27-04-2014
Kris Princen wint spannende Rallye de Wallonie
Voor de start leek het duidelijk dat de Rallye de Wallonie zou gewonnen worden door een WRC, enkel was het nog afwachten of het Princen zou worden of één van de outsiders... Het was echter Freddy Loix die na de openingsronde op zaterdag als leider terug binnenkwam in Jambes. In de tweede ronde moest de Skoda S2000 van Loix echter definitief wijken voor de Subaru Impreza WRC van Kris Princen en later ook de Citroën C4 WRC van Xavier Bouche. Van de Fiesta S2000 van Hermen Kobus was toen al geen spoor meer. De Fiesta moest opgeven met mechanische problemen op kp2.
De verschillen bleven echter steeds miniem. Na 2 wedstrijddagen was het verschil tussen Princen en Van Woensel, die toen 7de reed amper 59 seconden... We hebben andere tijden gekend... Zondagmorgen werd het nog even warm voor Kris Princen. Op de proef van Arbre werd Princen opgehouden door... een personenwagen die nog op de proef reed! Princen kreeg uiteindelijk een normtijd (dezelfde als Bouche), maar het kon slechter zijn afgelopen, want aan de finish van die proef was de Subaru ook beschadigd.
Kris Princen bleef kalm en kon gaan controleren terwijl Loix en Bouche in de strijd zaten voor de tweede plaats. Freddy Loix was opnieuw imposant aan het stuur van de Fabia S2000, maar de Fabia miste snelheid om weerwerk te kunnen bieden tegen de veel krachtiger WRC's. Bouche werd knap tweede op amper 31 seconden van Princen en 10 seconden voor op Loix.
Na dit trio leek de vierde plaats te kunnen gaan naar Cedric Cherain. Hij voelt zich duidelijk steeds beter aan het stuur van de Fiesta R5, maar 2 lekke banden deden hem terugzakken in het klassement. Cherain werd uiteindelijk 7de. Ook Benoit Allart kon in de running geweest zijn voor een vierde plaats. Allart reed met de Bonjean Skoda Fabia WRC'05 enkele scratches, maar door een straftijd van 2min10 stond hij bij het ingaan van de laatste ronde 'maar' 9de op 3,06. In de laatste ronde ging Allart echter van de baan.
Uiteindelijk was het dan Bob De Jong (Mitsubishi Lancer WRC) die knap vierde werd. Tot in de voorlaatste ronde streed Bob De Jong met Betrand Grooten voor deze vierde stek, maar Grooten (Xsara WRC) moest op 3 proeven van het einde opgeven met mechanische problemen. De Subaru WRC van Chris Van Woensel sloot de top 5 af net voor de andere Xsara WRC van Bonjean.
Patrick Snijers was zaterdag bijzonder geprikkeld dat hij als 40ste de baan na de openingsetappe op de Citadelle van Namen. Snijers hanteerde het ganse weekend een weinig spectaculaire, maar een bijzonder efficiënte rijstijl en kon zo de eerste dag als negende afsluiten. De BMW 130 finishte zondagavond als 8ste. De top 10 werd compleet gemaakt door de Lancer EVO X van Ollivier Collard en de Porsche 997 GT3 van Francis Lejeune.
Voor het eerst dit seizoen waren er ook drie promotieformules actief in het Belgisch kampioenschap. In de 208 Rally Trophy waren er drie verschillende leiders, maar zowel Ludovic Sougnez als Cedric De Cecco, moesten na een prachtig onderling duel opgeven omwille van respectievelijk een versnellingsbak-probleem en een sortie. Daardoor zegevierde David Croes reeds in zijn eerste koers aan het stuur van een Leeuw. De twee Guillaumes, Dilley en de Mévius, maakten (weliswaar op afstand) de top-drie compleet. In de Fiesta Sporting Trophy, domineerde Thibaut Radoux van start tot finish niettegenstaande hij zondag tijd verloor door een remprobleem. Daardoor werd hij zelfs extra beloond via de Junior Award. Twee minuten verderop eindigde streekpiloot Adrian Fernémont al ging ook hij de Fiesta’s R200 (buiten de Trophy) van Harry Bouillon en Joachim Wagemans vooraf. In de Renault RSBE cup tot slot die eveneens debuteerde in Namen ging de zege naar de Renault Twingo R1 van Stijn Pacolet.Hij ging Anthony Gregoire (binnenkort met een Twingo R2) en Amaury Molle vooraf.
Hoewel hij zeker behoorlijk weerwerk kreeg van o.a. de Ford Escort RS (Pinto Motor die 120 pk minder heeft dan de Porsche 911) van Raphaël de Borman, ging de zege bij de historics naar Glenn Janssens. Want…door een motorprobleem moest Raphael zondag opgeven. Daardoor schoven Dirk Deveux (Ford Escort BDA) en Patrick Mylleville (Porsche 911) op naar de beste ereplaaatsen, terwijl regerend Vas-kampioen Tobi Vandenberghe zijn eerste deelname in Namen eervol afsloot op de vierde plaats.
In het criterium, waar de 27 deelnemers zondag dezelfde kp’s afwerkten als hun Nationale collega’s, zegevierde Kurt Braeckevelt (BMW E36). Hij nam de leiding over toen streekpiloot Manu Bouts nogmaals met pech de strijd moest staken. Patrick Diels eveneens met een BMW E36 finishte als tweede, terwijl Stefaan Tjoens zijn Renault Megane RS op de derde podiumplaats parkeerde. Hij verstoorde dus de BMW-dominantie, want hoewel Benoit Gillot enkel voor de fun deelnam ging zijn BMW M3 toch als vierde over de meet. Vermelden we tot slot nog dat o.a. Aurélie Dehaye (met haar VW Golf Kit Car knap vierde na de eerste ronde) moest opgeven door een motorprobleem.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Kurt Braeckevelt , Glenn Janssens , Rallye de Wallonie , Kris Princen