13-04-2014
Kris Princen wint overtuigend de TAC Rally - compleet verslag van de wedstrijd
Het was een grijze editie van de TAC rally 2014... De eerste ronde werd immers volledig gereden in een dikke mist laag, maar net die grijze openingsronde bezorgde ons een heel kleurrijke wedstrijd. Het waren niet Freddy Loix of Kris Princen die als eerste leider terug in de Europhallen kwamen, maar de Nederlandse belofte Hermen Kobus. Loix was iets te voorzichtig gestart en Princen had moeite om de juiste rempunten in te schatten. In de tweede ronde trok de mist op en begon de wedstrijd pas echt...
Loix ging meteen in de aanval en ging voorbij Kobus, maar ook Kris Princen begon aan te vallen. Het was duidelijk dat de Skoda Fabia S2000 van Loix en de Ford Fiesta S2000 van Hermen Kobus niet opgewassen waren tegen het beest waarmee Kris Princen op weg was... Loix bleef nog even aandringen, maar Princen bleef foutloos.
In de strijd om de titel doet Loix uiteraard een goede zaak met deze 2de stek en eerste S2000. Hermen Kobus moest zich tevreden te moeten stellen met de derde plaats en blijft zo ook in de titelstrijd de dichtste achtervolger van Loix.
Het begin van de tweede ronde leverde Cédric Cherain minder geluk op. De piloot uit Soumagne verloor drie minuten in een gracht en mag zijn hoop op een podiumplaats opbergen. "Ik heb een beetje moeite om de snelheid van deze R5 juist in te schatten wanneer ik een bocht nader. Daardoor ging ik iets te snel in de bocht en gleden we over de neus in de gracht," vertelde Cédric ontgoocheld. Cherain vocht nog stevig terug en maakte belangrijke wedstrijdkilometers in de Fiesta. Uiteindelijk kwam hij vierde na Princen, Loix en Kobus en net voor de Polo S2000 van Vincent Verschueren.
Voor Vincent Verschueren is het duidelijk dat de VW Polo nu dringend een plaatsje moet krijgen in het Godrive museum. De wagen is op pensioengerechtigde leeftijd en kan niets meer inbrengen tegen het jonge(re) geweld. De vijfde plaats was het hoogst haalbare voor Verschueren en diens Polo. Zeker nadat Verschueren de eerste ronde zonder stuurbekrachtiging moest afwerken...
Het regende ook opgaves in Tielt. De Peugeot 207 van Debackere vatte vuur aan het einde van de eerste ronde. David Bonjean bereikte het servicepark halfweg de wedstrijd niet meer nadat hij op de zevende proef van de baan ging met zijn Skoda Fabia WRC. De Lancer WRC van Bob De Jong moest aan de kant met een defecte versnellingsbak. Alle Lancers R4 Bal en Coene (motor), Lefebere (transmissie), Cunin (motor), Cornelis, ...
Door deze vele opgaves was de rest van de top 10 heel verrassend... De zesde plek ging immers naar de Fiat Punto van Stephan Hermann, een piloot die vriend en vijand de ganse dag verbaasde met indrukwekkende passages... Na Herman staat de eerste achtertrekker. Door de opgave van Claerhout (sortie), Snijers en het tijdsverlies van Van Parijs gaat die eer naar... Paul Lietaer.
De snor won op indrukwekkende manier ook de Historic wedstrijd. In de eerste (mistige) ronde moest hij nog Vanwijnsberghe voor laten, maar toen de mist weg was kon Lietaer orde op zaken zetten. In de Historics werd Tobi Vandenberghe, net zoals in de Haspengouw, tweede. Dankzij de opgave van Deveux (versnellingsbak) komt Vandenberghe nu aan de leiding in het kampioenschap. Glenn Janssens reed een anonieme wedstrijd en eindigde ver achter de blauwe Opel als derde.
De top 10 werd uiteindelijk nog compleet gemaakt door Claudie Tanghe in de BMW Compact (8ste), Brecht Hoorne (9de) en een opvallende Andy Heyrinck in de Subaru Impreza.
Bij de Juniors ging de zege naar Guillaume Dilley, tevens de winnaar van de eerste manche van de Peugeot 208 Rally Trophy. Daarin werd de Ier Stephen Wright tweede, hij kreeg ook de Junio Award. De progressie van Gino Bux, de piloot van het RACB National Team, was trouwens opmerkelijk. Dilley werd als 11de algmeen ook eerste voortrekker, al is ook de prestatie van Jamie Brown heel knap, 2de voortrekker in de Fiesta R2 op amper een halve minuut van Dilley.
Dilley werd als 11de algemeen ook eerste voortrekker, al is ook de prestatie van Jamie Brown heel knap, 2de voortrekker in de Fiesta R2 op amper een halve minuut van Dilley. Ook hier waren opvallend veel opgaves met onder andere een zware sortie van Guillaume de Mevius.
Het RACB Criterium werd van start tot finish gedomineerd door de BMW M3 van Kurt Braeckevelt. De garagehouder uit Oostrozebeke won iedere proef en had aan de eindmeet net geen 30 seconden voor op merk-genoot Franky Boulat. De volledige top 3 bleef bijna de ganse wedstrijd gelijk, Marc Maertens volgde een stuk verderop als derde. Na de opgaves van Hans Depla (cardan) en Markus Meyer sloten Wim Dereu en Chris Dobbelaere de top 5 af.
Uitslag
Foto-reportage TAC Rally
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Paul Lietaer , Kurt Braeckevelt , Kris Princen , TAC Rally