27-12-2013
Vooruitzichten 2014 - Claude Bal
Beste rallyfanaten,
2013 loopt stilaan teneinde en voor velen van ons zal het programma voor volgend jaar vorm krijgen. Na onze crash in Kortrijk is de wagen bijna herbouwd in de ateliers van Van den Heuvel Motorsport. Niet enkel de carrosserie van de wagen werd hersteld ook kreeg onze Lancer een volledige rebuild waarbij niets aan het toeval werd overgelaten.
‘Onze wagen werd naarmate het seizoen 2013 vorderde steeds verbeterd, waardoor de wagen steeds sneller werd. Ook tijdens deze rebuild werden nog enkele dingen gefinetuned waardoor we hier en daar nog een paar PK’tjes moeten winnen. Vorig seizoen waren we gestart met de intentie om het BK af te werken maar doordat de Belgische bond plots halfweg het seizoen de Bio-ethanol heeft verboden hebben we ons programma moeten aanpassen. Naar aanleiding daarvan beslisten we dan om a la carte te gaan rijden met enkele heel mooie resultaten tot gevolg. We hebben samen met Jasper en Gert Van den Heuvel een heel goede band opgebouwd waardoor je het gevoel krijgt er niet meer alleen voor te staan en dit zorgt ervoor dat we ons steeds beter voelen in onze Lancer.’
Wat zal er nu voor 2014 op het programma staan?
‘Vorig jaar, tijdens ons a la carte programma hebben we reeds enkele malen geproefd van rally’s bij onze noorderburen, en dit is ons heel goed bevallen. Als wij 100% ons goesting moeten doen dan kies ik voor Nederland, maar gezien we de sponsors ook wat waar voor hun geld willen geven, weten we dat we toch ook in belgie zullen moeten rijden. We hebben al een paar keer samengezeten maar zijn er nog niet helemaal uit. Er zijn momenteel nog 2 pistes open. De eerste mogelijkheid is opnieuw te rijden a la carte en vooral de wedstrijden in West vlaanderen te rijden, maar ik heb echter totaal geen zin om weer sprints te rijden en een heel weekend op te offeren voor 30 min wedstrijd. Vandaar dat we gekomen zijn tot een alternatief. De KNAF zal opnieuw enkele wedstrijden in Belgie laten meetellen voor het NK, hun reglement voor 2014 staat al op poten enkel krijgen ze nog geen antwoord van de RACB over de reglementen in Belgie. Wat met de Nederlandse piloten die in Belgie voor hun kampioenschap komen strijden? In Nederland is bij de R4, Biobenzine en een sequentiële 6-bak toegestaan. Moeten die piloten de wagen ombouwen om voor hun eigen kampioenschap in Belgie te komen rijden? Ja? Die Nederlanders lijken nog gekker dan ze eruitzien. Maar goed, In alle geval zullen wij normaal uit komen voor het Nederlands kampioenschap en als dit moet zullen we zelfs voor de Belgische wedstrijden op racebenzine rijden en de sequentiële bak vervangen. Op die manier rijden we in Nederland en toch ook enkele mooie wedstrijden in Belgie. Dit vullen we dan nog aan met een paar kleinere wedstrijden in west vlaanderen uit het Vas kampioenschap.
Tank S rally 15 maart (NL)
TAC Rally 12 april (B)
Sullinger rally 3 mei (D)
Canal ORC rally 1 juni (B)
GTC rally 4 july (NL)
Rally Staden 15 augustus (B)
Omloop van vlaanderen 5 sept (B)
East belgian rally 27 sept (B)
De co-piloot van dienst zal Bjorn Deforche alias Muis blijven, de wagen krijgt een volledig nieuw kleedje, later meer daarover…
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Claude Bal