15-06-2014
Wedstrijdverslag -GEKO Rally van Wervik - Alain Vermeulen
Alain Vermeulen: "In 2005 reed ik de laatste keer wervik met Kurt Decklerck in de oranje BMW M3 van Caen rallysport. En onze allerlaatste wedstrijd samen was Ieper 2005 die vroegtijdig eindigde in Zonnebeke op een brugpeiler (dit terwijl er 29 flikken op stonden te kijken, moet waarschijlijk één van de rapste vaststellingen ooit geweest zijn).
Dat we ooit nog eens samen in een rallyauto gingen kruipen was dus bijna zeker. Nadat onze afspraak om in 2013 Hoppeland rally samen te rijden, door tragische reden niet kon door gaan.
Wervik is de ideale test en manier om ritme op te doen voor de Ieper Historic rally. Zelfde soort wegen en ondergrond. Het enige probleem is dat er geen fouten mogen gemaakt worden, omdat er maar één week tussen zit...
Aangezien mijn vaste co en vriend Bart Ruyssen nu liever in de showroom van Q-Auto vertoefd dan in de rallyauto, wilde ik absoluut een co met veel ervaring en ééntje die de rally van Wervik door en door kent, dus wie anders dan Kurt Declerck ! We hadden vooraf besloten om een goed ritme te rijden en risco’s te vermijden, zeker met volgende week in het achterhoofd.
Vanaf de eerste meters hadden we een goed tempo zonder te forceren, enkel een stom foutje (bijna de gracht in aan vijf per uur) in een bocht rechts 30 zeker niet couperen en smal, dus een echte handrem bocht, besluit ik door onverklaar bare reden om niet te trekken en gewoon traag in te sturen, die beslissing is bijna fataal, onderstuur, linker voorwiel al op de rand van de gracht, enfin stop, achteruit stop en weer vooruit.
Einde KP 1, derde tijd, vanaf dat moment wisten we dat we goed zitten, we verliezen door ons foutje zeker vijf sec. Dus geen fouten meer maken en zelfde tempo aanhouden !!!! Op KP 2 snoept Debyser ons nog een best tijd af met 1 sec voor, maar we worden tweede op nog 1 sec van Milleville. Op de derde korte (4,9km) KP houden we het zelfde tempo aan, we draaien er een erg goede tijd (10 algemeen en beste historic) we draaien blijkbaar 8 sec rapper dan de tweede en derde historic, en slaan daar mee een klein kloofje in het klassement, we gaan aan de leiding met 7 sec voorsprong op Milleville. Op de 4 vierde en zesde klassementsproef nemen telkens twee sec extra op Milleville. De vijfde proef word geannuleerd door de sortie van de Escort van Vannieuwenhuyse. We krijgen er een slechte normtijd (dit is normaal de tijd van de laatste deelnemer die de proef afgewerkt geeft) voor ons maakt het niet zoveel uit, onze dichste cocurrenten krijgen dezelfde tijd, enkel de super Volvo van Fonteyne schuift terug een beetje dichter. De derde ronde niets nieuw onder de zon, nog 8 bonus sec op Patten en klassementsproef 9 geanuleerd. Op de terug weg naar de regroep begint de koppeling ineens te slippen, het euveltje word opgelost tijdens de service, je weet natuurlijk maar of het opgelost is als je op de klassementsproef zit, dus met een bang hartje naar KP 10. Deze word afgewerkt aan een tempo met de nodige reserve , een km of twee voor het einde halen we Milleville in die rond rijd met een platte tube langsachter. Dus toch nog de besttijd. Best tijd ook op de elfde , en op de twaalfde en laatse klassements proef doen we in de laatste bocht als extratje voor het publiek die staat in de laaste bocht van de rally een mooie 360° , slechts de 4 de tijd en twee plaatsen naar beneden in het algemene klassement , but who cares. 1 ste Historic daar voor deden we het , dank aan alle Sponsors , de serviceploeg van heliracing , de supporters langs de weg , de fimers en fotografen , video Dezitter , Ninotschka voor de lekkere maaltijd vrijdag , mijn maatje joery voor het vele werk aan de rallyauto , en zeker aan mijn maatje kurt Deckleck twas weer super in orde , en aan al de mensen dat ik nog vergeten ben dikke merci."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rally van Wervik , Alain Vermeulen