28-03-2014
In de TAC mogen de Lancers R4 met sequentiële bak rijden maar...
De TAC Rally, de tweede manche van het Belgian Rally Championship, telt dit seizoen mee voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap. Een aantal reglementen zijn vrijer in Nederland, wat vooral zijn gevolgen zal hebben voor de Mitsubishi Lancers R4.
"Wanneer je meetelt voor het ONRK, moet je natuurlijk de wagens toelaten in de configuratie waarin ze rijden in Nederland," vertelt Boudewijn Baertsoen. "Dat betekent dat de Lancers R4 in de TAC Rally zullen mogen rijden mogen rijden met een sequentiële versnellingsbak en op bio-brandstof. Maar, dit zal geen invloed hebben op het Belgisch kampioenschap, want enkel de wagens die beantwoorden aan de RACB-reglementen zullen in de officiële uitslag worden opgenomen. Voor het ONRK zal een afzonderlijk klassement worden opgemaakt."
Met een sequentiële versnellingsbak in hun Lancers R4 zal het uitkijken worden naar de tijden van Andy Lefevere, Bert Coene en vooral Claude Bal, de leider in de tussenstand van het ONRK.
Verder lijkt de TAC reeds een mooie deelnemerslijst te hebben. Freddy Loix zal als leider in het kampioenschap alvast weerwerk krijgen van een aantal WRC's: de Subaru Impreza WRC S12B van Kris Princen, de Impreza WRC S5 van Bert Cornelis en de Skoda Fabia WRC05 van David Bonjean.
Bij de achterwielaandrijvers zal Tim Van Parijs zijn debuut maken met zijn nieuwe Porsche 997 GT3. Ook Jochen Claerhout zal van de partij zijn met zijn 997, terwijl de derde boxer de 996 van Chris Debyser is. Drie referenties voor Wouter Ploeg, die een snelle BMW 1M aan de start brengt, voor de 130i's van Frank Baert en Brecht Hoorne en voor de M3's van de Nederlanders Sjef Meerschaert en Wim Muilwijk. Ook de Nissans 350Z van de Nederlandse Cup zijn weer van de partij.
Gino Bux, de kersverse piloot van het RACB National Team, komt in Tielt zijn Europese campagne voorbereiden met een Peugeot 208 R2 van DG Sport. Naast de Ier Stephen Wright, starten ook Guillaume Dilley, Charel Arendt, Tommy Rollinger en Quentin Collignon met een 208 R2. Timo Van der Marel en Geoffrey Van der Schelden kiezen voor een Ford Fiesta R200.
In Historic zal de strijd weer bikkelhard zijn, want alle tenoren zijn weer van de partij: Glenn Janssens, Dirk Deveux, Didier Vanwijnsberghe, Tobi Vandenberghe, Stefaan Prinzie, Yves Bruneel, Patrick Mylleville, François Kicq, Dirk Dumon...
Bron: www.bfo-brc.be
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : TAC Rally