08-05-2013
Rallysprint van de Monteberg Complete voorbeschouwing
Het aantal rallysprints in Vlaanderen is op één hand te tellen, dit weekend staat een klassieker op de agenda: de Rallysprint van de Monteberg.
Even uw geheugen opfrissen? Deze sprint begon als Heuvelrallysprint van de Monteberg en kon als kleine broer van de "24 uur van Ieper" steeds rekenen op veel buitenlandse deelnemers. De groep B's bleven toegelaten op de Monteberg en tot enkele jaren geleden bleven de Britse deelnemers met exotische wagens komen naar Dranouter... De laatste jaren was de belangstelling echter een stuk minder. De organisatie trekt nu volop de kaart van de VAS-piloten en beperkt zich tot 1 wedstrijddag. Deze beslissing leek de goede te zijn, want met meer dan 130 deelnemers is de rallysprint volzet!
Deelnemers
De strijd om de zege op de Monteberg lijkt te gaan tussen enkele favorieten en tal van outsiders. Bert Cornelis en Bart Maes lijken met respectievelijk een Subaru WRC S5 en een Skoda Octavia WRC over de beste wagens te beschikken. Maar ook de Lancer R4 met sequentiële versnellingsbak van Claude Bal kan een bedreiging vormen voor deze oudere WRC's, Bal bewees de snelheid van zijn R4 door afgelopen weekend te gaan winnen in de ASAF sprint van Estinnes.
Outsiders zijn de 'gewone' Lancers van Pyck en Vermeeren (beide EVO IX), de ex-Van Woensel BMW 130i van publiekstrekker Patrick Snijers, de Toyota Celica GT4 van Hendrik Debackere en Paul Lietaer (Historic Escort MKII). Ook de strijd verderop zal boeiend worden, met vooral heel wat snelle F2's: Steven Dolfen (Clio Kit Car), Koen Lauwaert (Clio R3), Gregoire Olivier (Clio) Victorien Heuninck (C2 R2), Nikias Priem (Fiesta R2),...
Paul Lietaer is de favoriet bij de Historics, maar er is hevige concurrentie van o.a. Piet Declercq (Ford Escort), Fredericq Deplace (Porsche 911), Tom Tytgat (Trans Europe), Danny Kerckhof (BMW); Henk Verzeijl (Ford Escort), Carl Lagae (Ford Escort),...
Op de deelnemerslijst zien we ook de come-back van spektakelmaker Jacques Boury, opnieuw aan het stuur van een Mercedes 190E.
Timing / Parcours
Het parcours van de sprint blijft ongewijzigd, met als publiekszone vooral het gedeelte aan de start waar de deelnemers 2x voorbijkomen. Er zijn 4 wedstrijd rondes voorzien met een start om 8u30, 11u, 13u30 en 16uur. (timing).
De service-zone zal voor het eerst gecentraliseerd worden in het dorp van Dranouter. Met deze beslissing hoopt de organisatie ook meer toeschouwers in de service zone te krijgen.
Meer info via www.monteberg.com
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rally van de Monteberg