01-06-2014
Patrick Snijers klopt de 4x4's en wint de ORC Rally
De ORC rally kon net zoals de afgelopen jaren weer rekenen op een enorme belangstelling. Het deelnemersveld was er één om u tegen te zeggen. Vooraf 1 favoriet noemen was moeilijk… Al had de Nederlander Jeroen Swaanen met zijn Citroën C4 WRC natuurlijk wel de beste wagen!
Het was echter Andy Lefevere die de beste start nam. De strijd bleef ook heel lang open. Na 5 van de 12 proeven was het verschil minimaal… Lefevere deelde de leiding met Swaanen, Lietaer volgde op 2 seconden en Snijers op 4 seconden.
Pas in de 6de proef, precies halverwege de wedstrijd, begonnen de verschillen groter te worden. Swaanen, Lietaer en Bal kwamen sterk opzetten, maar voor Bal duurde het feestje niet meer lang, de EVO X R4 kreeg problemen met de aandrijving en moest opgeven… „We kwamen net in het ritme en konden zeker nog sneller…” vertelde co Melvin Florizoone ons.
Paul Lietaer nestelde zich op een tweede plaats, maar na een spin in de boomgaarden van Wielsbeke verloor de snor 30 seconden en ook zijn tweede plaats. Even later verdween de Subaru van Lietaer ook uit de wedstrijd met een defecte motor.
Lefevere moest echter stevig blijven doortrappen want hij voelde reeds de hete adem Patrick Snijers. De BMW 130 van Snijers had bij het ingaan van de vierde, en meteen ook laatste ronde, amper 2 seconde achterstand op de Lancer R4 van Lefevere.
In die laatste ronde ging Jeroen Swaanen even van de baan, hij verloor 30 seconden en daar profiteerde Patrick Snijers van… Snijers zette een scratch neer en ging voorbij Lefevere en Swaanen en nam op 2 proeven van het einde de leiding. De spanning bleef echter duren tot de allerlaatste proef want Lefevere nam door een betere tijd op de voorlaatste proef opnieuw de leiding in handen. Opnieuw was er een verschil van amper 1 seconde… Maar uiteindelijk konden enkel Patrick Snijers en co Arne Bruneel door een betere tijd op de laatste proef de champagne proeven! Lefevere werd tweede en Swaanen vierde.
Mathias Viaene heeft duidelijk zijn debuut niet gemist in de Porsche 997 GT3, hij won de officieuze GT-klasse en werd derde algemeen, voor de andere GT’s van Van Parijs en Claerhout die respectievelijk vijfde en zesde werden.
Na dit geweld noteerden we eervolle top 10 plaatsen voor de Subaru ven Heyrinck, de EVO 9 van Vincent Vermeeren, de Fiesta R5 van Cracco en de BMA Porsche van Tanghe.
De eerste voortrekker was de Peugeot 206 RC van Steven Dolfen (11de). De traiteur had echter ook zijn deel van de problemen… „We hebben op de achtste proef het spoor opengereden. Daardoor natuurlijk tijd verloren op de achtste en negende proef. Het probleem werd hersteld op de service en we konden de laatste ronde weerd full-attack!” aldus Steven. Zijn voornaamste concurrent Hans Depla moest in de tweede wedstrijdhelft opgeven met motorproblemen in de Clio.
Bij de Historics was er het snel duidelijk dat de strijd ging gaan tussen de Ford Escort van Yves Bruneel en de Monza van Thimoty Alliet. Hun voornaamste concurrenten Chris Debyser (Opel Trans Europe - mechanisch), Ruben Maes (Porsche - sortie), Danny Kerkhof (BMW - onbekend) verdwenen in de eerste ronde al uit de koers… Bruneel nam in de derde proef de de leiding en gaf deze ook niet meer af, Alliet finishte op 6 seconden van Bruneel en won ook de Opel Historic Cup.
De wedstrijd kende heel wat sorties en opgaves… Bert Cornelis (Subaru WRC) en Alain Vermeulen (BMW) moesten al voor de start forfait geven omdat hun wagens niet tijdig klaar waren. Chris Debyser (Opel Trans Europe - mechanisch), Geert Glorieux (BMW - mechanisch), Victorien Heuninck (Citroen C2 R2 - mechanisch), Ruben Maes (Porsche - sortie), Rik Vannieuwenhuyse (Ford Escort), Hans Depla (Renault Clio - motor), Jens Seynaeve (Lancer EVO 6 - versnellingsbak), Christophe Merlevede (BMW M3 - sortie), Joachim Wagemans (Ford Fiesta - sortie), … haalden het einde niet.
Door verschillende sorties lag de wedstrijd ook verschillende keren stil en werden enkele proeven geannuleerd.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Patrick Snijers , ORC