05-12-2014
Wedstrijdverslag - Rallye du Var - Kurt Vaderspinnen
Historic Rally Promotions sluit mooi een seizoen af met 2deplaats in Rallye du Var Historique.
Traditioneel vormt de Rallye du Var, verreden in het hinterland van Saint-Tropez/Sainte Maxime, de afsluiter van het Europese rallyseizoen. Het is de laatste manche van het Franse rallykampioenschap en 9-voudig wereldkampioen Sebastien Loeb maakte er zijn rentrée, ter voorbereiding van zijn deelname aan de Monte Carlo Rally begin 2015.
Het evenement kent ook een druk bezocht historische variant, met dit jaar 49 wagens aan de start, waaronder ondermeer François Delecour en jong talent Sebastien Chardonnet.
Historic Rally Promotions is een trouwe deelnemer aan deze zware en technische rally.
Dit jaar nam Kurt Vanderspinnen reeds voor de 9de maal deel, samen met Ruud Strooper op de Ford Escort Mk1 RS 1600. Hetzelfde team bracht ook de zeer mooie Alfa Romeo GTV6 aan de start met Steven De Bock en Nico Weyens. Andere Belgen waren Stefaan Stouf en Claude Debue, ook op een Escort Mk1.
De regio van de Var werd de dagen voor de rally geteisterd door zwaar noodweer. Hevig onweer en harde wind maakten dat diverse wegen versperd werden door overstromingen, modderstromen en wegverzakkingen. De organisatie slaagde er echter in om, met een aantal aanpassingen aan het parcours, de wedstrijd toch te laten doorgaan. DIGER GENERATOREN
De wedstrijd startte op vrijdag 28 december met een verkorte, maar natte openingsproef. Francois Delecour was de snelste met zijn PK rijke Caruso Porsche, gevolgd door Jean François Mourgues eveneens op Porsche, deze uit de stal van de gebroeders Almeras. Kurt Vanderspinnen volgde op de 5de plaats, hetgeen een mooie uitgangspositie was voor de hoofdbrok van de rally op zaterdag.
Zaterdag dienden 6 lange proeven afgewerkt te worden, en dit bij wisselende omstandigheden. Kurt Vanderspinnen was de ganse dag terug te vinden in de top 3, met een scratch op KP Babaou : “De rally verloopt naar wens. De aanpassingen die we gedaan hebben aan de Escort, specifiek voor dit technische parcours, werpen zeker hun vruchten af. Bovendien zijn de omstandigheden moeilijk, wat ons wel ligt. Met hun overvloed aan vermogen kunnen we de beide Porsches net niet volgen, hoewel we op Babaou, een proef die hoofdzakelijk bergafwaarts verloopt, toch de scratch konden rijden”.
Het team eindigde de dag op de tweede plaats, achter Mourgues en met ongeveer 30” voorsprong op de sterke Opel Kadett van Martini. Stefaan Stouf bezette de 4de plaats. François Delecour was in de loop van de dag uit de wedstrijd verdwenen met een problematische motor. DIGER GENERATOREN
Op zondag volgde de apotheose met de 35 km lange proef Collobrières, en dit bij hevige regen. Mourgues stelde de overwinning zeker met een scratch. De Escort van Historic Rally Promotions volgde op de tweede plaats, voor Martini met de Kadett. Dit trio vormde dan ook het eindpodium.
De Alfa Romeo GTV6 reed een zeer goede en regelmatige wedstrijd in de categorie ‘Classic’ voor niet FIA gehomologeerd auto’s. Steven De Bock en Nico Weyens eindigden ook op de 2de plaats, na de ongenaakbare Escort Mk2 van de fransman Foulon.
Kurt Vanderspinnen : “We zijn uiterst tevreden met de resultaten van het ganse team. De perfecte preparatie van de auto’s, uitgevoerd door Blix Motorsport, en een minutieuze voorbereiding is hier uiteraard niet vreemd aan. Het was een zeer zware en moeilijke wedstrijd, maar we hebben van elk moment genoten, zeker omdat we constant in de aanval zijn gegaan, om toch druk te zetten op Jean François Mourgues. Hij maakte echter, genavigeerd door ervaren rot Denis Giraudet, geen enkel foutje. Dit is een heel mooie afsluiter van een geslaagd seizoen”.
De Opel Kadett van Martini werd na de wedstrijd gedeclasseerd omwille van niet conformiteit van de motor. Op deze wijze werden Stouf – Debue mooi derde bij hun eerste deelname aan de Rallye du Var.
Historic Rally Promotions kan inderdaad terugkijken op een zeer succesvol 2014. Naast ondermeer de ereplaatsen van Kurt Vanderspinnen in Boucles de Spa (4de), Ypres Historic (4de), de overwinning in Salamandre Rallye en de Coupe des Sources (telkens met Bjorn Vanoverschelde), dienen ook de prestaties van het team Christian Crucifix – Joseph Lambert in de verf gezet te worden. Zij behaalden de titel van Vice Europees kampioen in de European Regularity Challenge met de Ford Lotus Cortina van Historic Rally Promotions.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Kurt Vanderspinnen