21-05-2013
Yokohama BHRC: Debyser wint Sezoensrally na knotsgekke finale!
Met Chris Debyser kreeg het Yokohama Belgian Historic Rally Championship in Bocholt de vierde verschillende winnaar in evenveel wedstrijden. De zaakvoerder van het ConXion IT bedrijf haalde het na een bewogen slotfase voor Patrick Mylleville, de nieuwe leider in het BRC Historic.
De Sezoens Rally onderging voor de start nog enkele belangrijke wijzigingen. Gunther Monnens, de lokale specialist en gedoodverfde favoriet voor de eindzege, kreeg last minute en deal rond om met een Mitsubishi bij de moderne te starten, terwijl Bert Cornelis de omgekeerde beweging maakte door met de pas aangekochte Opel Monza aan te treden.
Aan de situatie van Dirk Deveux veranderde dit niets. De Limburger had nood aan een topresultaat om in de running te blijven voor de titel. De Porschist zette die intentie meteen kracht bij door de eerste lus af te sluiten met een bonus van één minuut op Chris Debyser. Ook in de tweede ronde bleef Deveux de wedstrijd domineren. De eerste overwinning van het seizoen leek in de maak tot de wedstrijd op drie proeven van het einde opgeschrikt werd door een zware crash van de leidende Porsche.
"We begrijpen er niets van ...," was de eerste reactie van een geschrokken copiloot Luc Hendrickx. "We waren onze voorsprong aan het consolideren toen de wagen in het onverhard van Veldhoven op een recht stuk plots uitbrak en aan hoge snelheid frontaal tegen een boom smakte. Het was geen gemiste remzone of stuurfout ... Dirk is zelfs nog tot 400m voor de plaats van de crash teruggelopen om te zien of er nergens iets is afgebroken, maar niets te vinden. Vreemd!"
De Porsche die nadien ook nog even vuur vatte lijkt afgeschreven, maar de bemanning bleef gelukkig ongedeerd. Deveux beschikt wel nog steeds over zijn Escort MK2, maar of we Dirk dit jaar nog in actie zullen zien is momenteel één groot vraagteken.
Het werd nog een erg bewogen slot, want ook Bert Cornelis verdween op de voorlaatste proef nog uit de rally met een defecte aandrijfas. "Het was deze morgen wat wennen aan de achterwielaangedreven Monza en we waren ook iets te spectaculair. Vanaf de tweede lus ging het een stuk beter, al verloren we wel nog één minuut door een remprobleem. Maar ik ben tevreden, er zit potentieel in de nieuwe wagen die klaarstaat voor verhuur. We slaagden er zelfs in om te wedijveren met de koplopers en zonder die defecte aandrijfas, was Debyser nog niet klaar met ons."
Debyser, de naam van de winnaar is gevallen. "Gunther Monnens zei me ooit: De Sezoens wordt pas beslist in de laatste ronde en zie hij heeft opnieuw gelijk," lachtte Chris Debyser na afloop. "Het is eigenlijk ongelooflijk ... In de eerste wedstrijdhelft verliezen we opnieuw massaal veel tijd door een sputterende motor. Een probleem dat al sinds 2011 in deze Escort huist. Ik was dan ook erg blij dat de servicecrew het probleem eindelijk heeft kunnen oplossen. Een slechte bougiekabel was de oorzaak van alle onheil. Omdat mijn winstkansen verkeken waren, heb ik dan maar voluit spektakel gegeven. Na de spijtige opgave van Dirk deden we plots terug mee en heb ik me nog even gerecht om Bert af te houden, maar dat duel duurde ook niet lang."
Debyser behoort door zijn zege in Bocholt plots tot het rijtje titelkandidaten. "Dit jaar had ik totaal geen ambitie in een kampioenschap. Maar ik heb nu al twee resultaten en Ieper en de Omloop Van Vlaanderen zijn streekrally's. Daarnaast had ik ook de Bianchi in de agenda staan, want het is een rally die ik graag wil ontdekken. Als er daarna iets mogelijk is, zullen we een deelname aan de laatste rally's bestuderen."
Ook voor Patrick Mylleville begon de Sezoens Rally dramatisch met een compleet verkeerde bandenkeuze. De Porschist kwam daarna ook nog even met de schrik vrij toen achteraan een ophangingsarm afbrak. De mannen van MAS Racing hielden de Porschist in koers en toen er later ook nog problemen met de versnellingsbak opdoken, was Mylleville meer dan tevreden met de tweede plaats op ruim 5 minuten van winnaar Debyser. De piloot uit Zonnebeke mag immers als nieuwe leider in het kampioenschap zijn thuisrally in Ieper aanvatten.
Dirk Van Rompuy eindigde op één minuutje van de Porschist als derde. "Dit was het maximum van de wagen. Momenteel zijn we bezig met de opbouw van een eigen structuur 'Van Rompuy Racing'. Op circuit zijn we reeds goed bezig en de knowhow uit de Belgian Historic Cup zijn we nu aan het overbrengen naar onze Ascona. Leuk extraatje hier i dat ikmijn debuterende co meteen een podiumplaats kan schenken."
Na een moeilijke start kwam Kurt Vandevenne goed op dreef. Het oponthoud achter enkele tragere deelnemers bleek slechts een voetnoot in zijn weg naar de vierde plaats. Voor Vandevenne was dit wellicht de laatste rally met de Escort MK1, want voor het najaar wordt een Escort MK2 klaargestoomd.
Voor thuisrijder Pedro Bonnet was de Sezoens Rally de eerste kennismaking met de rallysport. De circuit rijder amuseerde zich rot en sloot na een vlekkeloze dag de top 5 af. Een deelname die naar meer smaakt voor de ex-rallycrosser. Joeri De Bouvere (VW Golf MK1) en Bjorn Hamiaux (Escort MK2) volgden in het spoor van de G&A Motors BMW 2002 als zesde en zevende.
Voorts noteren we nog de opgave van Stephen Vankemmel en Johan Dekens. De Cuckoomobile patron parkeerde zijn Ascona na de eerste rit met een defecte versnellingsbak, terwijl de vice-kampioen van 2012 aan de kant moest met een defecte koppeling.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Sezoensrally , Chris Debyser