07-09-2013
Favorieten Loix en Lietaer winnen meer dan bewogen 54ste editie van de Omloop van Vlaanderen
Als we zeggen een bewogen editie, dan bedoelen we ook echt een bewogen editie. Het begon al op vrijdag avond, de Peugeot 207 Super 2000 van Davy Vanneste ging op kp Beveren zwaar van de baan en de proef werd meteen geannuleerd. De wagen van Davy vatte even vuur maar kon, integenstelling tot in Ieper, heel snel geblust worden...
Enkel de historics konden 2 proeven rijden op vrijdag, maar daar verliep ook niet alles zoals gewenst. Lietaer kende mechanische problemen en klokte te laat in en kreeg 1 minuut 40 straftijd. Door deze straftijd ging Tobi Vandenberghe, geheel onverwacht, als leider de nacht in. Lietaer was amper 17de na de eerste dag.
Loix begon met de Ford Focus WRC als leider aan de tweede wedstrijddag. Niemand kon het tempo volgen, enkel Kuipers (Fiesta WRC) bleef min of meer in de buurt. Na Loix en Kuipers was het een waar slagveld in Roeselare: Bert Cornelis maakte een sortie, Hermen Kobus verloor een wiel, Snijers werd uit koers genomen, 2 lekke banden op 100m voor Lefevere, mechanische problemen Van Parijs, motorproblemen voor Langenakens, rem en ALS problemen voor Vanden Abeele, sortie van Prinzie, ...
Om maar enkele van de opgevers op te noemen. Op een bepaald ogenblik ging na de finish van Zilverberg 3 wagens van de baan op amper 50 meter. U begrijpt dan ook dat deze editie vooral werd gekenmerkt door annulaties en vertragingen.
Lietaer won 15 van de 16 proeven en was na een indrukwekkende inhaalrace de snelste historic, de snor kon zo voor de 7de keer winnen in de Rodenbachstad (zie ook uitgebreid verslag van de Historics). Dat Tobi Vandenberghe zijn leidersplaats niet kon houden was logisch, de Kadett van Vandenberghe was niet opgewassen tegen de Porsche van Lievens en de Escort van Lietaer. Lievens ging volluit maar besefte snel dat Lietaer niet meer te houden was, "We gaan echt tot het uiterste, maar het zal ons niet lukken Paul achter ons te houden," vertelde Wouter ons voor de laatste ronde. Uiteindelijk werd Wouter Lievens knap tweede met een ruime voorsprong op Tobi Vandenberghe.
In de strijd voor het historic kampioenschap zagen we Chris Debyser in de derde proef van de baan gaan. Christophe Kerkhove en Patrick Mylleville bleven de ganse wedstrijd strijden, streekrijder Mylleville trok aan het langste eind en werd vierde net voor zijn titelconcurrent. "Ons doel was om voor Kerkhove te blijven, dus onze opdracht is geslaagd. Op naar de East Belgian waar we ook voor Christophe moeten eindigen willen we nog kampioen worden."
In de nationale wedstrijd bleef Freddy Loix de ganse dag aan de leiding en won (opnieuw) overtuigend voor de Nederlander Dennis Kuipers en een ijzersterke Vincent Verschueren (Polo S2000). Deze laatste kon profiteren van de opgaves van Kobus en Snijers, maar kon in het wedstrijdeinde nog de derde plaats afsnoepen van Melissa Debackere (Celica GT-4).
Patrick Snijers was goed op weg om nog derde algemeen te worden in zijn gloednieuwe Porsche 997 GT, maar omdat Snijers een tijdscontrole heeft gemist werd hij uit koers genomen... Door de uitsluiting van Snijers werd Jochen Claerhout de winnaar in de GT-klasse en ook heel verdienstelijk 5de algemeen.
De strijd om de 6de plaats was ook de strijd om de overwinning in de standaardklasse. Bert Coene maakte, door een lekke band, een mindere start. De G&V Lancer EVO X kwam nog stevig terug, maar hij bleef steken op net geen 10 seconden van Pyck. De koffiehandelaar uit Poperinge neemt zo heel belangrijke punten voor de Belgische titel.
Verder in de top 10 zagen we nog de Peugeot 208 R2 van Cedric De Cecco, de Lancer EVI II van Rowe en de Fiesta R2 van Timo Van Der Marel.
Morgenvroeg een complete foto-reportage over deze wedstrijd op de website !
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Paul Lietaer , Freddy Loix , Omloop van Vlaanderen