05-03-2015
Spa Rally - Vijf sterren startveld bij de première
Iedereen present, iedereen op post! Alle tenoren van het Belgische rallywereldje tekenen present voor de Spa Rally. Beter nog: sommigen beginnen hier hun seizoen 2015.
BRC: druk op Fast Freddy
De kandidaten voor de Belgische rallytitel hebben sinds lang de datum van de Spa Rally in hun agenda omcirkeld. Voor Freddy Loix is de door DG Sport georganiseerde wedstrijd van dubbel belang: niet alleen is de regerende kampioen er op gebrand om het palmares van de wedstrijd te openen, maar hij wil ook zijn ongelukkige opgave in de Rally van Haspengouw doen vergeten. We hoeven er geen tekeningetje bij te maken dat de Skoda Fabia Super 2000 op de wegen in en rond Spa oerend hard zal gaan.
Alle zijn rivalen die met een R5-machine aan de start verschijnen zijn vast van plan om de druk op Fast Freddy op te voeren en hem het leven moeilijk te maken. Dan denken we in de eerste plaats aan Kris Princen, die in Haspengouw heeft bewezen zijn Peugeot 208T16 R5 al goed onder de knie te hebben. We denken ook aan het stevige kwartet dat met de pittige DS3 de kleuren van Citroën verdedigt. Tussen Cédric Cherain, Pieter Tsjoen, Vincent Verschueren en Bertrand Grooten zal het er in ieder geval stevig aan toe gaan!
Wie een pronostiek wil maken zal ook rekening moeten houden met de twee rijders die met een Ford Fiesta R5 aan de start komen. De Nederlander Michiel Becx wist al bij de seizoensopener te overtuigen en Bernd Casier maakt zijn comeback met de vaste wil te schitteren!
Om deze acht rijders van weerwerk te dienen rekent men op de getrouwen van de RC1 (WRC) klasse. Benoit Allart (Skoda Fabia) reed in Landen naar een podium, Chris Van Woensel (Mitsubishi WRC05) hoopt dat de pechduivel hem deze keer met rust laat, en David Bonjean tekent present met een Subaru Impreza WRC12B die op de Belgische rallywegen nog altijd goed uit de voeten kan.
Op diezelfde rallywegen zullen de GT-rijders een ideaal parcours vinden om het vermogen van hun bolides aan te wenden. Patrick Snijers, meervoudig winnaar in Spa, zal niet de enige Porschist zijn, want ook Tim Van Parijs, Jochen Claerhout en streekrijder Francis Lejeune komen met een krachtige 997 aan de start.
De GT-rijders hopen op gunstige weersomstandigheden, andere gokken op slecht weer… Of ze nu aan de ‘traditionele’ Groep N of Groep A-regels beantwoorden, de Mitsubishi’s – Evo 8,9 en 10 – en Subaru Impreza’s blijven heel competitief als de grip op de wegen vermindert. Zeker als die wagens in handen zijn van experts als Xavier Bouche (Evo10), Arnaud Dedouaire, Anthony Martin, Philip Barbier, Michael Albert (Evo9) en andere Fred Bouvy (Impreza STi).
De eerste editie van de Spa Rally kan uiteraard ook rekenen op een mooie colonne voortrekkers, in de handen van een paar ontketende rijders die de wagens naar een mooie plaats in de algemene rangschikking kunnen hijsen. We citeren in willekeurige volgorde Guillaume Dilley, Armand Fumal (DS3 R3 Maxi), Stephan Hermann (Fiat Punto), Didier Bosseloir (Honda Civic R), Adrian Fernémont, Amaury Molle, Lionel Delbouille (Ford Fiesta R2), en de tenoren van de Peugeot 208 Rally Trophy – Cédric De Cecco, Stijn Pacolet, Polle Geusens, Steven Dolfen – die het voor de eerste keer dit seizoen tegen elkaar opnemen. Ze krijgen RACB National Team-rijder Gino Bux als ideale referentie.
HBRC: opletten voor de vreemde eenden in de bijt, Duez en de M3 als guest star
Hoewel in het reglement van het Historic Belgian Historic Rally Championship (HBRC) voortaan enkele meer recente bolides zijn toegelaten, bestuurt het gros van de deelnemers nog altijd een Ford Escort RS (Mk1 en Mk2) of een Porsche 911.
Didier Vanwijnsberghe (Ford Escort RS Mk2), winnaar van de openingsmanche, kan er in Spa niet bij zijn en geeft zijn tegenstanders zo een mooie kans om de bordjes opnieuw gelijk te hangen. De strijd tussen Kurt Vanderspinnen (Ford Escort Mk1), Dirk Deveux (Ford Escort Mk2), Dirk Van Rompuy (Opel Kadett GT/E) en andere Stefaan Prinzie (Opel Ascona) belooft heel spannend te worden. Toch is het opletten voor enkele vreemde eenden in de bijt, die wel eens voor de verrassing zouden kunnen zorgen. Met een krachtige Ford Escort RS Mk1 zouden François De Spa, Johnny Delhez, Bernard André en de Zwitser Florian Gonon wel eens sterk uit de hoek kunnen komen.
In het BHRC kan men trouwens een paar wagens bewonderen die de Belgische rallygeschiedenis mee hebben helpen kleuren, en dan al zeker in Spa: de Datsun Violet van Nestor Schwanen, de Toyota Corolla GT van Alain Threis, de Audi Quattro van Luc Pauwels en vooral, als guest star, een schitterende BMW M3 in de kleuren van Fina. Marc Duez is vast van plan om de bolide met zijn gebruikelijke spectaculaire stuurslag over het parcours te jagen. Een M3 Fina met Duez aan het stuur, dat kan niet anders dan schitterende herinneringen oproepen!
VHRS: een dertigtal verschillende modellen aan de start
Het is een traditie geworden: regelmatigheidswedstrijden geven heel wat eigenaars van buitengewone wagens de gelegenheid hun speeltjes te laten rijden… en ze te laten bewonderen. Met hen in het achterhoofd creëerde DG Sport de VHRS-categorie (gemiddelde snelheid 60 km/u) in het kader van de eerste Spa Rally.
Het minst wat men kan zeggen is dat het startveld er heel gevarieerd uitziet en een grote periode uit de automobielgeschiedenis covert. Van de Austin Healey 1962 van Claude Planchon-René Beyers tot de VW Golf GTi 1989 van Jacky en Michel Delvaux. Er zullen zowat een dertigtal verschillende modellen aan de start staan, de liefhebbers zullen deze afspraak dus zeker niet willen missen. Je kan immers niet alle dagen een Rover P6 2200TC, Mitsubishi Colt Turbo, Triumph Dolomite Sprint, Saab 96 en 99 en vele andere in actie zien. Zij rijden samen met de gebruikelijke sterren van de discipline, de Opels (Manta, Ascona, Kadett), Porsches (911SC, 914/6, 924, 944), BMW’s (1602, 2002ti), Volvo ‘s (121, 122S), Renaults (5 Alpine, 5 GT Turbo), Audi’s (80, Quattro), Fords (Escort 1.6, 2000RS), enz.
De tenoren van de specialiteit zijn van de partij, een pronostiek maken wordt dus moeilijk. Eric Piraux (met zijn Renault winnaar van de meest recente Ronde van België), Daniel Reuter (Porsche), Michel Decremer (Opel), Etienne Baugnée (MG), Jacques Fievez (Audi 80), Jean-François Delincé (Ford), Pascal Gonin (BMW), Alain Dominiczak (Triumph), Damien Chaballe (Volvo), Emmanuel Gluckmann (Opel) en nog enkele anderen maken allemaal kans op de overwinning.
Allemaal zijn ze zich er terdege van bewust dat dit soort wedstrijd soms vreemde verrassingen achter de hand houdt, en dat het verdict pas helemaal aan het eind valt. Allicht zal dat ook bij deze eerste editie van de Spa Rally VHRS het geval zijn.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Spa Rally