03-11-2013
King Loeb maakt zijn blijde intrede in de Condroz... Compleet verslag van de wedstrijd
Sébastien Loeb bewees afgelopen weekend dat hij niet zomaar meervoudig wereldkampioen rally is geworden... Met het grootste gemak, maar met indrukwekkende passages, heeft hij de 40ste editie van de Condroz Rally gewonnen.
Genoeg over Loeb, want laten we eerlijk zijn, deze man is geen concurrentie voor onze landgenoten. Het is even gek als FC De Kampioenen vs Real Madrid, dus laten we ons in dit verslag vooral concentreren op de strijd voor de 2de plaats. Daar bleken Bertrand Grooten, Cedric Cherain, Kris Princen, Dominique Julien, Xavier Bouche, Chris Van Woensel en Yves Matton bijzonder fel aan elkaar gewaagd.
Na 10 proeven, of de eerste volledige boucle op zaterdag, was er amper 50 seconden tussen Cherain, toen tweede in de Ford Fiesta R5 en Kris Princen, achtste in de Subaru S9 WRC. Bij de tweede doortocht in Goesnes liep het echter mis voor Cherain, hij verloor bijna 4 minuten na een sortie en zag zijn kansen voor een podiumplaats in rook opgaan... Jammer, want zijn debuut in de Fiesta R5 was veelbelovend! De eerste dag werd afgesloten met Xavier Bouche op de tweede plaats, kort op de hielen gezeten door Kris Princen maar ook Julien, Van Woensel en Matton bleven binnen anderhalve minuut van de C4 WRC van Bouche. Bertrand Grooten ging op Lavoir van de baan en verloor daar een pak tijd hij sloot dag 1 af als 11de.
Op dag 2 ging het fel regenen, letterlijk en figuurlijk want het regende ook opgaves... Zowel Kris Princen (mechanisch) en Dominique Julien (sortie) verdwenen heel snel uit koers... Xavier Bouche was nu redelijk zeker van zijn tweede plaats. Na hem was er nog even een strijd tussen Van Woensel en Matton, maar even later verdween de Subaru S5 van Chris Van Woensel uit koers. Het podium was nu gevormd met Loeb, Bouche en Matton. Een volledig Citroën podium met ook 3 generaties Citroën WRC's, de DS3, de C4 en de Xsara.
Zowel Bertrand Grooten als Cedric Cherain bewezen op zondag hun snelheid en konden nog strijden voor de vierde en vijfde plaats. Grooten leek eerst te winnen, maar na een correctie van de tijden ging de vierde stek uiteindelijk naar Cherain.
Na de WRC's was er de ganse dag een seconden strijd tussen de snelste groep N's. Uiteindelijk won Olivier Collard (EVO X) de strijd, hij werd 6de algemeen op amper 17 seconden voor Anthony Martin (EVO 9). De regelmaat van groep N kampioen Filip Pyck werd beloond met een derde plaats in de klasse en de elfde plaats algemeen.
Verder in de top 10 de overjaarse Lancer EVO IV van Piet Van Hoof, de snelste S2000 Davy Vanneste en de winnaar in F2 Caren Burton. Vanneste deed in de Condroz opnieuw vertrouwen op na de sortie in Roeselare en het spijtige voorval in Ieper. De zege in de Super 2000 klasse leek hij te moeten laten aan de VW Polo van Vincent Verschueren, maar deze ging deze middag van de baan en moest opgeven. Voor Verschueren betekend deze opgave ook dat hij naast de titel van vice-kampioen grijpt. Eerder ging Hubert Deferm met de Peugeot 207 zwaar van de baan.
Bij de voortrekkers stond de eerste 3 proeven geen maat op Quinten Gilbert, de fransman was misschien wel iets te snel... Hij stond na 3 proeven 11de algemeen voor de 307 WRC van Hansen, de EVO's van Collard en Martin en de S2000 van Verschueren en Vanneste. Op de 4de proef verdween Gilbert met een harde sortie uit de wedstrijd.
Uiteraard werd ook uitgekeken naar de strijd in R2, zeker met de komst van de Franse 208 cup. In deze cup ging het heel hard want Kevin Abbring en Charles Martin bleven na een sortie met veel geluk in de wedstrijd. Lefebre kon volluit voor de zege en de titel gaan, maar de motor van diens 208 begaf.
Uiteindelijk kon Kevin Abbring een indrukwekkende remonte maken en won hij niet alleen de 208 cup maar klopte hij in de laatste ronde ook nog Cedric De Cecco (die lek reed) voor de zege in de R2... Lange tijd was Ghislain De Mevius op weg naar die zege, maar de zoon van Gregoire kent die jaar maar weinig geluk en ook nu kwam de pechduivel (motor kp 20) langs...
Matthias Boon werd derde R2 en had met deze punten voldoende om zich eerste junior kampioen te kronen. In de Ford Fiesta Sporting Trophy stond wederom geen maat op Timo Van der Marel.
De Condroz was ook beslissend in de strijd voor de Historic titel, zowel leider Christophe Kerkhove als achtervolger Patrick Mylleville maakten nog kans. Mylleville was de snelste van beiden, maar Kerkhove had een voldoende grote voorsprong om zelfs door aan te komen kampioen te worden. Een kans die hij ook met beide handen heeft gegrepen. In de wedstrijd zelf stond er echter geen maat op Didier Vanwijnsberghe, hij won met overtuigende voorsprong op De Ville de Goyet (Porsche) en Christophe Jacob (Ford Escort).
Op de foto-pagina kan je ook een (heel) uitgebreide foto-reportage bekijken van het Condroz weekend.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Didier Vanwijnsberghe , Matthias Boon , Xavier Bouche , Condroz Rally