23-12-2014
Kris Princen en Peter Kaspers hebben vandaag de Fiesta RRC en Mini WRC van First getest
In de buurt van Andenne, de thuishaven van First Motorsport, hebben Kris Princen en copiloot Peter Kaspers vandaag zowel de Ford Fiesta RRC als de Mini WRC gaan testen.
De Subaru Impreza WRC S12 waarmee Kris en Peter het merendeel van de manches van het Belgisch Kampioenschap hebben gewonnen is nog niet verkocht, maar daar ken snel verandering in komen vertelde Peter Kaspers ons. "Er zijn enkele kandidaten die serieuze interesse hebben, maar natuurlijk zijn er maar weinig kandidaten die ook over het nodige budget beschikken... De wagen staan inderdaad al een tijdje te koop, we zoeken iets nieuws, maar als de Subaru niet verkocht geraakt..."
Zowel de Fiesta RRC en de Mini WRC die vandaag werden getest staan bij First Motorsport, het bedrijf dat ook nu instaat voor het onderhoud van de Subaru Impreza WRC. "We zijn heel tevreden van First, enkel in de East Belgian Rally werd een foutje gemaakt. De Subaru en First hebben ons voor de rest van het seizoen niet in de steek gelaten."
Beide wagens zijn Kris en Peter goed bevallen. "Vooral de Fiesta heeft ons verbaasd. We hebben in het verleden reeds met de Fiesta gereden, toen nog in de WRC configuratie. De wagen kwam dan net van Cracco, nu heeft First qua ophanging heel wat gewijzigd en ik moet zeggen dat de RRC versie waarmee we nu reden zeker even snel is als de WRC van toen... Maar ook de Mini lijkt me een wagen met heel wat potentieel. Beide wagens hebben het voordeel dat ze in RC2 kunnen worden ingezet."
"Waar om geen R5? Wel dat is heel simpel. Als ik nu kijk op internet zijn er al ongeveer 140 R5's in omloop, en wagens die nieuw 230 à 250,000 Euro kosten worden nu reeds verkocht voor 180,000. Ik bekijk dit ook als een investering en als het waardeverlies zo groot is..."
"Bovendien geloof ik nog meer in een RRC dan in een R5. De RRC is een WRC met hier en daar wat aanpassingen, een stuk sterker dus. Ok de R5 heeft het voordeel dat er heel wat standaard onderdelen gebruikt worden, maar daar zit ook de kwetsbaarheid... We hebben ze ondertussen allemaal getest, maar kijk maar eens in het ERC, of beter nog het Azian Pacific Championship, de R5 is vooral kampioen in het uitvallen.
Een turbo van een WRC kost wel veel meer in aankoop echter kan meermaals gereviseerd worden aan 2000 €/seizoen terwijl een turbo van een R5 standaard is en meermaals moet vervangen worden per seizoen: kostprijs 2000 € /turbo. Waar zit dan het voordeel? Ook een revisie is quasi even duur als op een WRC, ok het scheelt wat kilometers, maar als je dan nog kijkt naar het waardeverlies...
In WRC config is een wagen voor het Belgsich Kampioenschap echter nooit toe gelaten, en WRC is dan de enige optie vermits RRC overal verboden wordt vanaf 2016."
"We hebben nu reeds alle R5's en enkele WRC's getest, maar een beslissing zal pas genomen worden als we alles goed bekeken hebben en als de Subaru verkocht is. De beslissing zal waarschijnlijk snel vallen, maar we maken ons programma 2015 pas bekend op 24 januari op onze Rally Champions Party in Landen..."
Enkele foto's van de test op de facebook-pagina van rallylovers.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Kris Princen