24-11-2013
Didier Duquesne wint Rally van Kortrijk - Compleet verslag van de wedstrijd
Alhoewel de VAS rally van Kortrijk heel wat nationale vedetten aan de start kreeg ging Didider Duquesne in een 'oude' Toyota Celica met de bloemen lopen...
Pieter Tsjoen sukkelde al snel met de elektronica van de Ford Focus WRC '05, na de eerste ronde was het ook niet Tsjoen maar Claude Bal die als leider Kortrijk binnen reed. Bal verslikte zich even later en ging over kop... Zijn voornaamste concurrent Pieter Tsjoen had enkele kilometers eerder reeds de handdoek geworpen, een afgebroken cardan betekende einde wedstrijd voor de meervoudig Belgisch kampioen.
Wat met de andere vedette horen we u denken... Patrick Snijers maakte een mindere start, "Er was een darm losgekomen waardoor we geen turbo druk hadden. Jammer anders zaten we in de top 3..." aldus Snijers die nu moest teerden zijn met een vijfde plaats. Vincent Verschueren en de VW Polo deden 1 plaats beter en eindigde als vierde.
Paul Lietaer was zaterdag nog ziek en was duidelijk nog niet volledig in zijn goede doen. Lietaer bleef na de opgaves van Tsjoen en Bal steken op de derde plaats. Thuisrijder Duquesne was al van bij de start mee met de kopgroep, nadat hij door de verschillende opgaves aan de leiding kwam bleef hij de wedstrijd controleren. Davy Vanneste zette nog wat druk, maar de garagist uit Menen moest tevreden zijn met de tweede stek op amper 20 seconden van de Celica GT-4 van Duquesne.
Een andere opgever uit de kopgroep was tuner John Dekoninck, tot halverwege koers 5de en dan met mechanische problemen aan de kant. Net als Duquesne iemand die we niet vaak meer zien, maar die "het" duidelijk nog niet verleerd is...
Net buiten de top 5 vielen de G&V Lancer EVO X van Bert Coene en de 2 Peugeots van "veteranen" Marc Duez en Johan Caen. Vooral deze 2 vielen op met vlotte passages bij een groot gebrek aan competitie-ritme. Na de 2 Peugeots nog een opmerkelijke prestatie van Andy Heyrinck die met de Subaru als 9de eindigde.
Het was de Historic-winnaar, Didier Vanwijnsberghe die de top 10 afsloot. Vanwijnsberghe had 43 seconden voorsprong op zijn eerste achtervolger, dat was de Porsche van Wim Decock. Al moest deze laatste in de finale nog hard doortrappen om Bert Cornelis met de Opel Monza achter zich te houden. Cornelis bleef steken op de derde plaats, op amper 4 seconden van Decock. Ruben Maes maakte een geslaagde come-back met een vierde plaats bij de historics en 2 scratches. Melissa Debackere sloot de Historic-top 5 af, er zat misschien meer in voor Debackere, want halverwege koers verloor ze een halve minuut na een lekke band.
De eerste tweewielaangedreven wagen was de Clio van Michael Lynneel, hij eindigde 12de algemeen. De voornaamste tegenstanders in F2 werden snel uitgeschakeld. Loix reed een knappe eerste ronde, maar toen hij in ronde twee het stuur doorgaf aan PJM Cracco ging het snel mis... Het duo bleef steken in de gracht en gaf op. Koen Lauwaert reed lek, en had enkel nog versleten regenbanden mee... Lauwaert werd uiteindelijk nog tweede F2. Jochen Claerhout was de eerste moderne achtertrekker, al moest de GT3 piloot enkele historics voor zich dulden.
Stefaan Tsjoens won de div 1-2 (straatbanden), hij won voor de EVO 8 van Piet Declercq. Deze laatste maakte een remonte nadat hij in het begin van de wedstrijd meer dan een minuut stil stond. Declercq had amper 8 seconden voor op de Clio van Renier die derde werd. Brecht Hoorne moest snel de wedstrijd verlaten met mechanische problemen (centrale cardan stuk).
De rally zelf verliep ook goed voor de organisatie. "Alles is goed verlopen, iedereen is tevreden, vooral de piloten. We hebben op Aalbeke na, alle klassementsproeven kunnen rijden en afwerken zonder noemenswaardige incidenten", besluit Ignace Dumortier, wedstrijdsecretaris van de 6 uren van Kortrijk. Al waren daar niet alle piloten even unaniem over. Bij de eerste doortocht op kp Bellegem reden heel wat piloten lek door de maatregelen die werden getroffen om de wegen niet kapot te rijden (betonblokken en paaltjes in de binnenkant van waaiers). "Een aanslag op het budget en het leven van de piloten," volgens de ene, "Iedereen gelijk voor de wet." volgens anderen...
De politie sprak over een heel grote publieke opkomst, volgens Korpschef Filip Devriendt stonden op Kooigem zo'n 4 à 5000 mensen langs het parcours.
Foto-reportage
Complete uitslag
Wedstrijdverslagen
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Didier Vanwijnsberghe , Rally van Kortrijk , Didier Duquesne