nog redelijk licht uitgedrukt… Na de eerste ronde was er echter nog maar weinig nieuws te rapen. Freddy Loix kwam als eerste leider terug binnen in Spa, maar vooral Kris Princen bleef heel dicht in de buurt.
In de 2de ronde vielen de eerste opgaves al te noteren, David Bonjean (mechanisch), Pieter Tsjoen (sortie), Benoit Allart (sortie), Patrick Snijers (mechanisch) en Francis Lejeune (sortie) haalden het einde van de eerste dag niet…
Er hing verschillende piloten (o.a. Snijers, Bonjean, Van Woensel, Claerhout, Bouvy) ook een tijdstraf van 3 minuten boven het hoofd wegens illegaal verkennen. Een beslissing die heel wat kwaad bloed zaaide. Voor Chris Van Woensel was deze straftijd (en enkele onrealistische normtijden) een reden om uit de wedstrijd te stappen (lees ook zijn verhaal).
Freddy Loix ging ook als leider de nacht in, de Peugeot 208 van Kris Princen bleef op 5.5 seconden van de Fabia steken. Voor het team van DG Sport was het echter geen rustige nacht. De versnellingsbak van de 208 van Princen moest worden vervangen en de onderdelen waren niet ter plaatse. ’s Nachts werden de onderdelen gehaald bij een team in Le Touquet en ’s morgens in een ijltempo gemonteerd. Princen klokte wel te laat in en kreeg een tijdstraf van 1m40, maar hij bleef in koers…
Op de eerste proef werd iedereen wakker geschud door de harde sortie van Stijn Pacolet. De 208 R2 ging in een haarspeld rechtdoor op een boom… De copiloot werd met enkele verwondingen naar het ziekenhuis overgebracht, maar het kon erger geweest zijn.
Aan de top bleven Freddy Loix en Kris Princen strijden voor iedere seconde. Het was duidelijk dat beide piloten een klasse te sterk zijn voor de concurrentie. Dit was ook de enige zekerheid binnen de top 10, het werd een waar slagveld…
Bernd Casier was derde, raakte een chicane en kon niet meer verder, Stephan Hermann kende mechanische problemen net zoals Bertrand Grooten, Steven Dolfen (triangel) en Anthony Martin.
Vincent Verschuren en Tim Van Parijs reden op een respectievelijk vijfde en zesde plaats algemeen toen ze wegens het missen van een TK uit koers werden genomen. Op deze beslissing kwam ook heel wat commentaar, Freddy Loix ging zelfs pleiten bij de wedstrijdleiding (lees ook het wedstrijdverslag van Vincent Verschueren).
Loix kon in de laatste ronde controleren en won voor Cherain en Princen. In het kampioenschap blijft Princen wel de leider, we kijken nu reeds uit naar de TAC rally. Hopelijk blijven zowel Loix als Princen daar gespaard van mechanische problemen.
Michiel Becx werd 4de, mede dankzij de vele opgaves, maar veel opvallender was de prestatie van Gino Bux. De thuisrijder was de snelste junior, won de Peugeot 208 Trophy, was de snelste F2 en werd 5de algemeen in zijn Peugeot 208.
De top 10 werd compleet gemaakt door de 208 van De Cecco, de DS3 van Dilley, de Lancer van Albert, de DS3 van Fumal en de Fiesta van Fernemont… Door zijn straftijd wegens illegaal verkennen zag Jochen Claerhout een top 10 plaats verloren gaan, maar na de opgaves van zijn concurrenten won hij wel de GT klasse.
Bij de historics was de zege voor thuisrijder François de Spa. Hij had net geen 4 minuten voorsprong op regerend kampioen Dirk Deveux die wel een goede zaak doet voor het kampioenschap, Kurt Vanderspinnen werd derde. Gonon reed lange tijd 2de, maar moest wegens mechanische problemen opgeven. Publiekstrekker Marc Duez is niet gestart.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Freddy Loix , Spa Rally