17-06-2014
Persconferentie GEKO Ypres Rally - Ypres Historic Rally
Superstage vzw stelde vandaag de GEKO Ypres Rally en de Ypres Historic Rally aan de pers voor. De vzw heeft naast de rally dit jaar reeds verschillende activiteiten op haar naam staan: de rallysprint van de Monteberg, de Kemmel Hill Cimb en de Expo rond 50 jaar rally in Ieper.
Na de rally is er in het najaar ook nog een app voorzien, met deze app zal je door het bolletje-pijl systeem naar de belangrijkste plaatsen van de rally gestuurd worden. In november komt er ook een boek over 50 jaar rally. Voor 2015 is er nog een nieuwigheid, op 17 en 18 april is er een oldtimer evenement de Targa Florio Grand Prrix.
Over de 4 wedstrijden, bij de moderne ERC en BRC (voor wagens die niet meer mogen deelnemen in ERC) en bij de historics de nationale en de FIA's, zijn in totaal 185 teams ingeschreven. Alle merken die een R5 hebben komen aan de start, alsook 16 super 2000 (het grootste aantal sinds 2006), 2 wereldkampioenen S-WRC, 5 oud-winnaars, een 40-tal R2's, ...
De wedstrijd brengt over de verschillende dagen ook zo'n 75.000 man op de been, enkel op de shakedown in Nieuwkerke komen gemiddeld reeds 5.000 toeschouwers opdagen.
Reninge
Na 25 jaar afwezigheid is er ook opnieuw een klassementsproef op het grondgebied van Reninge. "De rally leeft enorm in de gemeente. Ook jongeren die de rally vroeger nooit hebben meegemaakt spreken over de rally, vaak van verhalen die ze hebben gehoord. Echt waar ik heb nog geen negatieve opmerkingen gekregen. Na de wedstrijd zullen we alles evalueren, maar ik zie niet in waarom we geen positieve evaluatie zouden hebben..." aldus de burgemeester.
Heuvelland
Ook de burgemeester van Heuvelland was aanwezig. "En of de rally belangrijk is voor Heuvelland! Als ik het aantal kilometer proeven bekijk is de rally belangrijker voor Heuvelland dan voor Ieper."
Verboden zone's
De rally van Ieper krijgt de primeur van een nieuwe methode van afbakenen van de verboden zone's. Er gaan zeker niet minder verboden zone's komen, maar op de rallycommissie is een uniforme manier van deze zone's af te bakenen afgesproken. In Ieper zal dit getest worden, concreet komt het er op neer dat er tegen de weg geen lintjes meer zullen gespannen worden, enkel nog bij de start van een remzone.
Deze methode van afspannen heeft vele voordelen, er is minder werk voor het opzetten van de parcours en het publiek heeft een nog beter zicht...
Aarova
Sinds vorig jaar werkt de vzw Superstage samen met Aarova, een werkplaats voor minder-validen. "We hebben de samenwerking nog verstrekt voor dit jaar", vertelde de woordvoerder van Aarova. "We helpen met onze medewerkers bij het opzetten en afbreken van de parcours en doen ook catering. Aarova heeft dankzij Pieter Tsjoen, die met zijn bedrijven klant is bij Aarova, een band met de autosport."
Historics
Dit jaar zijn er iets minder Historics ingeschreven, maar ook hier verwachten we weer een geslaagde wedstrijd. Vooral bij de FIA piloten blijft Paul Lietaer de te kloppen man... Nieuw is ook dat de moderne wagens op zaterdag over het podium komen in Boezinge. "Ideaal, want op dat ogenblik viel er weinig te beleven in Boezinge." aldus Johan Taffin.
Piloten
Ook waren er opnieuw enkele piloten aanwezig. Ex-winnaar Luca Rosetti heeft sinds zijn winst een nauwe band met de rally. "Ik ben al ieder jaar naar Ieper gekomen, of om te rijden of als toeschouwer... Ik voel me goed in Ieper, alhoewel het parcours totaal verschillend is van wat ik gewoon ben in Italië voel ik me hier thuis. Toen ik de eerste keer kwam had men mij verteld dat er hier ook een berg was, de Kemmelberg. Maar dat is helemaal geen berg (lacht), ik woon in de Alpen en ben wel wat anders gewoon."
Xevi Pons (Fiesta R5) en Sepp Wiegand (Skoda Fabia) ontdekken voor het eerst Ieper. Voor Xevi Pons is het ook de eerste keer met een R5, "Ik heb de wagen reeds getest en natuurlijk is het een heel verschil met de Lancer van 400pk waarmee ik in Spanje rij, maar de wegligging is top!"
Voor Sepp Wiegand is het de eerste wedstrijd sinds Ierland. "Ik heb ook niet kunnen testen, tijdens de shakedown zal ik de wagen proberen af te stellen."
Aan Belgische kant was voormalig winnaar Bruno Thiry één van de aanwezige piloten. "Mijn laatste deelname in Ieper was 2004 met de C2 Super 1600, gelukkig heb ik nog 4x komen rijden als VIP piloot. Ik moet wel zeggen het zal niet eenvoudig zijn in de R2 klasse. 40 deelnemers en ik begin toch wat van leeftijd te komen, ik neem geen risico's zoals die jonge gasten... Misschien moet ik bij een volgende deelname uitwijken naar de Historics, een oude man in een oude wagen (lacht).
Nee, ik ben blij met de kans die Opel me biedt en ik wil me ook niet belachelijk maken, de Adam is snel en ik krijg steun van Opel Motorsport. Bovendien is de R2 klasse heel spectaculair, nog meer dan de moderne WRC's, ik kijk er echt naar uit!"
Verder waren ook Didier Duquesne, Vincent Verschueren en Kevin Demaerschalk aanwezig. Meer foto's van deze persvoorstelling op de facebook van rallylovers (ook te bekijken indien u geen facebook account heeft).
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium