18-10-2014
GT3's getest op de terreinen van Tabaksnatie...
Vandaag werden we door Kurt Hendrickx uitgenodigd op de terreinen van Tabaksnatie voor een test met enkele Porsches GT3. Uiteraard was de 997 GT3 van Van Parijs aanwezig, maar het team bracht ook de ‘oude’ 996 GT3 mee naar de Antwerpse haven. Ook Porsche collega Jochen Claerhout was met zijn GT3 aanwezig. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat ook Glenn Janssens ging komen, maar deze moest last minute afmelden.
Enkele jaren geleden (artikel 20/11/2011) waren we reeds eens te gast op de terreinen van Tabaksnatie en toen reden we mee met Tim Van Parijs in de 996 GT3. Vandaag konden we naast Tim plaats nemen in de 997. Vooraf vertelde Trim ons over de verschillen tussen beide wagens. “De 997 is stabieler, ik kan met de GT3 veel preciezer rijden. Hier op de rotonde kan ik de 997 beter in een gecontroleerde drift houden dan de 996. Maar je moet natuurlijk ook rekening houden dat ik ondertussen al enkele duizenden wedstrijd kilometers heb in deze nieuwere wagen.”
Toen we plaats namen in de 997 GT viel die stabiliteit na enkele bochten meteen op. Als de wagen even gaat uitbreken kan deze heel snel terug geroepen worden. Het viel ook op met hoeveel gemak Tim deze wagen bestuurde. Een heel stuk van het, toch wel snelle parcours, bestuurde Tim de GT3 met één hand aan het stuur… Ook als passagier is het in deze Porsche een pak rustiger, al kan je een ritje aan de zijde van Tim nooit echt rustig noemen…
Tim reed ook enkele ronden met de Porsche van Claerhout en merkte toch wel enkele verschillen. “Achteraan lijkt deze Porsche nog wat beter, maar onze Porsche lijkt vooraan stabieler.”
Ook Historic Porsche piloot en bakker Wim Decock was aanwezig op deze test. “Ik heb daarnet eens naast Tim gezeten en was echt onder de indruk. Vooral de eerste acceleratie was indrukwekkend… Enorm snel, en vooral je voelt dat Tim deze wagen 100% onder controle heeft.”
Later mocht Wim Decock ook eens het stuur nemen van de 997 GT3. “Amai wat een auto… Machtig! Enorm snel overal power, maar vooral heel eenvoudig te besturen. Als de wagen uitbreekt heb je hem meteen weer onder controle.” Dit kon Tim ook bevestigen, “Met deze Porsche kan je tot op de centimeter rijden. Je zet de wagen in drift, en als je beslist om weg te rijden… bang en je bent vertrokken. Inderdaad redelijk eenvoudig, echter op snelheid gaat het wel heel hard… Ik weet wat ik straks aan de Sint wil vragen (lacht)”.
Beide Porsche teams zullen enkel nog de Rally van Kortrijk afwerken. Net zoals vorig jaar zal Kurt Hendrickx het stuur van de Porsche nemen in Kortrijk. “Daarom probeer ik vandaag nog wat kilometers te maken met de wagen.” aldus Kurt. “Hopelijk niet zo vettig als vorig jaar, want toen had ik al rond gegaan voor ik op de eerste proef was (lacht).”
In de rally van Kortrijk zal Kurt de 996 GT3 van vorig jaar besturen.
De rally van Kortrijk is de laatste wedstrijd voor beide teams. Tim en Kurt hebben uiteraard interesse in het nieuwe GT kampioenschap dat onder andere Ieper en de Duitsland Rally zal aandoen. “Maar eerst moeten we weten hoeveel alles gaat kosten, en vooral hoeveel power we nog gaan overhouden. Ik hoor nu al bedragen van 40.000 Euro en meer… Als er dan nog geen vermogen is hoeft het niet. De 996 ombouwen lijkt ook geen optie, dit zou nog meer gaan kosten.”
Uiteraard hebben we na deze leuke dag ook heel wat foto's...
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Jochen Claerhout , Timothy Van Parijs