22-02-2014
Rally van Haspengouw: Loix toont zijn snelheid en klopt de WRC's met zijn Skoda Fabia S2000
De nieuwe combinatie tussen Freddy Loix, Johan Gitsels, BMA en de Skoda Fabia S2000, vooraf getipt als titelfavoriet, is op de best mogelijke wijze aan het seizoen begonnen met een overwinning in de Rally van Haspengouw. Een onverhoopte zege tegenover Kris Princen met zijn nieuwe Subaru Impreza WRC S12B.
"We hadden goed gewerkt tijdens de testen voor de wedstrijd," vertelt Freddy Loix. "We namen meteen een mooie voorsprong door meteen aan te vallen, zonder risico's te nemen. Ik had een goed gevoel aan het stuur van de Skoda en daardoor konden we foutloos blijven. Ik ben heel blij dat ik bewezen heb dat een Super 2000 nog een hoofdrol kan spelen in Belgische rally's."
Aangezien ze vooraf aankondigden dat enkel de overwinning voor hen telde, kunnen Kris Princen en Peter Kaspers niet blij zijn met hun derde plaats. Ze eindigden uiteindelijk op 9 tienden van een seconde van Chris Van Woensel. Door een straftijd van 30", die Kris niet kon verklaren maar die hij niet betwistte omdat het zijn derde plaats niet veranderde, vergrootte uiteindelijk de kloof.
De andere verrassing, naast de zege van een Super 2000, was de schitterende prestatie van Chris Van Woensel. We kenden natuurlijk het talent van de Brabander al langer, maar zijn sterke prestatie met een oudere Subaru Impreza WRC S5 verdient alle lof.
Na een sterk wedstrijdbegin, kon Hermen Kobus het hoge tempo van de Belgische tenoren niet aanhouden door een probleem met de versnellingsbak. "Sinds het einde van de tweede ronde reden we zonder tweede versnelling," vertelt de Nederlander. "Ik heb er niets van gezegd om mijn tegenstanders niet extra te motiveren. Maar, ik heb wel het voetje gelicht om het probleem niet te verergeren."
In die context had David Bonjean op de vierde plaats kunnen finishen, maar hij werd op KP 9 gestopt door een lek in het hydraulisch systeem van zijn Skoda Fabia WRC. Jonas Langenakens eindigde op een mooie vijfde na een verstandige en regelmatige wedstrijd. Als hij het seizoen op deze manier verder kan zetten, dan wordt de piloot uit Landen een serieuze kandidaat voor een podium in het kampioenschap.
Het regende ook opgaves in Landen... Dirk Vermeirsch kwam de door de homologatie-probleem niet voorbij de technische keuring... Jourdan Serderidis en PJM Cracco deden nauwelijks beter, al op de eerste proef maakten beiden een sortie met opgave tot gevolg... We zagen ook nog de opgaves van onder andere Cedric Cherain (mechanisch), Yves Bruneel (steen in radiator), Paul Lietaer (versnellingsbak), Patrick Snijers (cardan), Patrick Mylleville (riem), Melissa Debackere (?), Wim Soenens (stuurhuis), Bob Colsoul (?), Vincent Verschueren, (sortie), Brcht Hoorne (mechanisch), David Bonjean (mechanisch), Didier Vanwijnsberghe (mechanisch), Steven Dolfen (mechanisch), Tom Tytgat (?) en Tom Van Rompauy (?).
Anderen verloren dan een pak rijd door een sortie. Onder andere De Ridder en Tanghe maakten al vroeg een foutje. Guillaume De Ridder begon met een veelbelovende 5de tijd op de eerste proef, maar ging op de tweede proef van de baan. Junior Arthur Tanghe ging in de eerste proef (zelfde punt als PJM Cracco) van de baan, maar kon Arthur kon wel verder.
De Nederlander Antoine Van Ballegooijen, verrassend 6de, won de officieuze categorie "klassieke Gr.N" voor Johny Vanzeebroeck. Kevin Demaerschalk bekroonde de eerste wedstrijd met de Fiesta R200 met een mooie 8ste plaats.
Guillaume Dilley, die de strijd bij de Juniors van start tot finish domineerde, realiseerde een prestatie die we al lang niet gezien hadden: met een Citroën C2-R2 in de Top 10 finishen van een Belgische rally. Zijn prestatie werd beloond met de Junior Award. Ondanks problemen met de koppeling voor de ene en enkele sorties voor de andere, beperkten Guillaume de Mevius en Arthur Tanghe de "schade" met hun Peugeots 208 R2. In de kleinste klasse RC5 ging de zege naar Vincent Hanocq, na een spannend duel met Nigel Casier.
In tegenstelling tot Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe, die beiden moesten opgeven, begon Dirk Deveux (Escort) erg sterk aan het seizoen in Historic. De lokale specialist won met ruime voorsprong op Tobi Vandenberghe (Kadett GT/E) en Glenn Janssens (Porsche).
4x4's zijn verboden speelgoed in het RACB Criterium 2014. Aan de top van het klassement was het vooral de BMW M3. Patrick Diels stond na 11 proeven aan de leiding, maar Diels werd na de wedstrijd uit koers gehaald door de organisatie. Zo kwam de zege bij een andere BMW, deze van Lommers. Koen Lauwaert was snelste F2 en knap tweede algemeen.
Een podiumplaats behoorde ook tot de mogelijkheden van Kurt Braeckevelt, maar een gebroken velg gooide roet in het eten...
Foto-reportage Haspengouw Rally
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Dirk Deveux , Freddy Loix , Haspengouw Rally