27-01-2014
Nieuwe reglementering Historics. Geen Sierra Cosworth meer? *UPDATE* 19u40
De nieuwe reglementen (hier te downloaden) zijn drastisch gewijzigd tegen over de huidige reglementen. Vooral de eigenaars van wagens met een grote cylinder-inhoud (lees Porsche-BMW) zullen fors moeten investeren om een reglementaire wagen aan de start te brengen.
Zo liet Patrick Mylleville ons reeds weten dat de nieuwe 3000 cc motor een pak meer budget zal vragen: "Een 3600 cc motor kost al vlug de helft minder met evenveel pk’s als de 3000 cc en dan spreken we nog niet over revisie. Wij zijn volop bezig met het bouwen van een nieuwe motor...".
Niet enkel de motor-beperkingen (max 3000cc) zorgen voor kopzorgen bij de teams. Wagens die na 31/12/1985 werden gehomologeerd zullen enkel mogen rijden mits een goedkeuring van RACB Sport... Wij spraken hierover met Dirk Vermeirsch, eigenaar van een Sierra Cosworth. "Onbegrijpbaar! Weet je dat deze laatste regel in principe enkel over de Ford Sierra Cosworth gaat? Zelfs bij de RACB weten ze nog niet wat ze gaan doen. Ik kreeg eerst te horen dat mijn wagen, en gelijkaardige wagens, zonder problemen zullen kunnen rijden. Amper 5 minuten later hoor ik van een andere persoon, dat de Sierra niet meer mag rijden... Het seizoen is nu bijna begonnen en nog steeds is er geen duidelijkheid! Belachelijk! Ze weten zelf van niets en we worden van het kastje naar de muur gestuurd..."
Met MIES Racing heeft Dirk Vermeirsch ook verschillende klanten die met een Sierra Cosworth rijden en ook klanten die net hebben geïnvesteerd in een Sierra. "Weet je, ik maak me niet meer druk. Binnen enkele dagen schrijf ik me in voor de Haspengouw, zonder nog rond te bellen. Men kan het mij, en de andere mensen met zo'n wagen, toch niet verbieden om te rijden?" Volgens Dirk Vermeirsch zou een Sierra even snel zijn als een Escort MKII, maar een stuk goedkoper in onderhoud en vooral een grote en veiligere wagen dan de Escort. "Enkel wat meer carrosserie werk, die grote kas wil wel eens blijven haperen (lacht)."
Porschist en voormalig Belgisch Historic Kampioen Glenn Janssens reageerde ook op deze reglementswijzigingen. "Voor mij is het simpel ofwel laat men voor allen toe dat cilinderinhoud met 25% overschreden wordt ofwel voor niemand. Regels zoals ze vandaag zijn slaan nergens op! Een overgangsjaar leek me niet meer dan normaal, want nu moet iedereen in een koortsachtig tempo op zoek naar een oplossing...
Voor mezelf zit het zo: ik heb bij Tuthill een nieuwe motor laten bouwen die op vandaag wordt ingebouwd en dus op tijd voor Haspengouw klaar zal zijn. Indien de prestaties van de wagen daardoor sterk achteruitgaan dan stap ik in de loop van het seizoen over op een 930 Turbo. In het laatste geval zal mijn volgende auto dan fundamenteel sneller zijn dan mijn vorige... Op het eind van de rit zal de wijziging in reglement me vele tienduizenden euro's gekost hebben…"
Een verhaal dat zeker nog een vervolg krijgt. Piloten/teams die wensen te reageren kunnen dit via onze facebook pagina of via info@rallylovers.be - 0496831665.